Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Møter utenfor arbeidstid - uten lønn

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Jobber i en stilling der det står i kontrakten at alminnelig arbeidstid er fastsatt fra kl. 08-16, 37,5 timer i uken. Videre står det at stillingen er selvstendig uavhengig, og overtid kompenseres ikke. Fastlønn pr mnd + provisjon. 

Utenfor arbeidstid (etter kl. 16) pålegger jobben en del møter og arbeidsaktivitet der det er obligatorisk oppmøte. Er det lov å sette opp obligatoriske oppmøter når det ikke er lønn?

Jeg vet det ikke er lov i normale stillinger, men lurer på om det er unntak her fordi stillingen er selvstendig uavhengig.

Anonymous poster hash: 30915...da4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Selvstendig uavhengig" og "obligatorisk oppmøte" er gjensidig utelukkende begreper. Jeg er ingen jurist, men jeg mistenker at dette her ikke er helt innafor.

De to begrepene er da ikke gjensidig utelukkende. Derimot ser jeg vanskelig at selvstendig uavhengig kan kombineres med krav om oppmøte 8-16 hver dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Selvstendig uavhengig" og "obligatorisk oppmøte" er gjensidig utelukkende begreper. Jeg er ingen jurist, men jeg mistenker at dette her ikke er helt innafor.

De to begrepene er da ikke gjensidig utelukkende. Derimot ser jeg vanskelig at selvstendig uavhengig kan kombineres med krav om oppmøte 8-16 hver dag.

Det er vel nærmest definisjonen på en stilling som ikke er selvstendig uavhengig.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke er leder, hva er da jobben din?

Dette er en salgsjobb. Jeg styrer dagene mine sånn jeg vil selv, og lager alle mine arbeidsoppgave selv - tenk lignende eiendomsmegler jobb. Lønnen i stillingen er i all hovedsak ment å være provisjonsbasert, men det er en ok fastlønn i bånn.

Jeg har ikke noe fleksibilitet til å styre arbeidstiden dog, 8-16 er fast oppmøte tid. 

Lenke til kommentar

Det er vel nærmest definisjonen på en stilling som ikke er selvstendig uavhengig.

Mulig vi snakker forbi hverandre her, så da prøver jeg å oppklare hva jeg mener;

Med obligatorisk oppmøte slik det er brukt i den første posten, så er det snakk om at noen møter er obligatoriske. Jeg ser ingen motsetning mot at man har en uavhengig stilling men samtidig må stille på noen utvalgte møter/aktiviteter i løpet av måneden.

Det beskrives forøvrig at TS må være på jobb mellom 8 og 16 hver dag, da blir det straks vanskelig å si at stillingen er uavhengig.

Dersom man kan styre hvor mye/når/hvor man jobber hver dag så kan man fort argumentere for at en stilling er uavhengig. Det er ikke tilfelle for TS. At noen møter er obligatoriske er neppe til hinder for at en stilling er uavhengig.

Lenke til kommentar

Mulig vi snakker forbi hverandre her, så da prøver jeg å oppklare hva jeg mener;

Med obligatorisk oppmøte slik det er brukt i den første posten, så er det snakk om at noen møter er obligatoriske. Jeg ser ingen motsetning mot at man har en uavhengig stilling men samtidig må stille på noen utvalgte møter/aktiviteter i løpet av måneden.

Det beskrives forøvrig at TS må være på jobb mellom 8 og 16 hver dag, da blir det straks vanskelig å si at stillingen er uavhengig.

Dersom man kan styre hvor mye/når/hvor man jobber hver dag så kan man fort argumentere for at en stilling er uavhengig. Det er ikke tilfelle for TS. At noen møter er obligatoriske er neppe til hinder for at en stilling er uavhengig.

Stillingen oppleves vel uavhengig ift. til friheten man har på jobb. Dog er det som dere sier at man "må" være på jobb innenfor tidsrommet - men man har en fastlønn som forsåvidt kompenserer for dette - så det har jeg egentlig ikke et problem med, selvom jeg helt klart skulle ønske jeg hadde mer fleksibilitet til å gå og komme når jeg vil. 

Det fastlønnen dog ikke kompenserer for er den tiden utenfor det tidsrommet vi må være på jobb. Det er flere av oss som synes det er snodig at de kan gjøre de møtene obligatoriske.

Lenke til kommentar

Stillingen oppleves vel uavhengig ift. til friheten man har på jobb. Dog er det som dere sier at man "må" være på jobb innenfor tidsrommet - men man har en fastlønn som forsåvidt kompenserer for dette - så det har jeg egentlig ikke et problem med, selvom jeg helt klart skulle ønske jeg hadde mer fleksibilitet til å gå og komme når jeg vil. 

Det fastlønnen dog ikke kompenserer for er den tiden utenfor det tidsrommet vi må være på jobb. Det er flere av oss som synes det er snodig at de kan gjøre de møtene obligatoriske.

En definisjon på hva som skal til for særlig uavhengig stilling (fra https://www.jusstorget.no/ledende-eller-saerlig-uavhengig-stilling/

«Særlig uavhengig stilling” må etter sin ordlyd forstås som en arbeidstaker som tidsmessig styrer arbeidsdagen sin selv i ganske stor grad. Uavhengigheten må først og fremst være i forhold til arbeidsgiverens styringsrett, dvs. arbeidsgiverens adgang til å lede, fordele og kontrollere arbeidet. Her er det likevel styringen av arbeidstiden som er det mest sentrale. Det er dermed gjerne en betrodd ansatt som sitter nokså overordnet plassert i virksomheten, og som for eksempel kan ha særlige fullmakter og tar selvstendige beslutninger.

Som du ser av denne definisjonen så har ikke du en særlig uavhengig stilling.

Endret av nirolo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stillingen oppleves vel uavhengig ift. til friheten man har på jobb.

Greit det, men det holder ikke at den er uavhengig. Den må være "særlig uavhengig" for at du ikke skal få overtidsbetalt. Det synes jeg ikke at den er i ditt tilfelle.

Det kan nok godt hende at dette er ulovlig bruk av den type stilling, så det kan jo også være interessant å se nærmere på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...