Gå til innhold

Kald Catode Sett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk Kimius! Endelig noen som gidder ;) jeg var ikke en av dem.. Hehe. Kan tenke meg det gjorde vondt ja. Det slår i alle fall litt i armen din det der.. :laugh:

 

Edit:

 

Tatt på hva da??Inverteren?? Min er litt lunken å jeg fikk nå ikke strøm...så hvorfor ville du ikke tatt på den?

Ikke plasten nei.. Det er ikke noe farlig. Men hvis du åpner plastboksen, og ser en kanskje gul liten firkant, så ikke ta på den. Håper ikke du prøvde å ta på plastboksen uten å ane hva som ville skje? Ting som er inne i en PC kan være farlige mens den går. Ikke noe annet enn vifter eller slike invertere etter hva jeg kommer på nå, men obs obs. :dontgetit:

Endret av PsychoPat
Lenke til kommentar

hmm..

 

om en gitt spenning vil skade deg kommer an på flere forskjellige faktorer;

 

- kroppens indre resistans (ca 1500 ohm, mener jeg)

 

- resistansen mellom kroppen og jord, om man ikke tar i to faser slik at strømmen går rett igjennom kroppen.

 

(dette kan summeres opp til den totale resistansen som befinner seg mellom enten de to fasene du har tatt i, eller den ene fasen du har tatt i (strømmen vil da gå korteste vei til jord))

 

hjertet stopper vanligvis ved at det går en strøm på ca 20-30 mA igjennom det.

 

om du tar en fase i den ene handa, og en i den andre, vil strømmen passere igjennom hjertet, og om strømmen er høy nok, vil hjertet stoppe, og du vil logisk nok dø..

 

om du derimot berører en fase med pekefingeren og en med langefingeren, vil strømmen gå igjennom pekefingeren, og ut igjennom langfingeren, og du KAN få brannsår på inngangspunktet og utgangspunktet, og om strømmen er høy nok, kan du få indre skader og blødninger og andre spennende saker i fingrene.. :yes:

 

PS.

For ordens skyld:

 

man får en spenning over seg, ikke en 'volt'. volt er ikke synonymt med spenning, det er en måleenhet. samme gjelder for amper i forhold til strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...