objorkum Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Skal skrive noen shellscript, og lurer på hvordan jeg f.eks får brukeren som starter scriptet i echo? Altså liksom echo "$user" Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 (endret) Kommandoen "whoami" er kanskje hva du er ute etter. EDIT: Ja, eller som kattemat sa. Endret 8. desember 2003 av DummeGaas Lenke til kommentar
xeon Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 (endret) echo $USER EDIT: pokker så fort dere svarer da.. Endret 8. desember 2003 av xeon Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 Ah, så mitt forslag til echo "$user" var ikke helt borte i natta. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 Har en utfordring til. Scriptet mitt ser slik ut (installasjon av Eggdrop med kommandoen installer-eggdrop: #! /bin/sh echo "Installerer Eggdrop..." cp -rf /usr/local/eggdrop /home/$USER/eggdrop echo "Eggdrop installert." Det jeg ønsker er at det skal komme en sånn: Dette scriptet installerer Eggdrop. Dersom du vil fortsette trykk enter. Skjønner dere hva jeg mener? Lenke til kommentar
xeon Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 (endret) #!/bin/bash echo -n "Ønsker du å installere Eggdrop? [y/n]" read bull if [ "$bull" = y ]; then cp -rf /usr/local/eggrop "$HOME"/eggdrop echo "Eggdrop installert" else echo "Avbryter installsjon av eggdrop" fi Endret 8. desember 2003 av xeon Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 (endret) I stedet for /home/$USER kan du bruke $HOME. Edit: Gidd vær rask. Endret 8. desember 2003 av DummeGaas Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 Takker og bukker. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 #!/bin/bash echo -n "Ønsker du å installere Eggdrop? [y/n] read bull if [ "$bull" = y ]; then cp -rf /usr/local/eggrop "$HOME"/eggdrop echo "Eggdrop installert" else echo "Avbryter installsjon av eggdrop" fi Hihi... Du mangler en " etter den første echo-setningen Lenke til kommentar
xeon Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Ha! tror jeg ikke noe på... det er nok du som har manipulert koden min Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 hmmm. Kanskje du også burde ta med chown $USER "$HOME"/eggdrop ? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 hmmm. Kanskje du også burde ta med chown $USER "$HOME"/eggdrop ? Nei det skjer faktisk av seg selv. Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Om brukeren selv kjører scriptet så trengs ingen schmodding Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Meeeeeeeeeen.. Scriptet mangler noe viktig -> oppsett av config fila!.. Jeg kan vise dere mitt råtne "legg til bruker" script så kan du kanskje få noen idéer. http://velmont.jubalon.net/prosjekt/nybruker/nybruker.sh Hmm, jeg ser at det er litt gammelt ja - er en del mindre bra ting der, men jeg bruker det enda fordi jeg ikke gidder å sette opp vhost apache-sak + statistikk for hver eneste bruker hver eneste gang jeg skal gjøre noe.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå