fotonisse Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Jeg har nå fått en annen firmabil, en VW Caddy, men jeg har en del verktøy og utstyr som nå ligger på «utstilling» i den, så da tenkte jeg at jeg skulle forsøke i gjøre innsynet og fristelsen litt mindre. Jeg har kjøpt solfilm og det gikk meget bra på sidevinduet, men ikke så bra på bakvinduene. Mange forsøk, men det blir ikke slik jeg ønsker. Har også delt opp solfilmen og da gikk det riktignok mye bedre, men ikke tilfredstillende nok. Det er for store buer på vinduene til at det bli bra med den filmen jeg har, regner med at en må ha noe helt annerledes som kanskje kan varmes slik at den vil krympe litt i hjørnene hvor det rett og slett blir for mye solfilm til overs som skaper luftbobler under filmen. Så tenkte jeg litt på f.eks. en type sotelakk som Biltema sin baklyslakk, er det noe som kan benyttes til vinduer og hvordan vil den være med tanke på varmetrådene, altså er den el.ledende? Jeg vet reglene for solfilm og at det er krav til at det innvendige speilet fremdeles skal kunne brukes og at en skal kunne se blålysa fra et utrykningskjøretøy i gjennom bakruta, det var derfor jeg tenkte på denne baklyssprayen, for den lyser det jo igjennom (selv om det sikkert har med hvor mange og/eller hvor tykke lag en sprayer på bakvinduene. Dette er noe jeg må koste selv om jeg vil ha dette gjort, så derfor blir det ikke levering av bilen til noen profesjonelle, ei heller kjøp av kostbar solfilm. Noen som har noen råd/tips å komme med her? Lenke til kommentar
avo Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 Tror ikke det er noen regler for solfilm bak. Husk at mange varebiler ikke har vindu bak, og det er uansett lov å fylle lasterommet helt opp. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 Varebiler uten vindu bak er godkjent uten sladrespeil Har bilen montert speil så skal det gå an å bruke det Lenke til kommentar
Selle Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 Varebiler uten vindu bak er godkjent uten sladrespeil Har bilen montert speil så skal det gå an å bruke det Jeg har kjørt mange varebiler som er levert fra fabrikk uten ruter i bakdører, men med sladrespeil https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_30#KAPITTEL_30 "2. Bil skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig og ett på hver side utvendig. Innvendig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes." Jeg tolker den som at du kan fjerne innvendig speil hvis du har noe fastmontert bak i bilen som hindrer sikt bakover selv om du har ruter i bakdøren Lenke til kommentar
El burro Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 Ikke bruk spray, solfilm er ikke vanskelig hvis du gjør det riktig. Bruk utsiden av vinduene som mal for å kutte filmen til riktig størrelse. Når du skiller filmen fra plastikken så bruker du en sprayflaske med lunket vann og en dråpe oppvaskmiddel, bruk mye vann på glasset og filmen. Det er lettere hvis du har noen som kan hjelpe med sprayingen og samtidig dra plastikken fra filmen, hvis du gjør det alene så kan du bruke tape for holde filmen mens du drar av plastikken. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 11. september 2017 Forfatter Del Skrevet 11. september 2017 Den bilen jeg kjører nå (en VW Caddy) har som nevnt bakvinduer, et vindu i skilleveggen og dermed også «sladrespeilet», så det var derfor jeg skrev at jeg kjenner til reglene om at blålys skal kunne sees igjennom bakvinduet. Så derfor lurte jeg på om det finnes andre alternativer til soting av bakvinduene, for det er en vanskelig oppgave når de er såpass buede som de er. Det blir for «mye» solfilm til overs i hjørnene og dermed stygge luftbobler der. Det hjalp som nevnt å dele filmen i flere deler, men resultatet ble ikke helt slik jeg ville hatt det. Det har nok både med manglende kunnskaper og erfaring, men ikke minst også med kvaliteten på solfilmen vil jeg tro....... Er det noen som vet om Biltemas lyktespray kan kunne brukes til dette? Den regner jeg med at en vil kunne se igjennom, selv om det ikke vil være like klart som en solfilm, og selvfølgelig kommer det også an på hvor mange og/eller tykke lag med den sprayen en legger på bakvinduet. Og om den lyktesprayen evt er ledende for strøm, tenker da på varmetrådende i bakrutene? Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 11. september 2017 Forfatter Del Skrevet 11. september 2017 Ikke bruk spray, solfilm er ikke vanskelig hvis du gjør det riktig. Bruk utsiden av vinduene som mal for å kutte filmen til riktig størrelse. Når du skiller filmen fra plastikken så bruker du en sprayflaske med lunket vann og en dråpe oppvaskmiddel, bruk mye vann på glasset og filmen. Det er lettere hvis du har noen som kan hjelpe med sprayingen og samtidig dra plastikken fra filmen, hvis du gjør det alene så kan du bruke tape for holde filmen mens du drar av plastikken. Det var akkurat slik jeg gjorde det, og har gjort det med sidevinduer med meget godt resultat tidligere. Det ble også helt strøkent på sidevinduet, men bakvinduene er så buede at det rett og slett blir for mye film til overs i hjørnene, og da blir det stygge luftbobler. Jeg har forsøkt å dele opp filmen og det ble mye bedre, men ikke helt bra. Jeg har også forsøkt å lage små snitt i hjørnene, slik at for mye solfilm kan skjæres bort der det overlappes. Har også forsøkt en kombinasjon av begge deler, men jeg blir likevel ikke helt fornøyd med sluttresultatet. Mulig jeg er for kravstor til at det bare er en arb.bil, men så lenge Logoen vår er på bilen, så vil jeg jo at det skal se bra ut også........ Lenke til kommentar
RuneTh666 Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 Jeg hadde også en gang en Caddy (gml type) som jeg la solfilm på jeg slet også med hjørnene men med forsiktig hjelp av skalpel så fikk jeg trimmet filmen sånn at jeg slapp de store boblene. Ble et lite hull mellom film og list men det var så lite at du måtte helt bortpå ruten og vite hvor det var for å se det Lenke til kommentar
El burro Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 Du må ha mye tålmodighet men det er ikke umulig, jeg sotet bakruten på en boble med film og resultatet ble bra til slutt. Men det var mye prøving og enda mere feiling før det ble bra, dette var forresten den første bilen jeg hadde som 16 åring. Trikset er mye vann og eventuelt varme, hvis det er bra film så kan den jobbes mye med før den blir dårlig. Styr unna sotspray, det ser aldri bra ut og det blir veldig vanskelig å se ut når det er mørkt. Film slipper inn lys men hindrer innsyn. Lenke til kommentar
corsa91 Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 Er det ikke anbefalt at det er rundt 20 grader når man gjør det? Lenke til kommentar
M-J Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 Ikke prøvd selv, men hva med noe sånt http://www.solarplexius.no/ ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå