mangekyousharingan Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 (endret) Hei, jeg har havnet oppi en veldig ekkel og ubehagelig situasjon. Jeg leier en liten hybel i Oslo som deler entre med en annen leilighet. Denne leiligheten leies av en som har bodd der i 5 år. Både hybelen og leiligheten eies av en eldre mann som ikke bor i Oslo. I kontrakten står det at det er 3 måneders oppsigelse men "Minste leietid er 12 måneder, flytter leietager ut tidligere skal leie allikevel betales for minimum 12 måneder" Søndag kveld, hadde jeg en venn på besøk, vi hadde laget oss mat, satt og pratet sammen og så på TV. Klokken var ca 22:00 (senest 22:15) Da banket og sparket han andre leietageren i døra mi hardt. Jeg er usikker på om han låste seg inn eller om jeg hadde glemt å låse døra, men han åpnet døra og sa "ut" Vi ble helt sjokkerte, det var så surrealistisk og ekkelt. Diskusjonen vår gikk ca slik:Leietager: Ut!Meg: Hva mener du med ut?Leietager: Ut med deg!Meg: Ut hvor? (Jeg var sjokkert)Leietager: Ut! på gata med deg, jeg vil ikke at du skal bo her!Meg: Det er ikke du som bestemmer, jeg har skrevet under på en kontrakt, du kan ikke be meg gå utLeietager: Jo, da! jeg har kastet ut mange studenter som deg, jeg tørker meg i rumpa med kontrakten din. Her inne er det jeg som er sjef! Jeg er som faren din, du skal høre på meg, du skal respektere det jeg sier, jeg bestemmer over deg! Hvis dere ønsker å høre resten av diskusjonen, kan jeg skrive mer, men det er vel ikke så viktig. Han ble ikke noe mer vennlig for å si det sånn. Han bare truet med å kaste meg ut, lage et helvete for meg, tøffet seg osv. Leietager ønsker å sove kl 22, og da skal det være helt stille sier han, skal jeg se på tv eller bruke dataen skal jeg ha på headset. I kontrakten står det "Sameiet sine ordensregler gjelder, det skal tas hensyn til andre beboere" Sameiet sine regler er at det skal være stille mellom 23-07 på hverdager og 24 og 8 (litt usikker) i helger. Leietager har som sakt bodd der i 5 år, huseieren kommer til å høre på han og ikke meg (dette påpekte han selv, og jeg er enig) Jeg er student, noe han vet, han sier han skal lage et helvete for meg (Ved å kaste meg ut i eksamensperioden feks) hvis jeg ikke adlyder han. Dette var skikkelig ekkelt og ubehagelig, jeg har ikke lyst til å bo her mer, jeg synes det er ekkelt å være i "mitt eget hjem" Men jeg kan ikke la dette gå utover skolen min, jeg har ikke råd til å krangle med han og bli kasta ut midt i eksamensperioden. Men jeg kan heller ikke leve som en slave i "mitt eget hjem" og la en sånn ekkel mann herse med meg. Jeg er 100% sikker på at huseier kommer til å ta hans side, så det er ikke vits å klage til han. Men kan han si opp kontrakten og kaste meg ut når han føler for det? Har jeg noen rettigheter? Jeg har lest at huseier ikke kan kaste ut en leietager. Det må klages inn til namsmannen som eventuelt kan kaste ut leietageren, dvs meg i dette tilfelle. Jeg har ikke råd til å stresse med namsmannen i eksamenstida. Endret 11. september 2017 av mangekyousharingan 3 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 Hei, jeg har havnet oppi en veldig ekkel og ubehagelig situasjon. Jeg leier en liten hybel i Oslo som deler entre med en annen leilighet. Denne leiligheten leies av en som har bodd der i 5 år. Både hybelen og leiligheten eies av en eldre mann som ikke bor i Oslo. I kontrakten står det at det er 3 måneders oppsigelse men "Minste leietid er 12 måneder, flytter leietager ut tidligere skal leie allikevel betales for minimum 12 måneder" Søndag kveld, hadde jeg en venn på besøk, vi hadde laget oss mat, satt og pratet sammen og så på TV. Klokken var ca 22:00 (senest 22:15) Da banket og sparket han andre leietageren i døra mi hardt. Jeg er usikker på om han låste seg inn eller om jeg hadde glemt å låse døra, men han åpnet døra og sa "ut" Vi ble helt sjokkerte, det var så surrealistisk og ekkelt. Diskusjonen vår gikk ca slik: Leietager: Ut! Meg: Hva mener du med ut? Leietager: Ut med deg! Meg: Ut hvor? (Jeg var sjokkert) Leietager: Ut! på gata med deg, jeg vil ikke at du skal bo her! Meg: Det er ikke du som bestemmer, jeg har skrevet under på en kontrakt, du kan ikke be meg gå ut Leietager: Jo, da! jeg har kastet ut mange studenter som deg, jeg tørker meg i rumpa med kontrakten din. Her inne er det jeg som er sjef! Jeg er som faren din, du skal høre på meg, du skal respektere det jeg sier, jeg bestemmer over deg! Hvis dere ønsker å høre resten av diskusjonen, kan jeg skrive mer, men det er vel ikke så viktig. Han ble ikke noe mer vennlig for å si det sånn. Han bare truet med å kaste meg ut, lage et helvete for meg, tøffet seg osv. Leietager ønsker å sove kl 22, og da skal det være helt stille sier han, skal jeg se på tv eller bruke dataen skal jeg ha på headset. I kontrakten står det "Sameiet sine ordensregler gjelder, det skal tas hensyn til andre beboere" Sameiet sine regler er at det skal være stille mellom 23-07 på hverdager og 24 og 8 (litt usikker) i helger. Leietager har som sakt bodd der i 5 år, huseieren kommer til å høre på han og ikke meg (dette påpekte han selv, og jeg er enig) Jeg er student, noe han vet, han sier han skal lage et helvete for meg (Ved å kaste meg ut i eksamensperioden feks) hvis jeg ikke adlyder han. Dette var skikkelig ekkelt og ubehagelig, jeg har ikke lyst til å bo her mer, jeg synes det er ekkelt å være i "mitt eget hjem" Men jeg kan ikke la dette gå utover skolen min, jeg har ikke råd til å krangle med han og bli kasta ut midt i eksamensperioden. Men jeg kan heller ikke leve som en slave i "mitt eget hjem" og la en sånn ekkel mann herse med meg. Jeg er 100% sikker på at huseier kommer til å ta hans side, så det er ikke vits å klage til han. Men kan han si opp kontrakten og kaste meg ut når han føler for det? Har jeg noen rettigheter? Jeg har lest at huseier ikke kan kaste ut en leietager. Det må klages inn til namsmannen som eventuelt kan kaste ut leietageren, dvs meg i dette tilfelle. Jeg har ikke råd til å stresse med namsmannen i eksamenstida. Høres ut som en antisosial person -- rett og slett. Da kan det være vanskelig, fordi de ofte streber etter gode forhold med makthavere. Samtidig så kan eier allerede vite om "problemet" -- fordi andre har bodd der, og fordi antisosiale personer ikke er så glade i oppfylle sine plikter. Det er jo kanskje selve grunnen til at kontrakten er slik den er: Fordi andre leietagere flytter ut med en gang, fordi den antisosiale personen oppfører seg antisosialt -- samtidig som at vedkommende oppfører seg like truende mot eier, som velger å ikke gå til konfrontasjon eller rettslige steg for utkastelse. ...svært uheldig situasjon, men jeg ville snakket med eier -- og noen andre kan sikkert henvise til gratis offentlige tjenester som kan hjelpe deg videre. 1 Lenke til kommentar
