Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går i 8.klasse og neste uke skal vi ha prøve om stortingsvalget. Jeg vet jo ikke hva slags spørsmål som dukker opp på prøven, men siden jeg er ELENDIG i dette området kunne jeg trengt litt hjelp.

Tror det vil bli spørsmål som f.eks: Hva står de forskjellige partiene for? Hvilke parti er på hvilken side (høyre eller venstre)? hvor mange parti sitter på stortinget? Hvor mange sitter på stortinget? Hvordan funker de forskjellige maktene? (har hatt noe om maktfordelingsprinsippet, og jeg aner VIRKELIG ikke hva dette er). Osv, osv..

Jeg trenger litt basic info som ikke blir for avansert. Jeg har søkt mye rundt på google, men jeg syntes mye av det er veldig vanskelig og forstå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pleier å stå en god del i samfunnsfagboken du fikk utdelt, les. :)

Er det ikke klart nok, forklarer jeg spørsmålet ditt om maktfordelingsprinsippet i løpet av morgendagen.

OPPDATERING:

Ideen bak maktfordelingsprinsippet handler om hvordan borgerne kunne beskyttes mot maktmisbruk. Filosofen Montesquieu sin løsning var å innføre en ordning der «makt stanser makt» ved at de forskjellige statsmaktene skal holde hverandre i sjakk gjennom et system av vekt og motvekt.

Da Norge skulle skape sin egen grunnlov i 1814, var det et allment krav at prinsippet/teorien skulle ligge til grunn, derfor har vi nå:

Lovgivende myndighet- Typisk en lovgivende forsamling – som vedtar lover.- I Norge er det Stortinget som har den lovgivende makten.

Utøvende myndighet- For eksempel en monark, president eller regjering – som sørger for at lovene blir iverksatt og gjennomført.- I Norge ligger den utøvende makt hos regjeringen.

Dømmende myndighet- Typisk en høyesterett og andre domstoler – som tolker lovene og anvender dem på hver enkelt rettskonflikt.- I Norge er det domstolene som har den dømmende makt.

Endret av Cipher Panda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...