Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Østeuropeere- hvor mye mer er pengene verdt?

c-bool

Anbefalte innlegg

Si en polakk kommer til Norge og skaffer seg en jobb for å legge seg opp en liten formue med en greit betalt jobb, hvor mye mer er pengene verdt i det landet? Han lever sparsommelig og sparer mest mulig av inntekten for å kjøpe seg bolig i sitt hjemland etter noen år.

Har hørt eksempler av utlendinger som har jobbet mye overtid og har nedbetalt leilighet i sitt hjemland etter 5 år i Norge.

Ta eksempel på en mnd lønn på 30k i Norge versus polen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De over tenker feil, spiller ingen trille hva ting koster men hva de tjener i landet. Vi hadde noen som jobbet i "samme avdeling" som oss i Polen før, da vi hadde fabrikk der. Da de ble spurt om ønsket lønn under intervjuet var den 6 ganger lavere enn hva vi hadde. De hadde derfor tjent 6 årslønner ved å flytte over til Norge - boutgifter såklart. 

Men det er mange produkter som har samme pris der og hjemme, som elektronikk feks. Så det er bedre å sammenligne på lønnsnivå. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde en polsk samboer og vi dro en del til polen før. Hun som sykepleier opplevde at lønnen her var ca 4 eller 5 ganger høyere her, samtidig som sykepleiere er kjent for å tjene litt lite i polen iforhold til utdanning og nedprioritering den gruppen. For å sette ting i perspektiv så jeg for ca ett år tilbake at ofte nyere og moderne rekkehusordninger på 80-120 kvm sentralt byområder kan gå mellom 600-800k nok, samt pålegg i matvarebutikk kunne lett gå for et par nok vs 30 40 50 nok ved tilsvarende i norge. Elektronikk stort sett derimot er ganske lik i pris, men her så jeg tendens at litt eldre modeller ble solgt slik at prisen dog ble lav, hvor i norge disse litt eldre prod mulig ikke ville blitt solgt. Fikk fikset tenner hos tannlegespesialister hvor jeg eks fikset 5 og 6 hull ved to forskj besøk, hvor jeg mener å ha betalt mellom 1000-1200 nok ca per time, hvor i norge prisen lett blir en til to k per tann.

Så det er absolutt vesentlige forskjeller, og ser godt hvorfor det lar seg nytte av polske å reise hit. Derimot ettersom jeg ble kjent med et par fikk jeg inntrykk av at de mistrives ofte i norsk arbmiljø/kultur, og lengter ofte hjem.

Endret av nacario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...