Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når må man by for å oppfylle "kl 12.00 neste arbeidsdag"?

mobile999

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forskrift om eiendomsmegling

"§ 6-3.Oppdragstakers plikter ved budgivning [...] (3) I forbrukerforhold skal oppdragstaker ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Lørdag regnes ikke som virkedag."

Se https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2007-11-23-1318 for hele forskriften.

Du kan by når du vil men akseptfristen må være 12.00 eller senere første virkedag etter siste annonserte visning. Bud som kommer inn etter 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning har ingen absolutte regler om akseptfrist, men se de andre punktene i § 6-3.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Det er ikke forbrukerforhold og det er ikke visning på tomten.

Jeg ser det står "bud som kommer inn onsdag (dato) må minimum stå til torsdag (dato2) kl 12:00.

Kan jeg da regne med at mitt bud gitt onsdag (dato) kl. 23.55 er innafor eller må jeg regne med at det menes "i arbeidstiden på onsdag i god tid før arbeidsdagens slutt slik at eiendomsmegleren kan registrere at budet har kommet inn"?

Lenke til kommentar

Takk for alle innspill.

Nå står vel selger fritt til å akseptere og forkaste bud selv om budet møter prisen i annonsen. De kan derfor tolke budreglene sine slik de tenkte seg at det skulle være og ikke slik det faktisk framstår (noe krøkkete, ja).

Det er vel ikke slik at man kan se de andre budene som er kommet inn allerede når man gir bud på nett (m/bankid) kl 23.59?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...