Gå til innhold

[Løst] Prosessor, klokke eller minne? Hva bør jeg gå for?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

8GB RAM er litt lite i dag, iallefall til det bruket du har (filmredigering (Adobe programmer og GoPro studio). Så sørg iallefall at du får en maskin med 16GB. Når det gjelder prosessor, så velg den raskeste du kan ta deg råd til. (i7 er bedre enn i5). Apple sine maskiner er svindyre uansett. Du får mer ytelse for pengene ved å velge en vanlig PC.

Lenke til kommentar

mac er svært overpriset mht maskinvare .. etter å ha tenkt over saken, har jeg heller kommet fram til at det blir en vanlig pc med intelkomponenter uten OS som jeg legger inn linux på. linux har det jeg trenger med unntak av 1 program jeg kan kjøre i wine for kroner 0,-

har testet solus linux i virituell maskin, og det ser veldig bra ut. andre aktuelle kandidater er elementary os og opensuse, pluss deepin os. vi får se når den nye pc'en er her

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Bør jeg velge med eller uten touchbar? Hvor nødvendig er den egentlig?

Sverger til MacBook Pro da disse maskinene holder i årevis (har en fra 2010 som er like god i dag).

den stasjonære jeg hadde som avgikk med døden har surret og gått siden 2008 ... kjørt linux på den siste årene. men pga sære komponenter så tok den ikke "hva som helst" og trivdes best med ubuntu eller linux mint, derfor er jeg litt mer forsiktig nå og holder meg til intel.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Kommer ikke hit for å "hate" på apple, men har du sjekket ut lignende maskiner med Windows?

Når du snakker om gaming tror jeg ikke akkurat en Mac kommer til og kjøre The Sims 4 veldig bra.

Du kan sikkert få en maskin fra 10 000- 15 000 som klarer og kjøre Sims og Adobe programmer veldig bra. Pass på at maskinen har SSD, da dette drastisk gjør maskinen raskere. 

https://www.komplett.no/product/917366/gaming/gaming-pc/baerbar/asus-fx753ve-173-full-hd-matt#

Denne skulle klare og takle det du beskriver til lavest mulig pris. Anbefaler og vente til black friday og kjøpe litt dyrere maskin på tilbud. da kan du få en maskin med god I7 prosessor stor SDD disk og litt bedre grafikk kort til rundt samme eller billigere pris. 

Hvis du likevel vil gå for mac, noe jeg skjønner litt siden du holder på med adobe programmer (selv om disse også vil kjøre bra på en windows maskin) anbefaler jeg I7 prosessor og 16GB ram om du har råd til det.

Frekvensen på Ram alså GHZ har veldig lite å si, jeg ville ikke giddet å byttet på dette om det var mulig, siden du ikke kommer til å legge merke til noe under normal bruk. Er ikke bare GHz på prosessor som teller, men den har ganske mye å si om prosessorene elllers har like mange cores/threads og Cashe. men tommelregel er at i7 lønner seg om du har råd til det. Håper du fikk noe ut av dette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...