Ung Spiller Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 Hva er variabler innen programmering? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 https://www.ntnu.no/wiki/display/tdt4100/Variabler 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 (endret) Datamaskinen som husker noe, med en merkelapp på seg. F.eks. int minvariabel = 1234; Et helttall (int, integer) på 1234 som står bak navnet minvariabel. int nyvariabel = minvariabel + 1000; Vil lage en ny variabel med 2234 som verdi. Kaller du print(minvariabel + nyvariabel); Returnerer dette: 3468 Endret 11. september 2017 av Gavekort 1 Lenke til kommentar
Ung Spiller Skrevet 11. september 2017 Forfatter Del Skrevet 11. september 2017 Hvilke tre egenskaper har variabler? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 Istedet for at vi skal gjøre leksene dine så kan du heller spørre om noe mer overordnet. 4 Lenke til kommentar
Ung Spiller Skrevet 11. september 2017 Forfatter Del Skrevet 11. september 2017 Istedet for at vi skal gjøre leksene dine så kan du heller spørre om noe mer overordnet. Du har nok rett der haha, kan ingenting om programmering og skjønner ingenting i det som står i boka, need some help Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 Nå synes jeg spørsmålet var litt rart, men tror de tenker på disse tre tingene: int minvariabel = 4000; Bruker du fagstoffet så skal de komponentene sikkert bli beskrevet et sted. 1 Lenke til kommentar
Ung Spiller Skrevet 11. september 2017 Forfatter Del Skrevet 11. september 2017 Nå synes jeg spørsmålet var litt rart, men tror de tenker på disse tre tingene: int minvariabel = 4000; Bruker du fagstoffet så skal de komponentene sikkert bli beskrevet et sted. Læreren hadde en presentasjon der han nevnte variabler, men noterte ikke Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 "En variabel er et symbol som representerer et vilkårlig tall eller element i en mengde. Elementene i denne mengden kalles verdiene til variabelen. En konstant representerer, i motsetning til en variabel, en bestemt størrelse."X er for eksempel en variabel som kan inneholde en hvilken som helst verdi. 1 Lenke til kommentar
Ung Spiller Skrevet 11. september 2017 Forfatter Del Skrevet 11. september 2017 Tror jeg har skjønt det nå, men hvilke tre egenskaper har variabler? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 Tror jeg har skjønt det nå, men hvilke tre egenskaper har variabler? 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Tror jeg har skjønt det nå, men hvilke tre egenskaper har variabler? Dette spørsmålet er åpenbart veldig spesifikt til læreverket ditt, ingen her kan svare på det. Du må bare lese og følge med i timen. 1 Lenke til kommentar
Enthroner Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Jeg gjetter; type, symbolsk navn og verdi. Aka det Gavekort skrev. En annen variant er at de kan leses fra, de kan skrives til og de lever et gitt sted i minnet. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 En ting er sikkert. Slike oppgaver som det er alt det som er galt med norsk utdanning. Jeg har fast jobb innenfor programmering, og du er likevel den som må huske og vite hva en "Dikotom variabel" er, fordi en eller annen luring tror at du lærer deg programmering bare du svarer nok riktig på en eksamen proppet av slike oppgaver. Ikke rart at du ikke kan noe om programmering om de sløser bort tiden deres på slike ting som dette. Jeg tror likevel at det er de tre komponentene i en variabeldeklarasjon, og ikke det som trn100 nevner. Men man vet aldri. 5 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Nå er det ikke slik i alle språk at en variabel har en type. Noen ganger er det kun verdier som har en type. Det er heller ikke slik at en variabel alltid har en verdi. Den kan være uinitialisert (i noen språk er dog dette en egen verdi). Det er heller ikke slik at alle variabler kan skrives til. Dårlig oppgave. Det hadde vært interessant å få vite svaret. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 En uinitialisert variabel har vel strengt tatt også en verdi, den er bare udefinert, eller definert av språket. At det er en dårlig oppgave er jeg enig i. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 (endret) En uinitialisert variabel har vel strengt tatt også en verdi, den er bare udefinert, eller definert av språket. Men hvis den er definert av språket til å ikke ha en verdi... Programmet stopper når man leser fra den - man får ikke ut noen verdi. At å lese fra en uinitialisert variabel gir en exception, f.eks. Endret 13. september 2017 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 (endret) Er den ikke da definert som en null-verdi? Hvilke språk tenker du på her? Jeg jobber i hovedsak i C/C++, og der får du hva enn slags søppel som var i denne minnelokasjonen om du ikke initialiserer en variabel. Uansett så er dette flisespikkeri. Selv om det er interessant. Endret 13. september 2017 av Gavekort Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 (endret) Er den ikke da definert som en null-verdi?Nei. Ikke verdien null, for en verdi kan leses ut av variabelen og tilordnes andre variabler. Jeg snakker om at programmet stopper ved lesing fra variabelen. Ingen verdi returneres. Normalt vil hele programmet stoppe med en feilmelding som "uninitialized variable", eller man kan tenke seg at dette er mulig å recovere fra med en exception (ville vært dårlig design, dog, imo). Jeg kommer ikke på hvor jeg har sett denne meldingen (sorry), men situasjonen er språk som er tolket. Eksempel (dette er hele programmet): a = get_user_input_int() if a > 5 b = 4 else a = b endif Programmer virker fint hvis bruker skriver inn a = 7. Men hvis bruker skriver inn a = 2, så vil det stoppe på linje 5. Edit: Det gjøres sånn (ble i hvert fall gjort sånn for 10 år siden) i Game Maker, et språk av firmaet YoYo Games. Edit: Ok, dette har kanskje mer å gjøre med at selve variabelen ikke finnes overhodet, det tenkte jeg ikke på. Men rent teoretisk sett, kan man tenke seg et språk der det fungerte sånn selv om variabelen var deklarert. Endret 13. september 2017 av Emancipate Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. september 2017 Del Skrevet 13. september 2017 Jeg kan ikke Julia, men les bruksanvisningen:https://docs.julialang.org/en/release-0.4/manual/constructors/ While you are allowed to create objects with uninitialized fields, any access to an uninitialized reference is an immediate error: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå