Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan å håndtere denne situasjonen?

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg ønsker å være anonym da jeg ikke ønsker at verken jeg eller noen andre som har kjennskap til dette her får vite identiteten til noen som har med saken å gjøre. 

Lurer på hvordan jeg går fram i denne saken: 

Jeg har en kamerat som har en "venn" som er veldig spesiell. Vennen hans har tidligere blitt politianmeldt og vært kjent for politiet grunnet han visstnok skal ha tatt kontakt med et mindreårig barn på nettet, og avtalt å møte henne. Jeg har dog ikke konkrete bevis på at vedkommende er pedofil, men utifra slik kompisen min forklarer seg om denne "vennen" så er han visstnok det. 

Det jeg lurer på er om hvordan man går fram med mistanke om at vedkommende det er snakk om eventuelt har kontakt med barn på nettet. Vi har forstått det slik at han bruker ulike spill og plattformer på nett for å komme i kontakt med barn. 

Det er kompisen min som har rådført seg med meg da vi er gode venner og han føler jeg kan hjelpe han med dette, men så sitter jeg dessverre ikke på alle svarene og derfor lurer jeg på hva man kan gjøre i en slik sak. 

Jeg har sagt til kompisen min at han bør melde fra til politiet med mistanken. Jeg har sagt at enten tar han kontakt med dem, eller så tar jeg kontakt om han ønsker det. 

Kan dere som vet hvordan å håndtere slike saker vennligst komme med konstruktive tilbakemeldinger? Ønsker å holde dette på et anonymt nivå, for både jeg og min kompis ønsker ikke at dette skal bli en stor sak for noen av oss som har mistanken.. 

Tusen takk for alle konstruktive svar. 

Anonymous poster hash: b6e68...666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett av to:

1) Du/dere holder det sånn som det er nå. Hold oversikt over fyren, og hvis kameraten din har sterke mistanker om at han driver med noe snusk, så kan dere melde fra til rette instanser på en subtil måte, så han ikke får mistanke.

2) Dere prøver å ha litt tettere kontakt med han, og prøver å påvirke han på en måte som dreier han vekk fra dette fokuset. Dét krever at man klarer å ha et objektivt forhold til situasjonen. Det koster ressurser, men det kan hende at det er det éneste som hjelper. Hvis han har et snev av tillit til dere, så kan det hende han åpner seg, prater litt, sånn at dere kan få han til å slutte med det der. Gradvis, så klart. Det er dog ingen som forventer det her av noen, så dette er noe du gjør på rent personlig basis. Hvis du føler det tar for lang tid, eller det er for vanskelig å håndtére, la heller profesjonelle ta seg av det.

Det er alltid en psykologisk grunn til at folk driver på med sånn snusk. Det er ikke så mye annet å gjøre enn å være en støttespiller og gradvis og forsiktig dreie personen vekk fra det.

Det er kanskje en idé å ta en prat med en politibetjent for å høre hvordan de håndtérer det her først, sånn at du ikke risikérer å handle overilt. Men man skal jo også huske på at politiet er kjent for å bruke sine metoder .. de sier én ting, og gjør noe annet. Så man må være forsiktig med spørsmålene sine. Du bestemmer selv.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Hei, Taurean.

Tusen takk for svarene du har gitt oss. Dette kan skape grunnlaget for hvordan vi går videre med saken. 

Når det skal være sagt, så er det slik at kompisen min helst ikke vil ha noe med vedkommende å gjøre, da det er vanskelig å forholde seg til vedkommende grunnet hans kognitive nivå i å det hele tatt forstå hva det er han driver på med, hva han snakker om osv. Han er ikke en oppegående person dessverre. 

Derav er det vanskelig å gjøre som du sier, da min kompis absolutt ikke vil være med han i person. Min kompis har som regel kommunikasjon via. nettet, og der ønsker han å holde det til. Vedkommende funker såpass dårlig i en sosial setting at min kompis rett og slett er redd for hva som kan skje, og hvilke konsekvenser det kan ha å være med han i en slik setting. 

Nå vil jeg presisere igjen: vi vet ikke med sikkerhet at han er pedofil. Vi vet det rett og slett ikke, og vi vet heller ikke hans hensikter pr. nå. Men vi er såpass bekymret at vi må gjøre ett eller annet. 

Takk igjen for konstruktivt svar. 

Anonymous poster hash: b6e68...666

Lenke til kommentar

Dere kan jo følge hans aktivitéter på internett via falske profiler og e-poster. Utgi dere for å være målgruppen han søker. Da må dere være klar over hva dere gjør, og ikke miste hodet. Har han teknisk innsikt? Klarer han å identifisére ip-adresser og kanskje finne ut hvem dere er? Sjansen er vel heller liten for at han gidder å bruke energi på sånt, men det kan jo være at andre har meldt fra om hans aktivitéter, og han har lært seg å overvåke og sikre hva han selv gjør. Hvis han finner ut at han blir overvåket, så kan han skjule seg enda bedre, og dere kan gjøre arbeidet enda vanskeligere for de profesjonelle, hvis eller når dere sier fra.

Kanskje dere kan leie inn noen som kan lære dere å spore han på en usporbár måte?

Ved å ha kontakt med falske profiler, så tar dere jo også fokus vekk fra de ekte profilene. Det kan være effektivt, dere kaster altså bort tiden hans.

Så lenge dere ikke gjør noe fysisk mot han, så tenker jeg det er ufarlig. Vold løser aldri noe. Det skaper bare flere traumer, og han skjuler seg antageligvis enda bedre. Kan også gjøre han mér voldelig mot ofrene. Man må være intelligent og bevise hva de holder på med, og deretter fremlegge bevisene for noen som har makt til å gjøre noe med saken.

Hvis dere skal få gjort det sånn at han skal få en dom i en rettssak, så må dere kunne dokumentére aktivitetene hans på internett, og jeg aner ikke hvordan dét kan gjøres på en overbeviselig måte. Jeg tror nok at profesjonelle har sine metoder og kan dette bedre enn de aller fleste av oss vanlige.

Kanskje dere kan melde fra, og -samtidig- gjøre litt på egen hånd? Det er veldig bra at dere tar grep. Bare husk å være 100% sikker når og hvis dere foretar dere noe. Ikke 99%.

Til slutt gjenstår det da å prøve å få til kontakt med han, nå inn via rasjonaliséring, prøve å få han til å se fornuft og søke psykologisk hjelp. Dere kan jo kommunisére via internett, behøver ikke å være der i person. Men det blir opp til dere å bestemme.

Ut over det her er det ikke mange andre råd jeg kommer på.

Lenke til kommentar

Du sier at han allerede er en bekjent av politiet og har allerede vært i trøbbel angående dette. Si ifra til politiet, det hjelper at flere sender inn bekymringsmelding så send hver deres som ikke er like. Jeg mistenker at han gjør dette fordi unge jenter er lettere å ha med å gjøre, spesielt hvis han virkelig er så sosialt tilbakestående som jeg oppfatter det, så han går nok etter mindreårige fordi eldre kvinner fort lukter lunta og vil vekk, ikke fordi han er pedofil. 

En pedofil er også teknisk sett en som går for barn før de kommer i puberteten, hvis dette barnet er eldre enn10-12 så er han teknisk sett hebefil, ikke pedofil. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...