Håkonv Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Hei. Jeg har en stor basskasse 2x15", rundt 200L. Men har lyst på enda større, 2x18" 400L. Så da lurer jeg på hvor høg jeg kan ha basskassen med tanke på utsikt bak? Hva er reglene for utsikt bak? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 § 30-1.Generelt om speil 5. Speil skal gi slikt synsfelt at føreren i normal kjørestilling har tilstrekkelig oversikt over vegbanen og trafikken bakenfor. Innvendig speil skal både ved belastet og ubelastet kjøretøy gi slikt synsfelt at føreren, også når førersetet er i bakerste stilling, kan se vegbanen i en bredde av minst 3,5 m til hver side for vertikalplanet gjennom kjøretøyets lengdeakse på en avstand av 20 m bakenfor speilet og videre bakover så langt øyet rekker. § 30-3.Speil på bil 2. Bil skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig og ett på hver side utvendig. Innvendig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes. Så spørs det om basskasse er godkjent bruksområde Svært mange som kjører ulovlig i følge disse paragrafene Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 19. september 2017 Del Skrevet 19. september 2017 Det går fint. speilet i midten av bilen kan du faktisk fjerne uten problemer. Det er ikke påbudt å ha sikt ut bak. Det som politiet dog ser ned på er hvis utstyr ikke er festet skikkelig. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. september 2017 Del Skrevet 19. september 2017 Leser du loven sitert over så vil du se at i de fleste tilfellene så er sikt bakover påbudt Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Så lenge speilet i midten er montert så er det krav om sikt ut bakfikk jeg beskjed om ifra veivesenet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå