Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lurt av Finn.no kunde?

Patkaaa

Anbefalte innlegg

Hei, 

Sendte mobil min avgårde til en kjøper som virket veldig pålitelig. 

Solgte en relativt pent brukt Samsung s6 Edge Plus til en herre i Oslo som virket som en grei kunde over meldinger. Vi ble enige om at han skulle betale frakt og mobil, og at pakken skulle ha sporing. Alt dette ordnet jeg og betalte for, og nå har jeg fått beskjed om at han har fått mobilen men ikke fornøyd med standarden den er i, da den har skraper og vanlige bruksmerker som forventet etter 2 år med bruk. Disse er vanskelige å se med øyet, og derfor ikke alt for synlige på bildene jeg tok. Når skjermen er på synes det ikke, og er ingen "sprekker" eller lignende, kun "skraper" fra å ha vært i lommen osv. 

Denne herren syntes det ble for dyrt med denne mobilen ( selv om den er blant den billigste å finne på finn.no til den standarden ), og linket meg 4 linker til "billigere og bedre konkurrenter". Disse var alle lenker til Samsung s6 ( ikke pluss versjonen ), til samme pris +-  som jeg solgte min for. ( Se vedlegg ) 

Nå har han ikke svart meg på meldingene i hele dag. 

Det er greit at han ikke vil kjøpe den, men jeg ønsker å få tilbake de 200,- jeg brukte på pakken dersom det lar seg gjøre - ikke fordi kr 200,- er mye penger, men fordi jeg føler dette blir for dumt av en kjøper å hevde at skjermen må byttes for og så sende meg linker av feil mobil som jeg skal "konkurrere med". 

Se vedlagt fil for chat. 

Hvilke rettigheter har jeg her..? 

Det som ble avklart var at kjøper skulle betale for MOBIL + FRAKT, men vi hadde ingen avtale om hvem som skulle dekke frakten ( begge veiene ) dersom mobilen ble sendt i retur, da jeg så ingen grunn til å ikke like tilstanden mobilen var i. 

post-384302-0-05558200-1504914190_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, ved bruk av angrerett ved forbrukerkjøp (butikk), så betaler kunden for retur. Det samme burde gjelde her, pr min mening.

Men hva med returen bort til Oslo? Den skulle i utgangspunktet bli dekket av han, det var avtalen ; mobil + frakt. 

Men nå sender han den i retur, og tror han kommer til å nekte å betale meg tilbake de 200 kr jeg punget ut for å få fraktet den til Oslo som egentlig inngikk i avtalen om mobil + frakt.  

Lenke til kommentar

Skulle ikke godtatt å ta imot mobilen i retur

Dette blir merarbeid som vil koste mer enn de 200 kronene i frakt og antageligvis prisfall

Forhåpentligvis har du ikke betalt tilbake

Vente til en har fått pakken ihvertfall, så en er sikker på at han ikke sender en murstein

• Liker 2
Lenke til kommentar

Beklager sent svar og litt dårlig formulering. 

Jeg er fra Stavanger, han bor i Oslo. Jeg sendte mobilen bort, og betalte for frakten ( uten å mottatt noen penger fra han ). Nå har han tydeligvis sendt den i retur, og betalt for frakten fra Oslo og tilbake til meg, men nekter å betale for utgiftene mine. 

Tror ikke det er så veldig mye å få gjort her, da han mener at annonsen min ikke stemte med forholdet mobilen var i. Skrev at mobilen var "normalt brukt", dvs. småskraper osv, men dette var han uenig i betydde "normal bruk". 

Lenke til kommentar

Vente til en har fått pakken ihvertfall, så en er sikker på at han ikke sender en murstein

Eller en mobiltelefon strippet for innmat (chassis)  :hm:

Jeg liker å selge til folk som kan stille opp lokalt, altså en begrenset krets.. Men, forstår at det ikke er så enkelt alltid å få ordnet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg gjorde det samme som ungdom, med noe annet enn en mobiltelefon. Fikk en rask opplæring (erfaring) at det ikke er lurt. Folk er så smålige, og kjeltringer for den minste ting. Når jeg ikke fikk tak i han lengre, så kontaktet jeg folkeregisteret der han bodde, og fant ut at han hadde byttet etternavn. Så dette var mer enn en småkjeltring for å si det slik.

Folkeregisteret var motvillige til å utlevere han, men jeg fikk svar på hva han het ved å si at han skyldte meg penger. Har aldri fått pengene. Men har muligens truffet på en med samme navn siden. Bare at når folk bytter etternavn til Hansen, Olsen og slikt, så er det jo ørten folk som heter det samme.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svarene. 

Er nok ungdom selv på 19 år, men burde ha visst bedre. Har en greie for å stole lett på folk, men ser nå at det ikke er slik verden fungerer dessverre. 

Han sa han skulle sende den tilbake i dag, men byttet det til imorgen.  Får vel bare bite det sure eplet og stå for de 200,- jeg gav for å sende mobilen til han. Skal selge lokalt neste gang, spesielt når det er snakk om noe som er brukt. 

Lesson learned the hard way! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...