Tomahawk Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Litt tidligere i dag fikk jeg en SMS fra et stort politisk parti, med oppfordring om å stemme på dem ved stortingsvalget. Jeg har aldri kontaktet dette partiet eller gitt dem telefonnummeret mitt. Har de lov til å spamme meg på denne måten? Hvis det hadde vært snakk om en næringsdrivende er det jo forbudt for dem å sende sms til forbrukere uten forutgående samtykke, men hvilke regler gjelder for et politisk parti? 1 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Arbeiderpartiet, antar jeg? Kjenner ikke til jussen, men desperat og påtrengende i hvert fall. Et aldri så lite overtramp. 3 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Jeg lurer også på hvor disse partiene får personinfo fra, har fått SMS fra AP og Liberalistene. De lurer seg via et smutthull som 'frivillig organisasjon', så det er tydeligvis lovlig å plage folk med spam og reklame.Hva om alle partier gjorde det samme, og i større mengder? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 "Bare" fått fra AP Venter på nyhetsoppslag hvor de får pisk Kan umulig være lovlig 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Tror nok partiene klarer å lure seg inn på folkeregisteret Lenke til kommentar
V-by Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 http://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoegnet#!verbatimId=59b508905152f7841c6d1e85 Reagerer på valg-SMS fra ArbeiderpartietArbeiderpartiet sendte i søndag formiddag ut melding med oppfordring om å stemme på partiet. Mange reagerer på hvorvidt dette er lovlig i henholdt til markedsføringsloven. Der står det blant annet at det er forbudt innen næringsvirksomhet å rette markedsføringshenvendelser til personer uten samtykke ved elektroniske kommunikasjonsmetoder.Ifølge juridisk direktør i Forbrukerombudet, Frode Elton Haug, er meldingene fra Arbeiderpartiet ikke i strid med lovverket.– Politiske budskap som dette omfattes ikke av den bestemmelsen vi har i lovverket. Loven reguleres rett og slett ikke budskap fra politiske partiet, sier han til VG. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 APene bruker tiden sin på å finne smutthull i loven 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Jeg fikk ikke. Var jeg ikke bra nok, eller har de funnet ut hvor jeg er medlem? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Litt tidligere i dag fikk jeg en SMS fra et stort politisk parti, med oppfordring om å stemme på dem ved stortingsvalget. De burde heller fortalt om sakene sine enn å oppfordre til å stemme. Sistnevnte gir bare trass. Jeg fikk heller ikke. Kanskje like greit. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 De har nå fått gratis PR i både VG og Adressa Usikker på om noen av de 500k som har fått meldinga, eller de som leser avisene, vil stemme på et parti som gjør sånt 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Oslo AP har telefon 24144000. Jeg oppfordrer alle lesere om å ringe mandag morgen og spørre hvor de kan kjøpe en iPhone til 7 kroner, som de ble lovet i denne tekstmeldingen. Dette er et normaltaksert nummer. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Hvordan ble de som mottok meldingen utvalgt? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Hvordan ble de som mottok meldingen utvalgt? Personinfo kjøpt og betalt virker det som. Tipper de bare tok det de fikk, jo flere jo bedre. 1 Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 I og med at de sendte SMS-en til 10 prosent av landets befolkning, inkludert meg, er jeg også mysgjerrig på hvor de fant nummeret. Har aldri gitt det til Ap. Når det er sagt, er det rimelig korttenkt å basere valget (enten det er den ene eller andre veien) utelukkende på grunnlag av én SMS dagen før valget. Da bryr man seg så lite om partipolitikk, at det er bedre å stemme blankt. 1 Lenke til kommentar
voident Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 (endret) "Hvor ble det av retten til et privatliv?" - sett på Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, osv. Endret 10. september 2017 av đȫϚ 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 (endret) Er det lov å drive valgkamp på valgdagen? Det ER valgdag idag også. Endret 10. september 2017 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Er det lov å drive valgkamp på valgdagen? Ja - men dette er ikke valgdagen. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Med mindre man har hemmelig nummer så er ikke telefonnummeret noe mindre offentlig informasjon enn adressen ens. Usikker på om det står i Folkeregisteret, men det kan jo tenkes. 1 Lenke til kommentar
Dellers Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 (endret) I-landsproblemer, folk som reagerer på dette har for lite problemer i livet sitt. Endret 10. september 2017 av Dellers 6 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Med mindre man har hemmelig nummer så er ikke telefonnummeret noe mindre offentlig informasjon enn adressen ens. Usikker på om det står i Folkeregisteret, men det kan jo tenkes. Jeg fikk sms og e-post fra kommunen idag, med beskjed om hvor jeg kunne stemme. De bruker den infoen du gir fra deg når du logger deg inn med MinID, f.eks. når du sjekker skatten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå