Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dør som ikke lar seg lukke

Anbefalte innlegg

Hei

For ca 5 år siden så fikk vi pusset opp hele leiligheten. Alle dører med karm og full pakke ble byttet ut. 

Nå har går de fleste dørene ikke igjen med mindre man bruker makt. Virker som om karmene har kommet nærmere. Det er snakk om 5 av 6 dører som har problemet. Noen steder så er det låsen (midten) som er trangt mens andre steder er det enten øverst eller nederst. Har sett om det er justeringsmuligheter på de uten å ta av hengslet men det er det ikke. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk dører som begynte å knipe i kjelleren her.

Var skrudd og skummet fast av forige eier.

Tok av dørlistene, kuttet opp skummet der det kneip og justerte skruene som holdt karmen.

Fikk også ornda bedre lufting for å få ned fuktnivået i rommene dette gjaldt og nå er dørene fine.

Lenke til kommentar

I en nyoppusset leilighet er det ingen som skummer innerdører. Jeg antar dørene også er av typen forpresset. Dra av plastlokk i dørkarm som skjuler skruene. Ser du et skruehode, ville jeg antatt at det var en karmskrue. Er det brukt spiker, må du ta av listverk og fjerne spiker og feste med karmskruer. Husk vater - du må sørge for at begge sider av karmen er i lodd. 

Lenke til kommentar

I en nyoppusset leilighet er det ingen som skummer innerdører. Jeg antar dørene også er av typen forpresset. Dra av plastlokk i dørkarm som skjuler skruene. Ser du et skruehode, ville jeg antatt at det var en karmskrue. Er det brukt spiker, må du ta av listverk og fjerne spiker og feste med karmskruer. Husk vater - du må sørge for at begge sider av karmen er i lodd.

Hvorfor er det ingen som skummer dører i kyoppusset leilighet?

Det finnes mange håndtverkere og mange måter og gjøre ting på og noen av dem skummer innerdører.

Justerbare karmskruer hadde dem i hvertfall ikke brukt i kjellerleiligheta mi.

Lenke til kommentar

Ah. Har du betongvegger brukes det skum i noen tilfeller.

Har du trekonstruksjon er det ingen grunn til å bruke noe annet en karmskruer. Om det er brukt noe annet for mindre enn 10 år siden ville jeg blitt sjokkert. At noen bruker treskruer på en enkeltdør hender sikkert, men når leiligheten bytter alle karmer/dører, så bruker man også karmskruer.

Det finnes mange måter å gjøre ting på, men en må nesten anta at noen håndverkere kan faget sitt.. Man justerer iallefall karmer før man begynner å pusse på en forpresset dør. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Der er trekonstruksjon og det blei bygget i 2010 men snekkerne snakket vistnok ikke Norsk.

Og her er det forskjellene ligger, og mange av de som bygger boliger i dag snakker ikke Norsk og kommer fra land der de bygger mye i teggel og betong.

Poenget er at du kan ikke være bombastisk for det er mange måter ting gjøres på for tiden.

Lenke til kommentar

Det finnes sikkert et utall med lure løsninger, særlig om man ikke bruker fagfolk. Jeg har sett rumere og lithauere feste innerdører med gipsskruer. Om trådstarter ser på listene sine kan han stort sett se om det er østeuropeere som har listet. De skjøter heller 4 ganger enn å kaste 1 meter kapp. 

Du reagerer på antagelser om fornuftig bruk av verktøy og utstyr, men ikke på anbefaling om å pusse ned dørbladene? Jeg vedder på at dørbladene er formpresset, så det blir sikkert bra til slutt. 

Endret av Hr.Senior
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...