Gå til innhold

Skal bytte ut Samsung Galaxy S3 med Huawei

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en "gammel" telefon - Samsung Galaxy S3 - som har takket for seg. Jeg har vurdert Huawei fordi den ligger i en prisklasse jeg har råd til nå; budsjettet mitt er på maks. 2000 kr. I tillegg er Huawi nytt for meg idet jeg har hatt Samsung i alle år, og ønsker å prøve noe nytt. iPhone er ikke et alternativ.

Jeg har sett på disse to typene:

https://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/mobiltelefon/HUAP9LMSI/huawei-p9-lite-mini-smarttelefon-solv

https://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/mobiltelefon/HUAY6PWH/huawei-y6-pro-dual-sim-smarttelefon-hvit

Er det en dere tenker er "bedre" enn den andre? Evt. har dere erfaring med noen av telefonene?

Det jeg ser etter i en telefon er ikke mye utover ringefunksjon, SMS, Internett og musikkspiller.

• Et OK kamera; gjerne hakket bedre enn det min nåværende mobil har.
  • Minnet må ikke være mindre enn det jeg har nå
  • Størrelsen må ikke være mindre enn det jeg har nå, men kan godt være større
  • Jeg må kunne bruke min nåværende leverandør og SIM - har i dag OneCall.
    (Hva betyr dette med Micro-SIM, osv? Kan jeg bruke nåværende SIM i begge telefonene over? Hvordan vet jeg om jeg har Micro-SIM i nåværende mobil eller "ikke Micro-SIM"?)

Jeg bruker ikke særlig med Apper utover Viber, Messenger og Google Calendar, så mobilen trenger ikke å være så "fancy".

Og så noen som vet om jeg kan bruke Samsung-lader i disse Huawei-telefonene?

Håper på gode råd og innspill fra dere.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huawei P9 Lite Mini vil passe deg veldig bra.

Har et veldig bra kamera.

16gb lagring med støtte for utvided lagring med sd kort.

Størrelsen er grei på den telefonen, 5 tommer kompakt mobil.

Kan enkelt brukes av hvilken som helst operatør.

Dette med SIM-kort er det vel størrelsen som gjelder, På P9 så er det vel nano SIM tror jeg og da passer ikke micro SIM inn. Du må enten knekke det ut av det SIM kortet du har om det har knekkemulighet, klippe det ut presist (ikke anbefalt) eller høre med operatøren din om du kan få tilsendt nytt SIM kort som er universalt eller nano.

Ladderen fra Samsung S3 kan enkelt brukes på P9 Lite, da det er micro usb begge to.

Endret av Bernt Olav Klokk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg ville sett på Huawei P10Lite som koster kr. 2500 - jeg ville også sett på Nokia 3, 5 og 6. Nokia 6 kommer i butikkene nå og koster også kr. 2500.-

Ellers gjelder Motorola sine telefoner når det kommer til lav pris og høy kamera ytelse. Designen er ikke lekker, men gode telefoner.

Lenke til kommentar

Ikke kjøp Y6, eldre telefon, nyere er bedre.

Samsung laderen din har micro-USB som passer med alt unntatt iPhone og nye toppmodeller med USB type-C. Er bare iPhone som har iPhone lader. Alle andre har USB lader, ikke produsent spesifikt. 

Jeg tror det er veldig lett å få sendt nytt SIM-kort som passer. Bare en liten tur innom kundeservice så får du det. Du må uansett bytte da nye telefoner ikke bruker store SIM kort lengre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Huawei har generelt god samtalekvalitet.

Om du skal bruke fingeravtrykksleser så synes det er en fordel med disse foran på telefonen, og da faller Huawei bort. De nye til Nokia går også for å ha bra samtalekvalitet og fingeravtrykksleseren er foran.

Sim-kortet kan klippes til å passe. Dette gjør de som regel i butikkene, men det er mulig du må ha nytt om du velger nano-sim.

Du kan også ta en kikk på LG K10!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tusen takk for svar, alle sammen! Veldig hjelpsomt!

Jeg gikk for P9 LITE.

Men jeg sliter skikkelig med å forstå meg på telefonen. Jeg må trykke på skjermen flere ganger før den utfører funksjoner som å gå frem, tilbake osv. Skal det være slik?

I tillegg dukket det opp automatisk stemmebasert hjelp for døve/blinde, og jeg får ikke skrudd den av...

Noen som vet hvor jeg kan få hjelp til å sette opp mobile og lære meg de grunnleggende funksjonene? Det fulgte ikke med noen slik brosjyre utover den helt grunnleggende oppstarten av mobilen, og jeg kan ikke finne noen grei veiledning på nett. I tillegg er jeg elendig på alt som har med mobil og teknologi å gjøre...

HJELP!!!

Lenke til kommentar

Jeg gikk for P9 LITE.

et veldig fornuftig valg :)

Takk :)

Men jeg sliter skikkelig med å bli vant til dobbeltklikkingen - dette er mye tregere enn jeg er vant med fra Samsung. Vet du om det er mulig "disable" dobbeltklikkingen? I tillegg er det kjempeirriterende å måtte bruke to fingre for å swipe - ikke nok med en finger. Også, jeg får ikke den irriterende stemmen til å forsvinne - har vært innom alle funksjonene i "settings", men forstår ikke hvordan man får stanset den stemmen...

Du vet vel ikke om butikkene tar telefonene i retur etter at man har åpent pakken? De har jo ikke noen juridiske plikt til det, men har aldri returnert en mobil som har vært åpen, så vet ikke hva som er praksisen der...?

Lenke til kommentar

Jeg gikk for P9 LITE.

et veldig fornuftig valg :)

Takk :)

Men jeg sliter skikkelig med å bli vant til dobbeltklikkingen - dette er mye tregere enn jeg er vant med fra Samsung. Vet du om det er mulig "disable" dobbeltklikkingen? I tillegg er det kjempeirriterende å måtte bruke to fingre for å swipe - ikke nok med en finger. Også, jeg får ikke den irriterende stemmen til å forsvinne - har vært innom alle funksjonene i "settings", men forstår ikke hvordan man får stanset den stemmen...

Du vet vel ikke om butikkene tar telefonene i retur etter at man har åpent pakken? De har jo ikke noen juridiske plikt til det, men har aldri returnert en mobil som har vært åpen, så vet ikke hva som er praksisen der...?

Høres ut som du har skrudd på alt av hva som heter hjelpefunksjoner.

Sett under avanserte innstillinger og tilgjengelighet? Der ligger de du nevner på min Huawei p10 iallefall

Hvilken butikk har du kjøpt telefonen? En god del har åpent kjøp bare du ikke har kjøpt en bundet telefon, tror jeg

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Du oppmuntret meg til å prøve ut litt til, og visst - der fikk jeg det til! Det lå under Setting, Advanced Settings, Accessibility, Talkback. Så snart jeg slo av denne, forsvant både stemmen og dobbeltklikking samt vibrasjon hver gang jeg utfører funksjoner på mobilen. Trenger heller ikke å bruke to fingre for å bla opp/ned/til siden!

Da har jeg ikke lenger behov for å returnere den :)

Men til informasjon kjøpte jeg den hos Lefdal i Oslo.

Hva mens med "bundet" telefon?

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...