Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Selge bruktbil til forhandler uten innbytte?

Shirmah

Anbefalte innlegg

Pga flytting til Sverige skal vi selge bilen, og kjøpe en ny bruktbil der borte. Siden dette er en prosess som må planlegges og koordineres vurderer vi mulighetene for å rett og slett selge bilen vi har nå direkte til en forhandler, og lurer på om noen har tips eller råd å komme med. Jeg har sett for meg prosessen slik:

1: Vi kontakter og avtaler en pris for den norske bilen vi har nå, med en norsk forhandler. Vi tar en tur bort til dem og lar dem se over bilen og komme med et tilbud. Vi kan dog ikke selge bilen der og da, siden vi er avhengige av å finne en aktuell bruktbil i sverige først. Vi kan ikke være uten bil i sverige i mer enn ca 1-2 uker, så både forhandler vi selger bil til i norge og forhandler vi kjøper bil av i sverige må kunne være litt fleksible.

2: Med en realistisk pris og avtale om kjøp fra forhandler i norge finner vi en aktuell bruktbil fra en forhandler i Sverge (helst en lokal forhandler vi allerede har et forhold med), og reserverer den.

3: Når dette er linet opp registrerer vi formelt flytting til sverige.

4: Vi kjører bilen til norsk forhandler, overleverer den og får penger inn på konto.

5: Vi låner en bil midlertidig av noen bekjente, kjører til forhandleren i sverige, henter og betaler for bruktbilen vi har reservert.

Så til de konkrete spørsmålene:

-Er dette en realistisk fremgangsmåte, eller tenker jeg feil/har jeg glemt noe? Vi er avhengig av å selge bil før vi kjøper ny, noen form for mellomfinansiering går nok ikke.

-Bilen vi skal selge er en 2011MY Volvo V60 D3 automat, som i følge KVD har en bilforhandlerpris på 245.000 og privatpris på 220-230.000. Hva vil realistisk sett en forhandler kunne betale cash for denne? Vil det i det hele tatt være interessant? Vi kjøpte bilen selv fra en merkeforhandler i Norge som en Volvo selekt bruktbil, og tenker det er naturlig å ta kontakt med denne forhandleren først, men en viss pekepinn på et realistisk tilbud hadde vært greit før det. Vi skjønner at vi vil "tape" en del penger på å gjøre det på denne måten, men vi vil for all del unngå å styre med privatsalg, og vi tenker i utgangspunktet at fleksibiliteten vi trenger kun er mulig gjennom en forhandler.

-Bilen skal på service i løpet av desember. Vil det lønne seg å selge bilen før service? Jeg regner nesten med at forhandleren har lyst til å ta denne servicen her selv, samtidig som de går over bilen.

-Bilen kunne trengt en proff polering og skikkelig grundig vask både inn- og utvendig. Lønner det seg å gjøre dette selv før vi viser den frem hos forhandleren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke så mye konkret erfaring der, men merkeforhandlerne er noen ganger lite interessert i å ta inn bruktbiler når de ikke får nysalg, og det tror jeg vil slå ut på prisen du får. Men her varierer det nok mye fra forhandler, ikke minst avhenger det hvor stor beholdning av usolgte bruktbiler de har for øyeblikket. Kontakt flere og få pristilbud - det vil garantert variere mye.

Et pristilbud hos forhandler vil normalt ha begrenset varighet på noen få dager, men du kan selvfølgelig forklare situasjonen så kan det godt hende de er fleksible og lager en spesialavtale, særlig hvis bilen passer deres profil og de regner med å tjene litt på den. :-)

Jeg er usikker på hvordan service og rengjøring vil slå ut på prisen. Jeg mistenker at du ikke vil få igjen pengene for å gjøre det før salg (som du sier ønsker antagelig forhandleren å gjøre mye av dette selv uansett), men spør gjerne hos de forhandlerne du kontakter.

Lenke til kommentar

Har solgt bilen min til forhandler, fikk noe lavere enn markedspris, tok kontakt med forhandleren sentralt og fikk mail fra en forhandler som var interessert. Noen selger via forhandler hvor forhandler står for salget og tar som regel 10% av summen, vi solgte innenfor garantiperiode så det var uproblematisk. Dette er forutsatt at du har tatt f.eks full NAF-test slik at ikke forhandler får baksmell i ettertid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Forhandlere gir som regel ganske kjipe priser i forhold til privatverdi, men i gjengjeld tar de som regel service/reperasjoner selv slik at det ikke nødvendigvis er så avskrekkende for dem som det ville vært for en privat person. Men igjen så vil de nok trekke ned prisen enda mer av samme grunn. De skal jo ha solid fortjeneste, rabatt for tid/delebruk for service og rep. etc. Angående vask og slikt før salg til forhandler så har førsteinntrykk alltid mye å si, uansett om eventuell kjøper er proff eller privat. 

Personlig hadde jeg aldri solgt en bil til forhandler da det er mye mer å hente privat til tross for at det kanskje er en mer omfattende prosess. Lever bilen til utvendig og innvendig vask, ta fine bilder og lag en ryddig annonse så er det aller meste gjort. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...