Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg SKAL kjøpe meg en Mac snart.

Derfor lurer jeg på et par ting:

- Selv om en Mac sies å være mye mer stabil enn en pc med Windows, kan det enkelte ganger være behov for å installere hele systemet på nytt. Dette gjøres enkelt på pc med Windows og fat32/ntfs, da man formaterer en disk med f.eks. format c: og deretter installerer Windows på nytt. Spørsmålet mitt er hvordan man gjør dette når man bruker en Mac.

- Jeg er klar over at Mac OS X Panther følger med alle nye Apple Mac-maskiner, men følger det også med en cd man kan legge inn en ren versjon fra? F.eks. etter man har formatert maskinen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting man kan nevne er at man ikke behøver å formatere hele disken for å installere en "ren" systemmappe. Hvis man velger clean install, så får man det og så slenges den gamle systemmappa et annet sted på disken og så kan du dra over prefs og sånn derfra hvis du vil... Det var ihvertfall sånn i OS9 og før, skal innrømme at jeg ikke har prøvd det i OSX, men jeg regner med at det fortsatt er sånn.

Lenke til kommentar

Dersom jeg skal formatere disken, kan jeg legge all informasjon, f.eks. musikkfiler, dokumenter, bilder og annet et sted på disken slik at jeg ikke mister dette ved "clean install"?

Isåfall hvor bør jeg legge det? CD er jo en mulighet, men det tar mye tid, og krever mange cd'er dersom jeg har en stor mengde informasjon som skal lagres.

Er det mulig å legge filene over på et windows-system midlertidig, og kopiere filene tilbake via nettverket etterpå uten at filene har endret seg?

Lenke til kommentar

Jeg tror at så lenge de bare ikke ligger i systemmappa, så går det greit når du tar en clean install, men jeg ville nok ikke latt dem ligge i biblioteket heller (har aldri tatt en clean install i OSX, så jeg vet ikke nøyaktig hvor mye som endres). En mappe et annet sted på disken, burde vel gå greit tror jeg. Personlig har jeg partisjonert disken min i to deler. Da er jeg sikker på at nesten uansett hva jeg gjør med systemdisken min, har det ikke noe å si for alt det andre jeg har på den andre partisjonen.

Hvis du derimot reformaterer disken i prosessen, så blir alt du har borte uansett. Det er jo det som er å reformatere disken. Så da hjelper det ikke å ha det i noen annen mappe eller noen annen partisjon...

Jeg tror ikke filer endrer seg sånn helt uten videre hvis du kopierer dem til en annen disk, men hvis det er windows det er snakk om, skal man jo aldri være så altfor sikker :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...