Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

SMS-spam fra politisk parti

Tomahawk

Anbefalte innlegg

Litt tidligere i dag fikk jeg en SMS fra et stort politisk parti, med oppfordring om å stemme på dem ved stortingsvalget. Jeg har aldri kontaktet dette partiet eller gitt dem telefonnummeret mitt.

Har de lov til å spamme meg på denne måten? Hvis det hadde vært snakk om en næringsdrivende er det jo forbudt for dem å sende sms til forbrukere uten forutgående samtykke, men hvilke regler gjelder for et politisk parti?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoegnet#!verbatimId=59b508905152f7841c6d1e85

Reagerer på valg-SMS fra Arbeiderpartiet

Arbeiderpartiet sendte i søndag formiddag ut melding med oppfordring om å stemme på partiet. Mange reagerer på hvorvidt dette er lovlig i henholdt til markedsføringsloven. Der står det blant annet at det er forbudt innen næringsvirksomhet å rette markedsføringshenvendelser til personer uten samtykke ved elektroniske kommunikasjonsmetoder.

Ifølge juridisk direktør i Forbrukerombudet, Frode Elton Haug, er meldingene fra Arbeiderpartiet ikke i strid med lovverket.
– Politiske budskap som dette omfattes ikke av den bestemmelsen vi har i lovverket. Loven reguleres rett og slett ikke budskap fra politiske partiet, sier han til VG.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Oslo AP har telefon 24144000.

Jeg oppfordrer alle lesere om å ringe mandag morgen og spørre hvor de kan kjøpe en iPhone til 7 kroner, som de ble lovet i denne tekstmeldingen. Dette er et normaltaksert nummer.

Lenke til kommentar

I og med at de sendte SMS-en til 10 prosent av landets befolkning, inkludert meg, er jeg også mysgjerrig på hvor de fant nummeret. Har aldri gitt det til Ap.

Når det er sagt, er det rimelig korttenkt å basere valget (enten det er den ene eller andre veien) utelukkende på grunnlag av én SMS dagen før valget. Da bryr man seg så lite om partipolitikk, at det er bedre å stemme blankt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Med mindre man har hemmelig nummer så er ikke telefonnummeret noe mindre offentlig informasjon enn adressen ens. Usikker på om det står i Folkeregisteret, men det kan jo tenkes.

Jeg fikk sms og e-post fra kommunen idag, med beskjed om hvor jeg kunne stemme. De bruker den infoen du gir fra deg når du logger deg inn med MinID, f.eks. når du sjekker skatten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...