Gå til innhold

Europeiske bilgiganter overgår hverandre i elbil-lovnader


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bilen under duken til BMW er i all fall ingen stasjonsvogn. Så vi må enda vente lenge på en elektrisk 3- eller 5-serie fra den kanten. Kannibaliseringsfrykten sitter fortsatt i ryggmargen på (også) dem.

 

Men hatten av for TU for å ha fått med seg forskjellen på elektrifisert (jeh, jeh) og elektrisk bil.

 

Ryktene sier at nye 3 serie skal komme som helelektrisk. Den lanseres vel nå eller neste år?

Lenke til kommentar

 

Bilen under duken til BMW er i all fall ingen stasjonsvogn. Så vi må enda vente lenge på en elektrisk 3- eller 5-serie fra den kanten. Kannibaliseringsfrykten sitter fortsatt i ryggmargen på (også) dem.

 

Men hatten av for TU for å ha fått med seg forskjellen på elektrifisert (jeh, jeh) og elektrisk bil.

 

Ryktene sier at nye 3 serie skal komme som helelektrisk. Den lanseres vel nå eller neste år?

Kanibalisme er ikke farlig ved utvikling av nye kvalitets produkter, se bare på apple. Topp produkter selger altid godt og med gode marginer.

Jfr:

https://youtu.be/HMNz7ZWnxqo

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbilhaterne får en snodig tilværelse i årene som kommer.

Det er en god grunn til at bilfabrikantene har hastverk med å utvikle Elbiler. De kan ikke risikere at dette ikke blir vedtatt:

https://www.google.no/amp/www.roadandtrack.com/new-cars/future-cars/news/amp31097/german-government-votes-to-ban-internal-combustion-engines-by-2030/

 

Tja, 13 år etter China. For i byer på størrelse med enkelte land i EU er jo dette en realitet.

Nu.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg venter fremdeles på å se en realisering av alle disse lovnadene som har dukket opp på løpende bånd siden Teslasalget tok seg opp for flere år siden ...

 

Jada, BMW viser frem en 3-serie sedan som konsept i Frankfurt (den som er under det blå teppet på bildet som har vært distribuert den siste uken) og de skal sikkert slippe "så" mange biler innen ett eller annet år på midten av neste tiår. Men det betyr ikke noe annet enn at det kan hende det kommer en haug nye modeller først mellom 2023 og 2025.

 

Enn så lenge er det et alt for lite fokus på elektrifisering av bilparken blant de store bilprodusentene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mangel på edle metaller medfører allerede at prisen på batterier stiger kraftig. De store bilprodusentene har nok råd til å selge elbiler med tap for å sikre seg markedsandeler, det er verre for små elbilprodusenter som Tesla. De er helt avhengige av at batterier blir billigere.

 

De etiske sidene ved å presse opp prisen på konfliktmineraler bør også få mer fokus! Det er en god grunn til at vi ikke kjøper bloddiamanter fra Kongo!

 

http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2402397

 

https://www.google.no/amp/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN1AJ0S8

 

The price hike has been driven by higher demand and a supply shortage sparked by conflict in the Democratic Republic of Congo, which provides nearly 60 percent of the world's cobalt, also raising issues of security of supply.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Bilen under duken til BMW er i all fall ingen stasjonsvogn. Så vi må enda vente lenge på en elektrisk 3- eller 5-serie fra den kanten. Kannibaliseringsfrykten sitter fortsatt i ryggmargen på (også) dem.

 

Men hatten av for TU for å ha fått med seg forskjellen på elektrifisert (jeh, jeh) og elektrisk bil.

 

Ryktene sier at nye 3 serie skal komme som helelektrisk. Den lanseres vel nå eller neste år?

Kanibalisme er ikke farlig ved utvikling av nye kvalitets produkter, se bare på apple. Topp produkter selger altid godt og med gode marginer.

Jfr:

https://youtu.be/HMNz7ZWnxqo

Hvorfor en video av Askeladden?

Lenke til kommentar

Mangel på edle metaller medfører allerede at prisen på batterier stiger kraftig. De store bilprodusentene har nok råd til å selge elbiler med tap for å sikre seg markedsandeler, det er verre for små elbilprodusenter som Tesla. De er helt avhengige av at batterier blir billigere.

