Gå til innhold

Europeiske bilgiganter overgår hverandre i elbil-lovnader


Anbefalte innlegg

Nissan hadde store vyer om gigafabrikk for batterier som Tesla, men nå er det altså slutt for egen satsing. Ryktene går om at man samtaler med LG om batterileveranser i fremtiden.

Heldigvis lager LG Chem solide batterier med lang levetid og høy tetthet. Det blir vel fordelen her, selv om det er trist at Nissan velger en langt lavere vertikal integrering.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nissan hadde store vyer om gigafabrikk for batterier som Tesla, men nå er det altså slutt for egen satsing. Ryktene går om at man samtaler med LG om batterileveranser i fremtiden.

Heldigvis lager LG Chem solide batterier med lang levetid og høy tetthet. Det blir vel fordelen her, selv om det er trist at Nissan velger en langt lavere vertikal integrering.

Kva betyr det De skriv ?

Lenke til kommentar

Mangel på edle metaller medfører allerede at prisen på batterier stiger kraftig. De store bilprodusentene har nok råd til å selge elbiler med tap for å sikre seg markedsandeler, det er verre for små elbilprodusenter som Tesla. De er helt avhengige av at batterier blir billigere.

...

 

Det er mange år siden Elon Musk i Tesla fortalte at de hadde tatt direkte kontakt med gruver istedenfor å kjøpe indirekte på verdensmarkedet. Dette overrasket da mange, men Musk argumenterte at etterspørselen ville måtte stige, at det var viktig for Tesla å sikre tilgang, pluss at ved å kutte ut mellommannen så ble også metallene billigere. Tesla har defor inngått langsiktige kontrakter som sikrer tilgang på de mineralene og metallene de trenger, til bedre priser enn du kan oppnå på verdensmarkedet. (Forutsigbarhet er også en fordel for gruvene.)

Jeg har hatt stor nytte av å følge med på investorsamtalene til Tesla. De gutta ligger langt foran de andre i både tanke og handlinger.

Lenke til kommentar

 

*   – Har norske politikere visshet om hva hydrogen representerer?

– Nei, vi må fortsatt drive en del voksenopplæring. Det er mange helt elementære feil i argumentasjonen som fremmer batteri framfor hydrogen, og vi kan plukke det fra hverandre punkt for punkt. De har ofte rett og slett ikke skjønt hva det dreier seg om. De har gamle tall eller de har gale tall.

– Men det er klart det er veldig mange som snakker om batteri. Da etablerer det seg sannheter som egentlig ikke er sannheter. En hydrogenbil er jo tross alt en elbil med batteri pluss en hydrogen-rekkeviddeforlenger, selv dét er det ikke alle som har forstått.  *

 

https://www.motor.no/artikler/mener-hydrogen-koster-mindre-enn-elbil-nett/

Den artikkelen er det største svadaen jeg har lest på veldig lenge...

"Det er en myte at hydrogen er dyrt"

"En hydrogenstasjon kan håndtere langt flere biler i døgnet"

Stort sett samtlige elbiler blir ladet hjemme...

Hydrogen kan IKKE fylles hjemme, man blir fortsatt avhengig av tankmafiaen

 

"Hydrogen kan IKKE fylles hjemme, man blir fortsatt avhengig av tankmafiaen"

 

Nei, det er nok langt frem enda. men det vil nok bli lettere med  (privat) småskalaproduksjon i fremtiden, enn  privat oljeproduksjon.

Men det som menes her er vel at Hydrogen-elektriske biler vil ha mulighet til å lade hjemme for hjemme-kjøring , på samme måte som batteri-elektriske biler. ( Uten at man trenger å være desperat fordi man ikke har fått ladet nok.)

 

Det virker som om du ikke liker at  man får ekstra muligheter?

Hydrogen-elektrisk vil uansett bli billigere og mer effektivt enn fossil. Er ikke dette bra?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg ser at denne motor.no-artikkelen spammes rundt i forumet av samme bruker nå, til tross for at han har fått mye informasjon om hvor elendig den er. Hva er formålet med å spamme med en så dårlig artikkel?

 

Her er det forresten en mer detaljert gjennomgang av tulleartikkelen på motor.no:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1791468&page=2&do=findComment&comment=24142418

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den eneste forklaringen jeg finner er at Fri...... må ha kjøpt aksjer i NEL eller et annet hydrogen-selskap.

 

Spetalen klarte å prate hydrogen opp, og solgte seg ut på topp:

https://www.dn.no/nyheter/2017/03/08/0539/Finans/spetalen-med-eventyrlig-gevinst-i-nel

 

Kanskje Fri... kjøpte på aksjer på topp og måtte se kursen stupe.

 

Det er vel fortsatt flere land og produsenter som subsidierer hydrogenbilene, men det er vel bare i USA at det dyre drivstoffet subsidieres kraftig?

(Leasing av ny hydrogenbil for $500 per måned med gratis hydrogen-fylling, og det inkluderes fossil leiebil hvis man har behov for å kjøre til andre stater enn California).

Lenke til kommentar

Den eneste forklaringen jeg finner er at Fri...... må ha kjøpt aksjer i NEL eller et annet hydrogen-selskap.

 

Spetalen klarte å prate hydrogen opp, og solgte seg ut på topp:

https://www.dn.no/nyheter/2017/03/08/0539/Finans/spetalen-med-eventyrlig-gevinst-i-nel

 

Kanskje Fri... kjøpte på aksjer på topp og måtte se kursen stupe.

 

:hmm:    Kanskje i Tesla?    :rofl:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Heldigvis lager LG Chem solide batterier med lang levetid og høy tetthet. Det blir vel fordelen her, selv om det er trist at Nissan velger en langt lavere vertikal integrering.

Kva betyr det De skriv ?

 

LG Chem lager gode batterier med lang levetid og høy tetthet (per statestikk og div. studier). Sistnevnte betyr at batteriene holder mye energi per kg og volum.

 

Vertikal integrering betyr i hvor stor grad en produsent produserer ting selv istedenfor å få dette fra underleverandører. Tesla og BMW har f.eks. veldig høy vertikal integrering i elbilverdenen. Det samme kan ikke sies for andre, som skryter mer enn de jobber.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...