mangekyousharingan Skrevet 11. september 2017 Forfatter Del Skrevet 11. september 2017 Høres ut som en antisosial person -- rett og slett. Da kan det være vanskelig, fordi de ofte streber etter gode forhold med makthavere. Samtidig så kan eier allerede vite om "problemet" -- fordi andre har bodd der, og fordi antisosiale personer ikke er så glade i oppfylle sine plikter. Det er jo kanskje selve grunnen til at kontrakten er slik den er: Fordi andre leietagere flytter ut med en gang, fordi den antisosiale personen oppfører seg antisosialt -- samtidig som at vedkommende oppfører seg like truende mot eier, som velger å ikke gå til konfrontasjon eller rettslige steg for utkastelse. ...svært uheldig situasjon, men jeg ville snakket med eier -- og noen andre kan sikkert henvise til gratis offentlige tjenester som kan hjelpe deg videre. Det du sier er svært interessant, jeg tolket det ikke på den måten i det hele tatt. Det med at kontrakten er slik som den er fordi andre leietagere flytter ut med en gang pga oppførselen hans. Men jeg tviler på at huseier hadde godtatt dette i lengden. Han taper jo mye tid og penger på å lete etter nye leietagere til hybelen hvert år. "Da kan det være vanskelig, fordi de ofte streber etter gode forhold med makthavere." Dette du sier er igjen veldig interessant. Han påpekte faktisk flere ganger at jeg måtte være takknemlig ovenfor han, for hadde det ikke vært for han så hadde jeg ikke fått bo der mente han. Lenke til kommentar
bbamse Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 (endret) Skriftlig kontrakt gjelder (kontrakten mellom deg og utleier, utleier svarer til sameiet) Er det nedtegnet oppsigelse regel gjelder denne (3 mnd etter 12 mnd, for denne kontrakten) Utleier eller andre har ingen rett til å kaste deg på dør Utleier eller andre har ingen rett til å ta seg inn i din private bolig (dersom du leier, er det "din eiendom" i perioden du leier) Med mindre du bryter ved kontrakt vilkårene kan ikke utleier uten grunn forkaste avtalen deres. (Kontrakten gjelder begge veier, dersom utleier ønsker å si opp kontrakten må han også forholde seg til 3 mnd oppsigelse ETTER 12 mnd, ref. kontrakt). Utleier har gjort seg ansvarlig for å holde tak over hodet ditt i den gitte tiden. [...] [...] Kjøp en blomst til naboen og slapp av. Opplys nabo om konsekvens ved brudd på retten til privatliv og "innbrudd", dersom noen låser seg inn, vis at det for konsekvenser og ikke er tomme trusler. Bank i bordet! Aller-helst ha en fin tone med alle mennesker Endret 12. september 2017 av krikkert Unødvendig sitering, fjernet uriktig jus Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Steg 1: Begynn med eieren. Han har garantert problemer med denne leietageren. Hvis ikke skal jeg spise gymsokkene mine. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Dragen Skrevet 12. september 2017 Populært innlegg Del Skrevet 12. september 2017 Først så ringer du utleier, så ringer du politiet. For det første, så har ikke naboen din noen "makt" over deg eller din kontrakt med utleier. For det andre, så har ikke naboen din lov til å åpne døra til din bolig uten din tillatelse. Her må du få politiet inn på banen. For det tredje, så kan ingen kreve at du slår av TV eller PC mellom 23 og 07, ei heller kreve hodetelefoner. "Stille mellom 23-07" betyr at det skal være nattero. Man har lov til å snakke normalt i sin egen bolig til alle døgnets tider. For det fjerde, så har din status som student null å gjøre med ditt leieforhold til utleier. 16 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 (endret) Jeg ser tré muligheter du har i dette tilfellet: 1) Holde deg til kontrakten. Dog det virker som du har gjort det i tilfellet her da. Du kunne bare smilt pent og sagt til han at "I kontrakten står det 23:00, og da har jeg tenkt å ha det stille" - og bare lukket igjen døra. Hvis han hadde fortsatt å lage bråk, så kunne du ringt politiet. 2) Sende mail/melding til huseier angående situasjonen. Du bør legge vekt på at personen oppfører seg som en galning, sparket og hamret i døra, virket psykisk ustabil. Altså; Ta opp kampen. Men det kan være mange nyanser rundt dette da. Det kan for eksempel han kjenner huseier, at de er gamle venner. Da kommer du antageligvis aldri til å få gehør. Men likevel ville jeg prøvd. Det kan også hende at huseier ikke bryr seg, har sluttet å bry seg, og at hvis du sender nok meldinger, så kanskje han tar affære. 3) Det er mulig å lage kontrakt om alt mulig her i landet, men samtidig er det noe som heter kontraktsrett. Det virker for meg som at loven trumfer disse kontraktene, så lenge de er veldig langt utenfor loven. Å bli tvunget til å betale for 12 måneder under slike forhold, altså når man har en sånn person boende ved siden av, virker for meg som ugyldig. Tanken dukker også opp her om svindel. Kanskje huseier får inn naive mennesker, så får han personen ved siden av til å skremme dem ut, får inn ny leieboer, og hever 12 måneders husleie av så mange som mulig. Så, kanskje ta kontakt med instanser som støtter leieboere, og sørge for at du får profesjonell støtte i denne saken. Jeg tenker politiet også. Det er ulovlig å skremme og oppføre seg som en idiot. Men poenget mitt her var at hvis du får en garanti om at kontrakten er ulovlig, så kan du jo flytte ut før tiden. Hold hodet kaldt, ikke bli sint tilbake. Bare smil pent og bruk minst mulig energi på fyren. Hvis du begynner å bli forbanna, så kommer du ikke til å orke å bo der. Vær kald og strategisk. Bruk alle hjelpemidler som finnes, da har du en større sjans for å gjøre noe med problemet. Endret 12. september 2017 av Taurean 2 Lenke til kommentar
mangekyousharingan Skrevet 12. september 2017 Forfatter Del Skrevet 12. september 2017 (endret) Kjøp en blomst til naboen og slapp av. Opplys nabo om konsekvens ved brudd på retten til privatliv og "innbrudd", dersom noen låser seg inn, vis at det for konsekvenser og ikke er tomme trusler. Bank i bordet! Aller-helst ha en fin tone med alle mennesker "Med mindre du bryter ved kontrakt vilkårene" Det er her problemet ligger, leietager kan ta en telefon til huseier og si at enten fyker hann ellerså gjør jeg det, da velger han selvfølgelig å si opp min kontrakt. Det er da ikke så vanskelig å lyve om at jeg har brutt kontrakt vilkårene ved å feks bråket etter 23. Jeg prøvde virkelig å ha en fin tone med han, jeg er stort sett grei mot alle mennesker. Jeg sa at hvis han hadde bare sendt meg en sms og sakt at han vil sove så hadde jeg tatt hensyn til det. Men han beklaget ikke og sto for sitt. Endret 12. september 2017 av krikkert fjernet unødvendig sitering 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 (endret) Hei, jeg har havnet oppi en veldig ekkel og ubehagelig situasjon. Jeg leier en liten hybel i Oslo som deler entre med en annen leilighet. Denne leiligheten leies av en som har bodd der i 5 år. Både hybelen og leiligheten eies av en eldre mann som ikke bor i Oslo. I kontrakten står det at det er 3 måneders oppsigelse men "Minste leietid er 12 måneder, flytter leietager ut tidligere skal leie allikevel betales for minimum 12 måneder" Søndag kveld, hadde jeg en venn på besøk, vi hadde laget oss mat, satt og pratet sammen og så på TV. Klokken var ca 22:00 (senest 22:15) Da banket og sparket han andre leietageren i døra mi hardt. Jeg er usikker på om han låste seg inn eller om jeg hadde glemt å låse døra, men han åpnet døra og sa "ut" Vi ble helt sjokkerte, det var så surrealistisk og ekkelt. Diskusjonen vår gikk ca slik: Leietager: Ut! Meg: Hva mener du med ut? Leietager: Ut med deg! Meg: Ut hvor? (Jeg var sjokkert) Leietager: Ut! på gata med deg, jeg vil ikke at du skal bo her! Meg: Det er ikke du som bestemmer, jeg har skrevet under på en kontrakt, du kan ikke be meg gå ut Leietager: Jo, da! jeg har kastet ut mange studenter som deg, jeg tørker meg i rumpa med kontrakten din. Her inne er det jeg som er sjef! Jeg er som faren din, du skal høre på meg, du skal respektere det jeg sier, jeg bestemmer over deg! Hvis dere ønsker å høre resten av diskusjonen, kan jeg skrive mer, men det er vel ikke så viktig. Han ble ikke noe mer vennlig for å si det sånn. Han bare truet med å kaste meg ut, lage et helvete for meg, tøffet seg osv. Leietager ønsker å sove kl 22, og da skal det være helt stille sier han, skal jeg se på tv eller bruke dataen skal jeg ha på headset. I kontrakten står det "Sameiet sine ordensregler gjelder, det skal tas hensyn til andre beboere" Sameiet sine regler er at det skal være stille mellom 23-07 på hverdager og 24 og 8 (litt usikker) i helger. Leietager har som sakt bodd der i 5 år, huseieren kommer til å høre på han og ikke meg (dette påpekte han selv, og jeg er enig) Jeg er student, noe han vet, han sier han skal lage et helvete for meg (Ved å kaste meg ut i eksamensperioden feks) hvis jeg ikke adlyder han. Dette var skikkelig ekkelt og ubehagelig, jeg har ikke lyst til å bo her mer, jeg synes det er ekkelt å være i "mitt eget hjem" Men jeg kan ikke la dette gå utover skolen min, jeg har ikke råd til å krangle med han og bli kasta ut midt i eksamensperioden. Men jeg kan heller ikke leve som en slave i "mitt eget hjem" og la en sånn ekkel mann herse med meg. Jeg er 100% sikker på at huseier kommer til å ta hans side, så det er ikke vits å klage til han. Men kan han si opp kontrakten og kaste meg ut når han føler for det? Har jeg noen rettigheter? Jeg har lest at huseier ikke kan kaste ut en leietager. Det må klages inn til namsmannen som eventuelt kan kaste ut leietageren, dvs meg i dette tilfelle. Jeg har ikke råd til å stresse med namsmannen i eksamenstida. Skriftlig kontrakt gjelder (kontrakten mellom deg og utleier, utleier svarer til sameiet) Er det nedtegnet oppsigelse regel gjelder denne (3 mnd etter 12 mnd, for denne kontrakten) Utleier eller andre har ingen rett til å kaste deg på dør Utleier eller andre har ingen rett til å ta seg inn i din private bolig (dersom du leier, er det "din eiendom" i perioden du leier) Med mindre du bryter ved kontrakt vilkårene kan ikke utleier uten grunn forkaste avtalen deres. (Kontrakten gjelder begge veier, dersom utleier ønsker å si opp kontrakten må han også forholde seg til 3 mnd oppsigelse ETTER 12 mnd, ref. kontrakt). Utleier har gjort seg ansvarlig for å holde tak over hodet ditt i den gitte tiden. Moderate brudd på regler skal gies advarsel, du har rett på 3 slike før utkastelse. Grove brudd (ofte nevnt i kontrakt) kan gi umiddelbar utkastelse. Dette er ingen fasit, men det kan ta opp til to år og kaste ut en leietaker via namsmannen. (slapp av). Kjøp en blomst til naboen og slapp av. Opplys nabo om konsekvens ved brudd på retten til privatliv og "innbrudd", dersom noen låser seg inn, vis at det for konsekvenser og ikke