 

De etiske sidene ved å presse opp prisen på konfliktmineraler bør også få mer fokus! Det er en god grunn til at vi ikke kjøper bloddiamanter fra Kongo!

 

http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2402397

 

https://www.google.no/amp/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN1AJ0S8

 

The price hike has been driven by higher demand and a supply shortage sparked by conflict in the Democratic Republic of Congo, which provides nearly 60 percent of the world's cobalt, also raising issues of security of supply.

 

Kobolt er ikke regnet som sjeldent.

https://www.tu.no/artikler/vi-ser-naermere-pa-elbilens-skitne-hemmeligheter/396938

  • Liker 7
Lenke til kommentar

*   – Har norske politikere visshet om hva hydrogen representerer?

– Nei, vi må fortsatt drive en del voksenopplæring. Det er mange helt elementære feil i argumentasjonen som fremmer batteri framfor hydrogen, og vi kan plukke det fra hverandre punkt for punkt. De har ofte rett og slett ikke skjønt hva det dreier seg om. De har gamle tall eller de har gale tall.

– Men det er klart det er veldig mange som snakker om batteri. Da etablerer det seg sannheter som egentlig ikke er sannheter. En hydrogenbil er jo tross alt en elbil med batteri pluss en hydrogen-rekkeviddeforlenger, selv dét er det ikke alle som har forstått.  *

 

https://www.motor.no/artikler/mener-hydrogen-koster-mindre-enn-elbil-nett/

Lenke til kommentar

Mangel på edle metaller medfører allerede at prisen på batterier stiger kraftig. De store bilprodusentene har nok råd til å selge elbiler med tap for å sikre seg markedsandeler, det er verre for små elbilprodusenter som Tesla. De er helt avhengige av at batterier blir billigere.

 

Merkelig da at prisene stadig synker. Mobiltelefoner og elektronikk generelt er et mye større problem om en bekymrer seg for handel med sjeldne metaller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mangel på edle metaller medfører allerede at prisen på batterier stiger kraftig. De store bilprodusentene har nok råd til å selge elbiler med tap for å sikre seg markedsandeler, det er verre for små elbilprodusenter som Tesla. De er helt avhengige av at batterier blir billigere.

 

De etiske sidene ved å presse opp prisen på konfliktmineraler bør også få mer fokus! Det er en god grunn til at vi ikke kjøper bloddiamanter fra Kongo!

Batteriene blir billigere og billigere. Råvarekostnaden blir en større og større andel av totalkostnaden, men fortsatt er det stort potensiale for kostnadsreduksjoner.

 

Ser man f.eks på Kobolt, så benyttes det ca 125 gram per kWh for NCA kjemien. Det er med dagens prisen ca 7,5 USD/kWh. Med battericellene nede på en kostnad på rundt 100 USD/kWh, så er dette altså 7,5% av totalkostnaden. En dobling av kobolt-prisene vil altså bety en økning i pris på 7,5% på battericellenivå. Eller for å se på det slik, en Tesla Model 3 med 55 kWh batteri ville gå fra ca 35.000 USD til 35.412 USD. Og Koboltet vil så klart resirkuleres ved slutten av levetiden, så dette er penger man får igjen.

 

Og som jeg har nevnt tidligere så får Tesla sitt Kobolt hovedsaklig fra Ny-Caledonia, der barnearbeid ikke er en utfordring. De gjør også alt de kan for at null Kobolt med uetisk bakgrunn finner veien inn i verdikjeden.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Batterier blir flaskehalsen for bilfabrikkene fremover. Utviklingen har gått litt tregere enn forventet. Man skulle tro at Nissan lå godt an med sitt forsprang og gode salg av Leaf, men neida. Automotive Energy Supply Corporation (AESC), datterselskap av Nissan som står for batteriproduksjon av Leaf, er i disse dager solgt til kinesiske GSR.

AESC var verdens nest største batteriprodusent til bilindudstrien, etter Panasonic.

Nissan hadde store vyer om gigafabrikk for batterier som Tesla, men nå er det altså slutt for egen satsing. Ryktene går om at man samtaler med LG om batterileveranser i fremtiden.

Luftige planer fra bilprodusentene er greit nok, men det kreves enorme investeringer i batteriproduksjon. Foreløpig er det bare Tesla som virkelig har satset. De andre sitter litt på gjerdet og produserer "fremtidsmodeller" som de antyder skal komme om 2-3-4 år.

Men, hvor er batteriene som skal inn i disse bilene ?

Det tar tid å bygge opp produsjonskapasitet og pr. idag er elbilplaner og batteriproduksjon på to forskjellige kloder...

Lenke til kommentar

Joda, nok av elbiler i småbilklassen nå. Kanskje på tide å gi elbilprodusentene litt lakserende middel, mot treg mage, så de kommer med vettuge saker, til vettuge priser, med tilhengerfeste og litt nærmere stasjonsvogn enn i dag.

 

Beklager. Skjer ikke selv med lakserolje. Bilfabrikkene unngår formfaktoren familiebil med vid margin. Ren vegring. Av like rene økonomiske grunner.

 

“In the beginning of the cycle we believe that we will have to face a significantly lower margin. For some vehicles half of the margin of the vehicles they replace,” Frank Lindenberg, Vice President of Finance and Controlling at Mercedes-Benz Cars, said at the event in Sindelfingen, southwest Germany."

 

Audi e-Tron Quattro kommer følgelig til å bli svindyr, men likevel være et tapsprosjekt for VW. Noe e-Golf er allerede, som igjen er grunnen til at de nekter levere den som stasjonsvogn, men tilhengerfeste og 40kWh batteri. I tillegg til pris, kommer e-Tron til å ha en annen sak til felles med Tesla – det blir et flak av en bil. Batteripakka både veier for mye og tar for mye plass. Fortsatt. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Bilen under duken til BMW er i all fall ingen stasjonsvogn. Så vi må enda vente lenge på en elektrisk 3- eller 5-serie fra den kanten. Kannibaliseringsfrykten sitter fortsatt i ryggmargen på (også) dem.

 

Men hatten av for TU for å ha fått med seg forskjellen på elektrifisert (jeh, jeh) og elektrisk bil.

 

Ryktene sier at nye 3 serie skal komme som helelektrisk. Den lanseres vel nå eller neste år?

Kanibalisme er ikke farlig ved utvikling av nye kvalitets produkter, se bare på apple. Topp produkter selger altid godt og med gode marginer.

Jfr:

https://youtu.be/HMNz7ZWnxqo

Hvorfor en video av Askeladden?

Eldstebrørne styrer jo garden / bedriften, nykommeren / askeladden / musk kom med det nye. Høgre energitetthet muliggjør amfibie-leilighet, dette å gå offgrid med systemer. Ved en dobling av dagens energitetthet er man i luften med.

 

Med dagens byggeteknikker og batterier er mild sagt mulihetsrommet STORT...

Men bedriftseigerne er redde og sidrompa, og bare kostnadfokuserte.

https://youtu.be/RWx2HbL0HVQ

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

*   – Har norske politikere visshet om hva hydrogen representerer?

– Nei, vi må fortsatt drive en del voksenopplæring. Det er mange helt elementære feil i argumentasjonen som fremmer batteri framfor hydrogen, og vi kan plukke det fra hverandre punkt for punkt. De har ofte rett og slett ikke skjønt hva det dreier seg om. De har gamle tall eller de har gale tall.

– Men det er klart det er veldig mange som snakker om batteri. Da etablerer det seg sannheter som egentlig ikke er sannheter. En hydrogenbil er jo tross alt en elbil med batteri pluss en hydrogen-rekkeviddeforlenger, selv dét er det ikke alle som har forstått.  *

 

https://www.motor.no/artikler/mener-hydrogen-koster-mindre-enn-elbil-nett/

 

Den artikkelen er det største svadaen jeg har lest på veldig lenge...

"Det er en myte at hydrogen er dyrt"

"En hydrogenstasjon kan håndtere langt flere biler i døgnet"

Stort sett samtlige elbiler blir ladet hjemme...

Hydrogen kan IKKE fylles hjemme, man blir fortsatt avhengig av tankmafiaen

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...