Gå til innhold

BSD/UnixLinux på diskett ? til en 133MHz pentium

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel pentium 133 med 48 MB minne, lar det seg gjøre å få en linuxdistro inn på denne via diskettstasjonen ?

Maskinen har IKKE cd-rom. Og win98 kræsjer mye når jeg prøver å sette opp tilgang via TP-kabel.....

Lar det seg gjøre å sette opp en slik mini linux distro for en linux-n00b ?

Takker for alle innspill :xmas:

Endret av tigerdip
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du nettverkskort i den? Og tilgang på nett/Internet?

I så fall er en nettverksinstall smertefritt! RedHat var veldig bra på dette så jeg reger medFedorafukerbra mtp. nettverksinstall også. Personlig sverger jeg til debian - men mange mener det er litt "vanskelig" for en nybegynner ;)

En debian minimal install ville dog funket bra for den boksen du har.

Lenke til kommentar

Jeg kan prøve å plugge den rett i nettet, men når jeg prøver å få koblet meg via min primære pc blir jeg hindret av gamle novell konfigurasjoner (gammel firma-pc).

Jeg har også en pentium 200 hvor win 95 er så ødelagt at den kræsjer hver gang jeg prøver å starte IE. Tenkte jeg skulle prøve å få linux inn på den også. Men den kan jeg nå via nettverket (overføre filer), hvis det hjelper.

Endret av tigerdip
Lenke til kommentar
Jeg kan prøve å plugge den rett i nettet, men når jeg prøver å få koblet meg via min primære pc blir jeg hindret av gamle novell konfigurasjoner (gammel firma-pc).

Jeg har også en pentium 200 hvor win 95 er så ødelagt at den kræsjer hver gang jeg prøver å starte IE. Tenkte jeg skulle prøve å få linux inn på den også. Men den kan jeg nå via nettverket (overføre filer), hvis det hjelper.

Har ikke noe å si hva som ligger på den så lenge den her et nettverkskort(som er støttet av linux da...men det er de aller fleste).

Poenget er at du laster ned noen diskett imges som du skriver til disketter. Så booter du din gamle PC med en av disse diskettene og installerer linux via Internet. Sjekk her for fedora disketter:

http://download.fedora.redhat.com/pub/fedo...i386/os/images/

(ingen skal komme og si at jeg ikke er open-minded ;) )

Du må ha ett eller anna verktøy ala rawwrite for å skrive imagene til disketter. Har finner du det:

http://download.fedora.redhat.com/pub/fedo...86/os/dosutils/

lykke til!! :xmas:

Lenke til kommentar

FreeBSD er tilrettelagt for å bli installert via floppy, uten bruk av nettverk.

NetBSD og OpenBSD kan også installeres via floppy, men da må du dele opp filene i 1,44 mb store pakker selv.

FreeBSD kan også installeres via parallell-porten, hvis du har laplink-kabel og FreeBSD i andre enden.

Den enkleste måten er dog å ta over harddisken i ei maskin med cd-rom, installere, og sette den tilbake. Det skriver jeg mer om i faq-tråden. Eller sette over en cd-rom som du kun bruker under installeringen.

Fedora på den boksen der blir garantert überkill!

Lenke til kommentar

Så FreeBSD er best egnet ?

Litt begrenset hvor mye flytting av komponenter som er mulig, den ene boksen ser ut til å være låst. Kun overnaturlige makter kan finne igjen den nøkkelen nå (hvis jeg kjenner min arbeidsgiver rett :roll: ).

Eneste kabelen jeg har akkurat nå er tp-kabel.

På hvilken måte mener du at fedora blir überkill ?

Lenke til kommentar

Helt enig i at fedora blir overkill.

Du bør velge å installere absolutt minst mulig under installasjonsprosessen.

Kjører faktisk RH9 på et par 200Mzh/64RAM bokser på jobb(med fluxbox WM) og det funker ok. Men en bør holde seg laaangt unna alt som lukter av gnome eller KDE på slike oppsett ;)

En debian minimal er mitt beste forslag, men en fedora install vil kanskje i det minste iallfall være lærerikt?

Lenke til kommentar

Noen som har link til en GOD freeBSD tutorial for nybegynnere ? Eller er "The FreeBSD Documentation Project" det beste som er ?

Jeg har ikke tenkt til å lære mer enn absolutt nødvendig for å få stablet på bena disse to gamle boksene. Mer kunnskap blir det uansett senere når jeg får brukt dem litt...

Lenke til kommentar
Noen som har link til en GOD freeBSD tutorial for nybegynnere ? Eller er "The FreeBSD Documentation Project" det beste som er ?

Jeg har ikke tenkt til å lære mer enn absolutt nødvendig for å få stablet på bena disse to gamle boksene. Mer kunnskap blir det uansett senere når jeg får brukt dem litt...

The Handbook!

Lenke til kommentar

Les her:

http://www.freebsd.no/doc/en_US.ISO8859-1/...diff-media.html

Jeg vil tippe du trenger 50-100 floppydisker for å få det til.

Og: Hva er målsetningen med prosjektet ditt? Skal du bruke boksene til noe, eller er dette noe du vil gjøre bare for gøy?

Fedora er en moderne stor og tung distro retta mot nye kraftige desktop-maskiner. Kjerna er sikker gigantisk og sluker mye av minnet, masse dilldall er sikkert skrudd på som gjør at ting som går sakte, og alle mulige innstillinger er sikkert skrudd slik at ting skal gå raskest mulig på maskiner med > 512 mb ram og 1,5 ghz+.

Lenke til kommentar

Hmm.. fedora/rh-kernelen har alltid vært stort sett modulbasert så det du sier er ikke riktig..

fedora fungerer fett på min 1.2GHz Celeron maskin med 20GB HD.. Kjører forøvrig dual-boot med slackware

EDIT: Og nei, man trenger bare 3 floppyer eller.no for å få nettverksstøtte

EDIT2: snakker du om fedora eller freebsd? (/me snakker om fedora bare så det er helt klart)

Endret av xeon
Lenke til kommentar
Fedora er en moderne stor og tung distro retta mot nye kraftige desktop-maskiner. Kjerna er sikker gigantisk og sluker mye av minnet, masse dilldall er sikkert skrudd på som gjør at ting som går sakte, og alle mulige innstillinger er sikkert skrudd slik at ting skal gå raskest mulig på maskiner med > 512 mb ram og 1,5 ghz+.

Om Fedora følger opp i redhat tradisjon har den ingen "gigantisk kjerne" for kun kjører på 1.5Ghz/512RAM bokser. En får seff ikke en supertrimmet kjerne - men det aller meste av maskinvarestøtte er modulbasert og kjernen bør uansett ikke være det største problemet - det er alle de fancy desktop sakene som sluker ressurser!

Men selvfølgelig finnes det laaaangt bedre løsninger(jeg har nevnt debian to ganger allerede :) ) - men poenget er at fyren er helt fersk - så om han vil leke seg med en distro så tenkte jeg at fedora kunne være et sted å starte. Om en er litt mere ambisiøs så kan en seff gå for f.eks. freeBSD eller tilogmed openBSD... Bare tenkte hva som var enkelt for å komme igang jeg - ikke hva som var beste løsningen i et produksjonsmiljø ;)

Lenke til kommentar

Libranet er på sett og vis "debian made easy", med enklere installasjonsprogram og mer automatisk oppsett. Den nyeste versjonen koster penger men 2.7 er fritt tilgjengelig.

Libranet er basert på debian, og likt debian når det først er satt opp.

Debian er ikke bedre enn FreeBSD. Ei heller omvendt. Hva er best av appelsin og banan?

Men det var dette med cd-rom da.

Mandrake 9.1, tror jeg det var, hadde ei kjerne på 12 mb. Det er ikke gunstig på maskiner med lite ram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...