er tomme trusler. Bank i bordet! Aller-helst ha en fin tone med alle mennesker Avtalen kan først sies opp etter 9 måneder, med 3 måneders oppsigelse (12 måneders leie). Kontrakten er ett års tidsbestemt. Utleier har uansett ikke lov til å ta seg dobbelt betalt for boligen. Endret 12. september 2017 av Dragen 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 (endret) "Med mindre du bryter ved kontrakt vilkårene" Det er her problemet ligger, leietager kan ta en telefon til huseier og si at enten fyker hann ellerså gjør jeg det, da velger han selvfølgelig å si opp min kontrakt. Det er da ikke så vanskelig å lyve om at jeg har brutt kontrakt vilkårene ved å feks bråket etter 23. Jeg prøvde virkelig å ha en fin tone med han, jeg er stort sett grei mot alle mennesker. Jeg sa at hvis han hadde bare sendt meg en sms og sakt at han vil sove så hadde jeg tatt hensyn til det. Men han beklaget ikke og sto for sitt. Nei. Din nabo har ingen styrerett over deg. Hvis han vil legge seg tidlig, så må han finne seg i at naboen hans ikke vil legge seg tidlig. Noe jeg stusser på. Du sier at din nabo kan ha låst seg inn i din bolig. Har naboen din nøkkel til din bolig? Endret 12. september 2017 av Dragen 1 Lenke til kommentar
bbamse Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 (endret) "Med mindre du bryter ved kontrakt vilkårene" Det er her problemet ligger, leietager kan ta en telefon til huseier og si at enten fyker hann ellerså gjør jeg det, da velger han selvfølgelig å si opp min kontrakt. Det er da ikke så vanskelig å lyve om at jeg har brutt kontrakt vilkårene ved å feks bråket etter 23. Jeg prøvde virkelig å ha en fin tone med han, jeg er stort sett grei mot alle mennesker. Jeg sa at hvis han hadde bare sendt meg en sms og sakt at han vil sove så hadde jeg tatt hensyn til det. Men han beklaget ikke og sto for sitt. Helt sant, han kan lyve. - Det gir allikevel utleier lite tyngde for utkastelse, spesielt når du har gitt beskjed om naboen sin opptreden mot deg og som tidligere nevnt i tråden, det har mest trolig hendt tidligere. En annen faktor er at - Dette er et sameie og de i sameiet har kanskje en oppfatning av dere begge som kan legges til grunn dersom det skulle være nødvendig? Jeg kjenner typen. Her er noe jeg ber meg selv gjøre ofte, "Smil og vink - Smil og vink". Endret 12. september 2017 av aklla Fjernet sitatpyramide Lenke til kommentar
mangekyousharingan Skrevet 12. september 2017 Forfatter Del Skrevet 12. september 2017 (endret) Steg 1: Begynn med eieren. Han har garantert problemer med denne leietageren. Hvis ikke skal jeg spise gymsokkene mine. Jeg bare ser for meg at eieren skal ta side med denne leietageren. Først så ringer du utleier, så ringer du politiet. For det første, så har ikke naboen din noen "makt" over deg eller din kontrakt med utleier. For det andre, så har ikke naboen din lov til å åpne døra til din bolig uten din tillatelse. Her må du få politiet inn på banen. For det tredje, så kan ingen kreve at du slår av TV eller PC mellom 23 og 07, ei heller kreve hodetelefoner. "Stille mellom 23-07" betyr at det skal være nattero. Man har lov til å snakke normalt i sin egen bolig til alle døgnets tider. For det fjerde, så har din status som student null å gjøre med ditt leieforhold til utleier. Det her er en så kjip situasjon fordi jeg både hater og orker virkelig ikke drama. Det er så kleint som det bare går ann. Jeg ser tré muligheter du har i dette tilfellet: 1) Holde deg til kontrakten. Dog det virker som du har gjort det i tilfellet her da. Du kunne bare smilt pent og sagt til han at "I kontrakten står det 23:00, og da har jeg tenkt å ha det stille" - og bare lukket igjen døra. Hvis han hadde fortsatt å lage bråk, så kunne du ringt politiet. 2) Sende mail/melding til huseier angående situasjonen. Du bør legge vekt på at personen oppfører seg som en galning, sparket og hamret i døra, virket psykisk ustabil. Altså; Ta opp kampen. Men det kan være mange nyanser rundt dette da. Det kan for eksempel han kjenner huseier, at de er gamle venner. Da kommer du antageligvis aldri til å få gehør. Men likevel ville jeg prøvd. Det kan også hende at huseier ikke bryr seg, har sluttet å bry seg, og at hvis du sender nok meldinger, så kanskje han tar affære. 3) Det er mulig å lage kontrakt om alt mulig her i landet, men samtidig er det noe som heter kontraktsrett. Det virker for meg som at loven trumfer disse kontraktene, så lenge de er veldig langt utenfor loven. Å bli tvunget til å betale for 12 måneder under slike forhold, altså når man har en sånn person boende ved siden av, virker for meg som ugyldig. Tanken dukker også opp her om svindel. Kanskje huseier får inn naive mennesker, så får han personen ved siden av til å skremme dem ut, får inn ny leieboer, og hever 12 måneders husleie av så mange som mulig. Så, kanskje ta kontakt med instanser som støtter leieboere, og sørge for at du får profesjonell støtte i denne saken. Jeg tenker politiet også. Det er ulovlig å skremme og oppføre seg som en idiot. Men poenget mitt her var at hvis du får en garanti om at kontrakten er ulovlig, så kan du jo flytte ut før tiden. Hold hodet kaldt, ikke bli sint tilbake. Bare smil pent og bruk minst mulig energi på fyren. Hvis du begynner å bli forbanna, så kommer du ikke til å orke å bo der. Vær kald og strategisk. bruk alle hjelpemidler som finnes, da har du en større sjans for å gjøre noe med problemet. Tro det eller ei, jeg har ikke lyst til å flytte ut, jeg vil fortsette å bo her til skoleåret er ferdig, så kan jeg finne meg et annet sted å bo, jeg har ikke lyst til å dra på boligjakt nå, jeg kommer til å dette ut av studiet. Jeg vil bare kunne bo her normalt og ikke grue meg til å komme hjem Tanken dukker også opp her om svindel. Kanskje huseier får inn naive mennesker, så får han personen ved siden av til å skremme dem ut, får inn ny leieboer, og hever 12 måneders husleie av så mange som mulig. Den tanken dukket opp hos meg også. Jeg er veldig naiv og jeg gir også det inntrykket til alle. Noe som fikk meg til å tenke på svindel mer og mer. Jeg er snill og hyggelig men jeg lar meg aldri skremme av sånt. Får jeg bare bekrefta at jeg ikke kan bli kasta ut midt i eksamensperiodene, og at jeg ikke trenger å stresse med å finne ny bolig før skoleåret er slutt. Da driter jeg rett og slett i hele denne hendelsen. Endret 12. september 2017 av mangekyousharingan Lenke til kommentar
mangekyousharingan Skrevet 12. september 2017 Forfatter Del Skrevet 12. september 2017 (endret) Helt sant, han kan lyve. - Det gir allikevel utleier lite tyngde for utkastelse, spesielt når du har gitt beskjed om naboen sin opptreden mot deg og som tidligere nevnt i tråden, det har mest trolig hendt tidligere. En annen faktor er at - Dette er et sameie og de i sameiet har kanskje en oppfatning av dere begge som kan legges til grunn dersom det skulle være nødvendig? Jeg kjenner typen. Her er noe jeg ber meg selv gjøre ofte, "Smil og vink - Smil og vink". Kanskje det ville hjulpet meg hvis jeg drar til politiet og informerer dem om dette? Altså, ikke anmelde han men bare informere dem om det. I tilfellet jeg får problemer med namsmannen Endret 12. september 2017 av aklla Fjernet sitatpyramide Lenke til kommentar
bbamse Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 (endret) Avtalen kan først sies opp etter 9 måneder, med 3 måneders oppsigelse (12 måneders leie). Kontrakten er ett års tidsbestemt. Utleier har uansett ikke lov til å ta seg dobbelt betalt for boligen. Det kan være en løsning også alt etter hvordan man tolker "beskrivelsen av kontrakt forløpet". Jeg vil da legge til at kontrakten bør sies opp, i 8'ende mnd og ikke etter 9 mnd, m.t.p. at oppsigelse løper fra første i kommende måned. Fikk vi da slått spikeren på hodet? Endret 12. september 2017 av aklla Fjernet sitatpyramide Lenke til kommentar
bbamse Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 (endret) Kanskje det ville hjulpet meg hvis jeg drar til politiet og informerer dem om dette? Altså, ikke anmelde han men bare informere dem om det. I tilfellet jeg får problemer med namsmannenDu kan med all rett og ren samvittighet gå til politiet og informere, dette kalles "Bekymringmelding" og styrker mest trolig din egen posisjon. Lykke til da Endret 12. september 2017 av aklla Fjernet sitatpyramide Lenke til kommentar
mangekyousharingan Skrevet 12. september 2017 Forfatter Del Skrevet 12. september 2017 (endret) Det kan være en løsning også alt etter hvordan man tolker "beskrivelsen av kontrakt forløpet". Jeg vil da legge til at kontrakten bør sies opp, i 8'ende mnd og ikke etter 9 mnd, m.t.p. at oppsigelse løper fra første i kommende måned. Fikk vi da slått spikeren på hodet? Rent teknisk kan vel kontrakten sies opp allerede i første måned så lenge man sier at man ønsker at oppsigelsen skal gjelde etter at 12te månedsleie er betalt Endret 12. september 2017 av aklla Fjernet sitatpyramide Lenke til kommentar
mangekyousharingan Skrevet 12. september 2017 Forfatter Del Skrevet 12. september 2017 (endret) Du kan med all rett og ren samvittighet gå til politiet og informere, dette kalles "Bekymringmelding" og styrker mest trolig din egen posisjon. Lykke til da Vil politiet informere leietager om at jeg har kontaktet politiet? Endret 12. september 2017 av aklla Fjernet sitatpyramide Lenke til kommentar
mangekyousharingan Skrevet 12. september 2017 Forfatter Del Skrevet 12. september 2017 (endret) Nei. Din nabo har ingen styrerett over deg. Hvis han vil legge seg tidlig, så må han finne seg i at naboen hans ikke vil legge seg tidlig. Noe jeg stusser på. Du sier at din nabo kan ha låst seg inn i din bolig. Har naboen din nøkkel til din bolig? Jeg vet ikke om han har nøkkel, det står ikke noe om det i kontrakten, det kan hende jeg bare glemte å låse døra. Endret 12. september 2017 av aklla Fjernet sitatpyramide Lenke til kommentar
bbamse Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 (endret) Rent teknisk kan vel kontrakten sies opp allerede i første måned så lenge man sier at man ønsker at oppsigelsen skal gjelde etter at 12te månedsleie er betaltRettelse: Senest i 8'ende mnd. Korrekt, man kan avtale oppsigelse på forhånd. Endret 12. september 2017 av aklla Fjernet sitatpyramide Lenke til kommentar
bbamse Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 (endret) Vil politiet informere leietager om at jeg har kontaktet politiet?Det har jeg ikke noe konkret svar på. Endret 12. september 2017 av aklla Fjernet sitatpyramide Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå