Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter i borettslag

Gudmunns

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg bor i ett borettslag hvor husene er tomannsboliger, så jeg har en del av en tomannsbolig til disposisjon. Jeg har også da en del hage med denne delen. 

For 3 år siden så ble det drenert rundt huset til meg og naboen min. Denne dreneringen ble ikke utført skikkelig og etter mye krangling med styret så ble det gravd opp tidlig i år og fikset. Hagen til naboen min ble satt i stand for 3 år siden, men siden det bare var på min side vanninntregningen var på, så ble det kun gravd opp på min side nå. 

Nå når dreneringen er ferdigstilt så står hagen min fortsatt som en arbedeidsplass hvor alt gresset er gravd opp og store jordhauger ligger rundt omkring. Hagen min er ødelagt. 

Borettslaget på sin side ser saken som ferdig, men jeg mener de må sette hagen tilbake i samme stand som den var før de drenerte? Er det ikke slik? Eller er det jeg som må ta den kostnaden? 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Borettslaget er eier av eiendommen. Dette er en eierkostnad, ikke en brukerkostnad. Samtidig er det opp til borettslaget (i siste instans ved årsmøte/generalforsamling) å vurdere hva man skal bekoste, innenfor rammene av hva som er pliktig vedlikehold.

Generelt sett ville jeg sett på det å sette hagen i stand igjen som en pliktig kostnad forbundet med nødvendig dreneringsvedlikehold.

Lenke til kommentar

Har burettslaget husordensreglar som omtaler orden og ryddigheit utvendig, f.eks. i form av reglar om sykkelparkering, lik husfarge, osv?

I så fall vil du til ei viss grad kunne bruke dette mot styret ved å vise til at hagen er skjemmande og at det er i burettslagets interesse at fellesareala ser bra ut.

Normalt sett vil hagen være definert som fellesareal, og sjølv om det i praksis er bebuaren som har hagen nærmast som i størst grad benyttar hagen, så tilhøyrer vanligvis ikkje hagen bestemte andelar. Så du står i utgangspunktet fritt til å benytte hagen på andre sida av huset som din eigen.

Dersom styret viser til at hagen er ein del av din private buandel i laget, så vil det berre styrke din sak då det sjølvsagt er den som har øydelagt hagen som må sette den i stand igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...