Gå til innhold

Utprinter i 4:3 format

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg lurer på å gå til anskaffelse av Olympus E-1, og lurer i den forbindele på om noen vet hvor i Norge man evnt får bestillt utprinter i dette formatet. Jeg tenker da på litt større utprinter.

Takker på forhånd :thumbup:

- Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt usikker på hva du egentlig mener her... Er du rett og slett på jakt etter en fotoforretning som tilbyr store forstørrelser av digitale bilder? I så fall er dette noe de fleste butikker gjør, dersom du med "store" tenker på f.eks. A3-størrelse, og ikke "dekke hele veggen"-størrelse. De fleste butikker tilbyr etter hvert også utskrifter i 4:3-formatet som er vanlig i digitale kameraer. Men det er mulig at det er jeg som har misforstått posten din fullstendig...? :)

Lenke til kommentar

Hei!

Det jeg tenker på et utprinter i fotokvalitet i f.eks. 60x45 cm som tilsvarer 4:3

Her i Bergen er det så vidt jeg vet bare Japan Photo som tilbyr utprinter i bl.a 50x75cm, men det tilsvarer 3:2 formatet - og det er svært viktig for meg at jeg skal slippe å "croppe" bildene mine for å passe et annet format/"aspect ratio" , da dette vil spise for mye av den opprinnlige oppløsningen i bildet.

Noen som vet hvor jeg evnt kan bestille slike forstørrelser av bildene mine?

- Rune

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Såvidt jeg vet så tilbyr Japan Photo forstørrelser i 4:3 format.

Tatt fra websidene deres:

Størrelse Minimum oppløsning Anbefalt oppløsning

30x45cm (typisk 30x40cm) 4.0 megapiksler 6.0 megapiksler

50x75cm (typisk 50x67cm) 8.0 megapiksler 16.0 megapiksler

På en annen side, hvor mange megapixler har dette E-1 kameraet egentlig? Ettersom minimum oppløsning på 50x75/67 utskrifter er 8 mp og anbefalt er 16 mp (!!!)... Men uansett, du skal i hvert fall kunne få 50x67 utskrifter hos Japan Photo da. Tror Fotoknudsen også kan gi deg denne størrelsen, altså i 4:3 format, men er litt usikker på akkurat det.

Lenke til kommentar

Mht. oppløsning så "interpolerer jeg opp" bildene før jeg leverer de inn.

I følge ansatte hos Japan Photo - i butikken her i Bergen, så måtte jeg "re-size" bildene mine slik at de passet 3:2 Og at det kanskje gikk an å levere de inn i 4:3, men at jeg da kunne risikere at bildet enten ble kuttet i høyden eller at det ble hvite kanter til høyre og venstre. Det sistnevnte gjør at bildet ikke vil kunne bestilles limt på plate. - Noe som jeg hittil har gjort med bilder tatt med 10D som produserer bilder i 3:2

Endret av Rune78
Lenke til kommentar
I følge ansatte hos Japan Photo - i butikken her i Bergen, så måtte jeg "re-size" bildene mine slik at de passet 3:2

Hmm...merkelig. Jaja, man får jo stole på hva de ansatte i butikken sier da, selv om informasjonen på web gir inntrykk av at 4:3 skal gå greit. På en annen side, hvorfor kjøpe et E-1 når du allerede har et 10D? Skulle tro at sistnevnte dekker de fleste behov som E-1 gjør :) Men det er jo overhodet ikke min sak. Lykke til med letingen da! Jeg slipper heldigvis å gjøre det, ettersom mitt kamera gir meg 3:2 bilder :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...