Gå til innhold

Cruisebransjen blir mer miljøvennlig: Satser hardt på naturgass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skipene kommer gjerne til å bli de reneste fartøyene vi har på kortest mulig tid. Om svært få år vil de antagelig være drevet av hydrogen og være utslippsfrie. Da frakter de 4-5000 passasjerer uten å forurense noe som helst. Det vil ta mye lengre tid å omstrukturere bil og flytrafikken, om dersom mulig i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Dette er miljøvern i praksis!

 

Men man kan gjerne også "dytte" cruiseselskapene litt i riktig retning.

F.eks. kan man gjøre det dyrere for de som bruker olje/diesel.

Fjordline har lenge brukt LNG, uten at de har blitt belønnet for dette, heller straffet.

 

Nå ser det ut som Color Line kommer etter med en hybridferge, men fortsatt er det diesel som er drivstoffet når den ikke bruker batteriet... :(

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er meningsløst å hevde at naturgass i skipsmotorer er miljøvennlig, iom at naturgass er ikke-fornybar.

 

Du har kanskje rett, men det er mer miljøvennlig enn alternativet i øyeblikket. Gassmotorer er et godt alternativ i en mellomfase til en fornybar løsning er tilgjengelig.

LNG motorer forurenser også, men ikke på langt nær så mye som en konvensjonel diesel/HFO drevet motor. Metanslippet er nå også mye mer redusert. Noe det ikke fokuseres mye på i foreskrifter/regelverk er partikkelutslipp. Disse er ikke eksisterende på en LNG motor (både lean burn og dual fuel) og er svært aktuellt i områder med mennesker. Merkelig nok så har LNG bruken på skip i norge avtatt og det sees på som medium / høy utslips motorer, mens i resten av verden har denne fremgang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det er meningsløst å hevde at naturgass i skipsmotorer er miljøvennlig, iom at naturgass er ikke-fornybar.

 

Du har kanskje rett, men det er mer miljøvennlig enn alternativet i øyeblikket. Gassmotorer er et godt alternativ i en mellomfase til en fornybar løsning er tilgjengelig.

LNG motorer forurenser også, men ikke på langt nær så mye som en konvensjonel diesel/HFO drevet motor. Metanslippet er nå også mye mer redusert. Noe det ikke fokuseres mye på i foreskrifter/regelverk er partikkelutslipp. Disse er ikke eksisterende på en LNG motor (både lean burn og dual fuel) og er svært aktuellt i områder med mennesker. Merkelig nok så har LNG bruken på skip i norge avtatt og det sees på som medium / høy utslips motorer, mens i resten av verden har denne fremgang.

Riktig. I en drømmeverden hadde teknologien kommet så langt at det hadde bare vært snakk om vilje til å bli 100% miljøvennlig, men teknologien setter enda begrensninger noe MDG ikke skjønner. At det nå blir en nyere retning innenfor skipstrafikk er fantastisk og er med på at det fortsettes å utvikle bedre alternativer framover.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

[...] At det nå blir en nyere retning innenfor skipstrafikk er fantastisk og er med på at det fortsettes å utvikle bedre alternativer framover.

 

Om femti år er det tomt for både naturgass og olje. Rekkefølgen de brukes opp i spiller ingen rolle, i hvert fall ikke mht klima. Hva er da fantastisk med denne nyheten?

Lenke til kommentar

Det er meningsløst å hevde at naturgass i skipsmotorer er miljøvennlig, iom at naturgass er ikke-fornybar.

 

Til syvende og sist vil man nok gå for Hydrogen eller et batterilignende alternativ. Men for så store båter, er nok dette langt frem. I mellomtiden er det bra man faser ut skitne olje- og dieselalternativer så fort som mulig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...