John McLane Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 (endret) Litt diffus tittel. Men har en venn som jeg selvbygde pc for, i 2013. Den har fungert fint helt til tidlig 2017. Han bor i omsorgsbolig og har ALDRI vasket eller støvsugd leiligheten. Hvorpå pc'ens vifter begynte å bråke/gå mer sakte, og spoll lagget/fryser. Jeg kom med et forslag om at dette muligens var pga. støvet i seg selv. Som tynger pc'en rent fysisk. Hverfall viftene. Og som gjør at grafikk kort og eller CPU viftene ikke går på full kapasitet, og derfor hakkingen/frysingen.Siden dette ble mer og mer ofte i spill, og alle viftene begynte å gå tregere, tregere og bråkte mer. Både kabinett viftene men også grafikkort viftene...Så var det veldig tydelig at det var støvet. Jeg åpnet pc'en og det så helt jævlig ut. "Syke samlere" opplegg inni hele pc'en. Støv oppsamlet fra 4år. Enda med kabinettets stål filter som hadde gjort en ganske god jobb og tatt det meste. Alle viftene hadde et tykt lag med støv.Så (smart?) som jeg var etter å ha sett på youtube, så tok jeg forsiktig å støvsugde den inni. Holdt støvsugeren 20cm fra kabinettet og blåste med munnen uten å treffe pc'en med støvsugeren. Tok støvsugeren litt nærmere også men uten å røre noen komponenter. Det "værste" jeg gjorde var å treffe metall husene til hardiskene og holde støvsuger inntaket på risten på strømforsyningen.Støvsugeren koblet jeg i samme støpselet som pc kontakten sitter i, noe jeg leste i ettertid man IKKE skal gjøre, fordi watt'en til støvsugeren stjeler prioriteringen og når man plugger ut igjen, så blir det svingninger. (Har ikke peiling hva dette egentlig betyr eller om det er reelt) MEN etter støvsuger escapaden, så begynte min venn å få Power Surge tilfeldig, i ny og ne. Idle og under spilling helt tilfeldig uavhengig av ytelse styrke. Han har hatt power surges før, når Hafslund drev med strømhus reperasjon under lynnedslag eller lignende. Det ga seg når strømmen var 'linjær' og stabil igjen. gammelt strøm uttak.Han har flyttet og bor ikke der lenger. Nytt støpsel. Vanlig stikkontakt.Hvis støvet hadde blitt i PC'en så hadde vel pc'en blitt mer ineffektiv? Men det er noe som skjedde etter støvsugingen enten det var støv som fløy, eller at jeg faktisk skapte elektrostatisk ladninger? Han har fått hyppigere power surge meldinger. Hvor noen ganger er pc'en bare svart, og kun grafikkort går, men ikke cpu vifter eller kabinett vifter. Da lyser ikke tastaturet eller skjermen viser ikke bilde. Men står som blå input signal.Han skrudde på performance mode på viftene sa han, for å kompansere for trege vifter, fordi han var lei power surges. Som kanskje gjorde det værre. Vet ikke helt om det endrer/overclocker noen andre komponenter. Han fikk skrudd den tilbake til normal akkurat nå, på tross for at istad så gikk kun grafikkort viftene og den var bare svart. plutselig fungerer igjen.Det som er rart er at det var hyppig power surges etter støvsugingen, så ga det seg en god stund. Også kom det tilbake. Veldig merkelig. Hadde vært interessant å lære hva dette kan være. Fordi pc'en er i prinsipp helt fin, og virker ikke som det egentlig er noe komponent feil i utgangspunktet, HVIS ikke da støvet har ødelagt noe. Noen tanker? Selvbygd Pc, dato 31/07-2013. OS: Windows 7 Home Premium Lagring: WD Desktop Green 3TB Kingston SSDNow v300 120GB 2.5" OEM Hovedkort: ASUS Z87, socket-1150 CPU: Intel Core i6-4670 prosessor RAM: Corsair Dominator Platinum DDR3 8GB PSU: Corsair HX 1050W PSU CPU vifte: Noctua NH-U9B SE2 CPU kjøler Grafikk: ASUS GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA (PCI express 3.0) Kjølepasta brukt: Noctua NT-H1 Kjølepasta Skjerm: Asus 24" LED VE248HR Tastatur: Steelseries Apex Keyboard CD/DvD: Samsung DVD writer, SH-224DB (Cd romen leser ikke lenger) Finner ingen software feil. Temperaturer:GPU-53* (idle)CPU-48* (idle)Motherboard-28* (idle)Vet ikke hva det er under påkjenning, har ikke sett. Brukte Speccy. En ting i ettertanke er at RAM'en står ikke på XMP og brikkene står samlet sammen og ikke separert i spor med avstand mellom, feks. 1 og 3. Men dette har jo gått fint i alle årene. Endret 11. september 2017 av John McLane Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 ... Støvsugeren koblet jeg i samme støpselet som pc kontakten sitter i, noe jeg leste i ettertid man IKKE skal gjøre, fordi watt'en til støvsugeren stjeler prioriteringen og når man plugger ut igjen, så blir det svingninger. Dette skal du ikke legge noe vekt på, det grenser til svada. Hvilken stikkontakt du bruker har ingenting å si. Spesiellt ikke når PC er avslått (som er en selvfølge når den støvsuges). En PC kan tåle ganske mye støv: http://www.oocities.org/wtpodunck/dustypc.html Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Sjekk at det ikke sitter støv i strømforskyningen, i vifter eller andre ting som trenger kjøling. Lenke til kommentar
John McLane Skrevet 12. september 2017 Forfatter Del Skrevet 12. september 2017 Takk for svar. Det er det det gjorde, støv i alle viftene. Skjønner at de går tregt. Men den bør vel klare å starte i prinsipp selvom ingen vifter går (til å begynne med) Mulig det er støv i strømforsyningen ja, har ikke sett. Hadde ikke overrasket meg. Og ikke rart at den er ustabil pga. det. Men om det ikke er det aner jeg ikke hva det kan være. Hadde forventet en helt død pc hvis noen komponenter faktisk var årsaken. Men dette skjer sporadisk. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 vi har kompressor her, finn noe sånt, kanskje luft på boks funker men tror du vil ha mer trykk og mer luft for å gjøre ren en pc Lenke til kommentar
John McLane Skrevet 12. september 2017 Forfatter Del Skrevet 12. september 2017 vi har kompressor her, finn noe sånt, kanskje luft på boks funker men tror du vil ha mer trykk og mer luft for å gjøre ren en pc Her? Driver du pc verksted? Er det noen sjangse for at støv som fyker kan skape elektro statisk ladninger nok til å ødelegge kretser? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Det var noen på forumet som mente det kunne skape overledning hvis det ble liggende støv på kretsene på hovedkortet men det er over mitt nivå på kompetanse innen elektronikk. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 vi har kompressor her, finn noe sånt, kanskje luft på boks funker men tror du vil ha mer trykk og mer luft for å gjøre ren en pcHer? Driver du pc verksted? Er det noen sjangse for at støv som fyker kan skape elektro statisk ladninger nok til å ødelegge kretser? Så lenge kompressorluften er tørr og ikke fuktig så skal det mye til for å kortslutte en pc. Bruker kompressoren på jobb 1-2 ganger i året for å blåse bort støv, spesielt inne i kroker og hjørner som det ikke er lett å komme til som inni strømforsyning, kjøleribber på skjermkort og cpu-kjøler etc.. Etter en slik støvrens så anbefaler jeg sterkt å bytte kjølepasta. Hvis denne ikke har vært byttet på 4 år så kan effekten her være dårlig. Kan du kjøre OpenHWmonitor eller HWmonitor for å se hva maks temperaturen er på de forskjellige komponentene over tid? Når du sier power surges så sier det meg svært lite. Mener du strømmen inn til PC ikke er "ren" så kan man sikkert teste dette med multimeter og riktig innstilling på apparatet. Men dette vil jeg tro en god strømforsyning som regel jevne ut. Som ilpostino sier så kan det hende støv fungerer som overledning, men det er svært sjeldent. Da snakker man dessuten om andre faktorer som fukt, strømførende støv (metallpartikler). Det skjer neppe med vanlig husstøv. Jeg tviler på at dette er relevant i dette tilfellet. Lenke til kommentar
John McLane Skrevet 12. september 2017 Forfatter Del Skrevet 12. september 2017 Kan vi har kompressor her, finn noe sånt, kanskje luft på boks funker men tror du vil ha mer trykk og mer luft for å gjøre ren en pcHer? Driver du pc verksted? Er det noen sjangse for at støv som fyker kan skape elektro statisk ladninger nok til å ødelegge kretser? Så lenge kompressorluften er tørr og ikke fuktig så skal det mye til for å kortslutte en pc. Bruker kompressoren på jobb 1-2 ganger i året for å blåse bort støv, spesielt inne i kroker og hjørner som det ikke er lett å komme til som inni strømforsyning, kjøleribber på skjermkort og cpu-kjøler etc.. Etter en slik støvrens så anbefaler jeg sterkt å bytte kjølepasta. Hvis denne ikke har vært byttet på 4 år så kan effekten her være dårlig.Kan du kjøre OpenHWmonitor eller HWmonitor for å se hva maks temperaturen er på de forskjellige komponentene over tid? Når du sier power surges så sier det meg svært lite. Mener du strømmen inn til PC ikke er "ren" så kan man sikkert teste dette med multimeter og riktig innstilling på apparatet. Men dette vil jeg tro en god strømforsyning som regel jevne ut. Som ilpostino sier så kan det hende støv fungerer som overledning, men det er svært sjeldent. Da snakker man dessuten om andre faktorer som fukt, strømførende støv (metallpartikler). Det skjer neppe med vanlig husstøv. Jeg tviler på at dette er relevant i dette tilfellet. Skal prøve OpenHWmonitor, selvom det er nesten garantert kjølepasta på GPU og CPU har tørket. Så det har jeg tenkt å smøre på.Det blir liksom støvrens og kjølepasta som blir tingen. Men jeg klarer ikke å logisk forstå hvorfor den skal oppføre seg sånn hvis støv ikke har den type påvirkning. Når da bare grafikkort viftene gikk men ingenting annet, da kan den ikke ha gitt strøm. Også plutselig fungerer den igjen.Vet dere forresten hvor man kan lære seg tekniske pc ferdigheter? Som diagnosering og det en tekniker gjør.Hvordan har de i pc verksted tilegnet seg kunnskapen fra? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Hva mener du med "power surge"? hvordan og hvor ser du at det er det? "Alternatively known as a line surge or power surge, a surge is a short, fast rise in voltage that inherently causes an increase in electrical current or vice versa. Exclusive to electrical circuits, a power surge can cause damage or impairment to a computer or other devices." Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Det er i alle fall garantert mye støv inni strømforsyningen, ville blåst den ren. Trykkluft på boks er bra, jeg bruker en blåsebelg funker veldig bra det også. Bare spekulering, men kanskje du har smalet en del støv på ett sted inni strømforsyningen når du støvsugde viftegrillen. Lenke til kommentar
John McLane Skrevet 13. september 2017 Forfatter Del Skrevet 13. september 2017 Hva mener du med "power surge"? hvordan og hvor ser du at det er det? "Alternatively known as a line surge or power surge, a surge is a short, fast rise in voltage that inherently causes an increase in electrical current or vice versa. Exclusive to electrical circuits, a power surge can cause damage or impairment to a computer or other devices." Altså Asus sin power surge melding ved oppstart. Asus power surge protection. "Asus detected a power surge". Så Pc'en 'redder' seg selv ved å skru seg av. Det er i alle fall garantert mye støv inni strømforsyningen, ville blåst den ren. Trykkluft på boks er bra, jeg bruker en blåsebelg funker veldig bra det også. Bare spekulering, men kanskje du har smalet en del støv på ett sted inni strømforsyningen når du støvsugde viftegrillen. Det var skikkelig bra tips. Takk. Ja det er nettopp det jeg tror og, at det bare flyttet støvet inni strømforsyningen. Det er det stedet hvor jeg kom til minst. Best å skru opp kanskje og blåse løs. Jeg så nettopp at man også kan "vaske" komponenter med baby wipes. Det SÅ ikke helt lurt ut, men det går kanskje hvis innholdet ikke er vann/ledende? ( Blå rens/isopropylene) Er vel ikke vits hvis støvet ikke sitter skikkelig godt. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 (endret) Ikke demonter strømforsyningen hvis du ikke er kjent med elektronikk. Tror du kommer veldig langt med å bare ta den ut av kabinettet og blåse igjennom med f. eks. trykkluft. Hvis det er ekstremt ille og det ikke er noen annen utvei, les hva du ikke må gjøre og la den stå uten strøm i noen dager. Jeg har ikke god greie på elektrisitet, kanskje noen andre som leser kan skrive noe mer detaljert. Ta det i alle fall som en heads up, det kan være farlig. Våtservietter til baby inneholder ofte veldig mange forskjellige stoffer, det er også en del variasjon mellom produsentene, jeg ville ikke vasket komponenter med det, syns sunn fornuft taler imot. Endret 13. september 2017 av ^fmj Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Trenger ikke vaske komponenter med isopropanol eller noe slikt, og overhodet ikke bruk babywipes! De inneholder fett, parfyme, mykgjørende tilsetningsstoffer og annet som er sunt for en babyrompe. Ikke for pc-deler. Trykkluft på boks og støvsuger er fint. Mest praktisk er å ta pc'n ut på terrassen og blåse den ren med trykkluft på boks. En del kompressorer slipper ut oljedamp/oljepartikler, det er ikke sunt. Jeg ødela en strømforsyning en gang da jeg lånte pappa sin gamle kompressor. Kan hende trykket var for høyt også. Ellers bør vel de fleste rengjøre huset sitt av og til. Hvis personen har såpass dårlig bevegelighet bør det offentlige eller familie hjelpe til med slikt.. Termisk pasta har den fiffige egenskapen at det ikke tørker. Jeg byttet nettopp cpu-kjøler på min gamle maskin, og der var den gamle Noctua NH1-pastaen fortsatt klissete selv etter godt over 3 år. Lenke til kommentar
John McLane Skrevet 14. september 2017 Forfatter Del Skrevet 14. september 2017 Ikke demonter strømforsyningen hvis du ikke er kjent med elektronikk. Tror du kommer veldig langt med å bare ta den ut av kabinettet og blåse igjennom med f. eks. trykkluft. Våtservietter til baby inneholder ofte veldig mange forskjellige stoffer, det er også en del variasjon mellom produsentene, jeg ville ikke vasket komponenter med det, syns sunn fornuft taler imot. Tenkte mest for å komme til, å ta av deksel ikke noe mer. Men takk for heads up. Da er babywipes et nei. Skulle tro visse youtub'ere vet hva de driver med men er faktisk mye kontradikterende råd. Termisk pasta har den fiffige egenskapen at det ikke tørker. Jeg byttet nettopp cpu-kjøler på min gamle maskin, og der var den gamle Noctua NH1-pastaen fortsatt klissete selv etter godt over 3 år. Oh nice Lenke til kommentar
tingo Skrevet 15. september 2017 Del Skrevet 15. september 2017 Skulle tro visse youtub'ere vet hva de driver med men er faktisk mye kontradikterende råd.Hvorfor skulle du (eller noen) tro det? den eneste egenskapen en "youtuber" har bevist er at han eller hun kan lage eller delta i en video og laste den opp på Youtube. Det er jo ikke slik at det er noen sertifisering av mennesker som får lov til å laste opp videoer der... Kritisk tenking anbefales sterkt! Lenke til kommentar
John McLane Skrevet 15. september 2017 Forfatter Del Skrevet 15. september 2017 Skulle tro visse youtub'ere vet hva de driver med men er faktisk mye kontradikterende råd.Hvorfor skulle du (eller noen) tro det?den eneste egenskapen en "youtuber" har bevist er at han eller hun kan lage eller delta i en video og laste den opp på Youtube. Det er jo ikke slik at det er noen sertifisering av mennesker som får lov til å laste opp videoer der... Kritisk tenking anbefales sterkt! Kan være veldig overbevisende hvis det høres ut som de vet hva de snakker om. Nei men er høy produksjonskvalitet på mye av det og visse er veldig flinke på pc. Tror på det fordi jeg har 0 kunnskap Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå