Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Budgiving privatsalg manglende informasjon om bud

N|troXx

Anbefalte innlegg

Hei,

har havnet i en kinkig sak:

Var i budrunde ved privat salg, selger har alt av papirer i orden og opptrer meget informativt.

Situasjon:

Under budrunde har vi (par 1) høyeste bud og annet par (par 2) sitter å vurderer å by over.

Par 2 byr så over oss, og da skjer det jeg mener er lovbrudd:

Selger aksepterer så bud fra par 2 uten å informere om høyere bud til oss, vi får så telefon fra selger 

om at det har kommet høyere bud som nå er akseptert.

Er dette virkelig lov?

Skal ikke vi få mulighet til å by over?

Trenger raskt svar her med henvisninger til lovverket, for denne boligen ville vi gjerne ha.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Selger står fritt til å velge hvilket bud som aksepteres. Det er ikke alltid det høyeste budet, men det beste, selger er ute etter. Jeg har selv solgt til bud som var lavere enn det høyeste, fordi det som ble valgt hadde færre forbehold og mer fleksibilitet mtp overtagelse.

Når det er sagt, er det jo dumt av selger å ikke få inn så høyt bud som mulig.

Lenke til kommentar

Som budgivere har man ikke noen avtalemessig rett til å få gi videre/høyere bud. Du vet ikke om det var prisen alene som var utslagsgivende, eller at det andre paret tilbød f.eks. raskere overtakelse.

Jeg har på vegne av klienter akseptert mange bud som ikke var høyest, men hvor kjøper tilbød f.eks. rask overtakelse, eller at kjøper utenom prisen overtok plikten til rydding og rengjøring.

Hvis du virkelig vil ha den får du gi et høyere bud med skadesløserklæring for selger (dvs. at i tillegg til prisen betaler du selgers omkostninger for å bryte avtalen med par 2).

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Hvis du virkelig vil ha den får du gi et høyere bud med skadesløserklæring for selger (dvs. at i tillegg til prisen betaler du selgers omkostninger for å bryte avtalen med par 2).

Dette ville jeg vært veldig forsiktig med.

TS: Du har ikke noe krav på å bli informert om andre bud, og selger er ikke forpliktet til å velge høyeste bud.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange takk for svar,

ble selvfølgelig forbannet siden selger var meget opptatt av at alle skulle behandles likt og skulle ha en fair sjanse. Og når han så endrer spillereglene uten å gi beskjed. Men som dere sier så har han vel rett til å gjøre dette.

Surt som juling når man bruker 6timer i bil hver vei for å se på huset, men men

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...