Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ønsker innspill til kjøp av miljøvennlig bil


primula91

Anbefalte innlegg

 

 

Hei!

 

Jeg er en jente som er på jakt etter min første bil, som gjerne skal være så miljøvennlig som mulig.

Jeg har lite peiling på bil, og vil gjerne ha innspill på type merke og modeller.

 

Mine krav er kanskje urealistiske, det vet jeg fortsatt ikke, men jeg har følgende ønsker.

- Brukt, helst ikke mer enn 3 år
- Liten, men med bagasjerom plass til et lite hundebur. 5 dører.

- Aller helst en el-bil, da jeg har et stort miljøhjerte. Problemet er at jeg også må kunne kjøre lengre distanser, typ 300 km, så jeg tror nok det må bli en hybrid.
Så hvilken hybrid er den mest miljøvennlige? Er det modeller som du selv kan bestemme når den skal være batteridrevet? Syns jeg har sett noen TV-reklamer om dette her. Jeg har hørt noen si at hybrider kan være dårlige for miljøet også, når den går over til bensin...?

Kan nevne at den ikke vil brukt daglig, mer til helge-ærender og hytteturer.

På forhånd takk!

 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er kjønnet ditt relevant? ;)

 

Men uansett er det nok ikke så lett å få elbil med god rekkevidde og god bagasjeplass med mindre man kan kjøpe en tesla. 

 

Ville gått for en hybrid. Gå innom forhandlere og test. Toyota auris f.eks eller prius er jo et alternativ.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ikke mange brukte elbiler som har rekkevidde på over 300 km, da blir det Tesla som er valget ditt. Dersom du vil ha en liten og rimelig elbil, vil du få en med kortere rekkevidde, og må enten bruke hurtigladere for å komme frem, eller vurdere å bruke Nabobil, leiebil eller andre alternativer de gangene du skal kjøre lenger enn elbilen rekker.

 

Ang hybrid: Dersom du har lademulighet hjemme, bør du velge en ladbar hybrid. Da vil du kunne starte hjemmefra med fulladet batteri, og vil (under visse forutsetninger) kunne kjøre på batteri, som en elbil, til dette er tomt, vanligvis 25-50 km. 

Lenke til kommentar

høres ut som en grønn mjau er bilen for deg:

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=92400980

 

vil du opp litt i lengde/pris så er zoe greia (denne fås og i nyere 400 km utgave):

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102701432

 

edit: 300 km ja, så ikke det, da kan du ivertfall stryke mjauen .... zoe er eneste innenfor det rimeligere segmentet da som kanskje kan gå så langt. ellers blir det tesla, eller venteliste på ampera

 

hybrid er nok tingen da ... nå redder du ikke jordkloden ved å kjøre hybrid riktignok, men du gir jo et skinn av å være miljøengasjert. skal du være "grønn" er nok det beste å gjøre det jeg gjør, kjøre en eldre bensinbil til den er helt slitt ut. disse hybridene har jeg en følelse av vil kreve mange verkstedstimer etterhvert og skrotes relativt tidlig da verkstedsregningene blir for høye til å forsvare kostnadene. det samme gjelder og disse nye og svært teknologisk avanserte bensin/dieselbilene. gamle biler er teknologisk enkle, og ryker det noe kan det i værstefall fikses av en selv eller noen man kjenner, og hvis ikke du klarer det, kan den selges til noen som klarer det.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Det er vel foreløpig ikke noen bil som helt kvalifiserer, før el-bilene får lengre rekkevidde, evt hurtigladerne blir mer utbredt.

 

Hybridene er stort sett marketing-juks. F.eks. bruker en Prius i praksis like mye eller mer bensin enn min vesentlig større stasjonsvogn bruker diesel, særlig på langkjøring som du har.

 

Jeg mener den mest miljøvennlige løsningen så langt er nabobil, da sparer du kanskje verden for produksjon av en bil, noe som står for en stor del av utslippene i en bils levetid uavhengig av drivkilde. :-)

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Støtter toffo sitt forslag om Nabobil, bilkollektiv, e.l. Spesielt siden TS skriver at bilen ikke skal brukes daglig så kan dette være et alternativ.

 

Hvis du absolutt vil ha bil, TS, så hadde det vært fint om du skriver litt om budsjett og omtrentlig kjørelengde for de fleste av turene dine. Er det f.eks. 95 % turer på 30 km og 5 % turer på 300 km?

Lenke til kommentar

RAV4 Hybdrid AWD, underkant av 500k ny

 

I forhold til behovet til TS er dette en stor og tung bil som ikke er spesielt miljøvennlig (kun evt sammenlignet med andre SUV).

Sitat fra DinSide: "Uten at det var en vitenskapelig test, så holdt vi oss fint under 0,6 liter på blandet kjøring i lavere hastigheter. Med en gang vi havnet på motorveiene med høyere hastigheter, skvatt forbruket opp i over 0,7 liter per mil."

Lenke til kommentar

Har auris som jobbbil og kan ikke forstå hvordan noen kan anbefale den, helt forferdelig bil.

Og det er heller ikke plug-in, som gjør at man stort sett kjører bensinmotoren hele tiden, ikke at plug-in alene hadde rettet noe da batteriet er så lite at du bare kan kjøre noen hundre meter helelektrisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel foreløpig ikke noen bil som helt kvalifiserer, før el-bilene får lengre rekkevidde, evt hurtigladerne blir mer utbredt.

 

Hybridene er stort sett marketing-juks. F.eks. bruker en Prius i praksis like mye eller mer bensin enn min vesentlig større stasjonsvogn bruker diesel, særlig på langkjøring som du har.

 

Jeg mener den mest miljøvennlige løsningen så langt er nabobil, da sparer du kanskje verden for produksjon av en bil, noe som står for en stor del av utslippene i en bils levetid uavhengig av drivkilde. :-)

 

spørs åssen du kjører en hybrid, er det mye stopp og start i rushen i oslo, så kan det jo være en ide, men du skal nok kjøre endel for at det skal forsvare eventuelle verkstedsregninger som dukker opp etterhvert pga all den ekstra teknologien. jeg ser egentlig bare 2 GODE valg, enten bensin/diesel eller elbil, avhengig av bruk, å ha en av hvert i en husstand f.eks er helt topp.

 

her tenkte vi ikke miljø når det ble elbil, men innsparinger. elbilen brukes så mye som mulig, det er jo ikke mye over kronen pr mil, går den 200 000 km, ja da har du jo pr def fått bil OG de 200 000 km (som blir mye penger i bensin/diesel) med på kjøpet når du kjøper f.eks en mjau, som du får ny til 160-170 000,-, og da sier såklart vi: ja takk. blir det avgiftsøkninger på elbil etterhvert som det ble i danmark, ja da går vi ganske enkelt bare over til bensin igjen. 

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Har auris som jobbbil og kan ikke forstå hvordan noen kan anbefale den, helt forferdelig bil.

Og det er heller ikke plug-in, som gjør at man stort sett kjører bensinmotoren hele tiden, ikke at plug-in alene hadde rettet noe da batteriet er så lite at du bare kan kjøre noen hundre meter helelektrisk.

Uten hybrid ville den brukt mye mer bensin. Jeg er fornøyd, er min andre hybrid bil fra toyota.

Hadde corolla, den slukte bensin i forhold til auris hybrid.

Hvor mange mil klarer du på den forferdelige bilen på en tank 40l bensin, har nå 480 og enda halv tank igjen :)

Lenke til kommentar

 

Det er vel foreløpig ikke noen bil som helt kvalifiserer, før el-bilene får lengre rekkevidde, evt hurtigladerne blir mer utbredt.

 

Hybridene er stort sett marketing-juks. F.eks. bruker en Prius i praksis like mye eller mer bensin enn min vesentlig større stasjonsvogn bruker diesel, særlig på langkjøring som du har.

 

Jeg mener den mest miljøvennlige løsningen så langt er nabobil, da sparer du kanskje verden for produksjon av en bil, noe som står for en stor del av utslippene i en bils levetid uavhengig av drivkilde. :-)

 

spørs åssen du kjører en hybrid, er det mye stopp og start i rushen i oslo, så kan det jo være en ide, men du skal nok kjøre endel for at det skal forsvare eventuelle verkstedsregninger som dukker opp etterhvert pga all den ekstra teknologien. jeg ser egentlig bare 2 GODE valg, enten bensin/diesel eller elbil, avhengig av bruk, å ha en av hvert i en husstand f.eks er helt topp.

 

her tenkte vi ikke miljø når det ble elbil, men innsparinger. elbilen brukes så mye som mulig, det er jo ikke mye over kronen pr mil, går den 200 000 km, ja da har du jo pr def fått bil OG de 200 000 km (som blir mye penger i bensin/diesel) med på kjøpet når du kjøper f.eks en mjau, som du får ny til 160-170 000,-, og da sier såklart vi: ja takk. blir det avgiftsøkninger på elbil etterhvert som det ble i danmark, ja da går vi ganske enkelt bare over til bensin igjen. 

 

Faktisk er prius blant bilene med minst feil selv om den er "mer komplisert". Hybridsystemet har gjort endel funksjoner overflødige som dynamo, start-motor og endel annet. Automatkassene er enkle sammenligna med DSG og andre automatkasser og mer holdbare. Siden motoren er avslått mer av tiden enn i vanlige biler blir slitasjen på den mindre. Bremseklosser kan ofte holde i 150k km på en Toyotahybrid. Totalt sett er nok ting bedre enn man skulle tro med kostnader over tid :)

Lenke til kommentar

for meg koker dette her ned til økonomi og kun det. hvis elbiler kan gi oss billigere framkomstmiddel - jeg mener ALLE bør ha RETT til et helt kurrant fremkomstmiddel - et nødvendig gode for å fungere i norge alle andre steder enn oslo sentrum - så at elbiler synker og synker i pris er utelukkende et GODE.

 

å tro i fult alvor at tog skal "redde oss" i et sted som norge er rett og slett tåpelig. Tog kan sikkert ta unna mye tungtransport og være et billigere og bedre transportmiddel enn lastebil, men det er alt for spredt bosetting og kalde vintre til å tro at vi skal tråkke rundt på sykkel i -20 og snø nov/des-mars/april.

 

det må mao. være elbil det satses på her i norge. den dagen selv den fattigste minstepensjonist fint kan ta seg råd til en elbil og dra på bingo, småturer osv UTEN å telle kroner, ja da har vi kommet langt! Dette er VELFERDSPOLITIKK, og olje er dyrt å hente opp og transportere kontra f.eks vannkraft.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...