Kaneltryne Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 Hei, sitter og prøver å løse noen oppgaver. Irriterende at jeg er usikker på noe så lett som - 5x -x. Sitter med polynomdivisjon, og for at stykket skal gå opp og passe til fasiten, er -5 - x nødt til å utgjøre -4x. Det vil da bety at -5x - x blir til -5 + x pga - - = +. Men jeg trodde dette bare gjaldt ganging, at -6 * -6 = 36. For jeg så en youtube video av en som gjennomgikk en oppgave og løste -6 - 3 slik at det ble -9 og greide oppgaven. Hater å være forvirra over sånne bagateller når jeg prøver å lære noe nytt. Så hva er riktig?: - 3 - 3 = -6 - 3 - 3 = 0 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 -X * -Y = +X*Y Lenke til kommentar
Synchroz Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 Du kan lese denne korte teksten om regning med fortegn, og studere eksemplene som gis der: https://www.matematikk.org/trinn1-4/artikkel.html?tid=154017&within_tid=125799 For å svare spørsmålet ditt: - 3 - 3 = -6 Derimot er -3 - (-3) = 0 (fordi -3 - (-3) = - 3 + 3 = 0) Det blir samme prinsipp for algebraen: -5x - x = -6x (ikke -4x) Derimot er: -5x - (-x) = -5x + x = -4x Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 9. september 2017 Del Skrevet 9. september 2017 (endret) Det er lett å bli forvirret, det er egentlig fordi en ikke har den egentlige forståelsen av matematikken mener jeg. Spesielt i en skole situasjon der de pøser på med mye nytt og en ikke får skikkelig modningstid for stoffet. Endret 9. september 2017 av Baardsen Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. september 2017 Del Skrevet 9. september 2017 Hei, sitter og prøver å løse noen oppgaver. Irriterende at jeg er usikker på noe så lett som - 5x -x. Sitter med polynomdivisjon, og for at stykket skal gå opp og passe til fasiten, er -5 - x nødt til å utgjøre -4x. Det vil da bety at -5x - x blir til -5 + x pga - - = +. Men jeg trodde dette bare gjaldt ganging, at -6 * -6 = 36. For jeg så en youtube video av en som gjennomgikk en oppgave og løste -6 - 3 slik at det ble -9 og greide oppgaven. Hater å være forvirra over sånne bagateller når jeg prøver å lære noe nytt. Så hva er riktig?: - 3 - 3 = -6 - 3 - 3 = 0 Man kan alltid faktorisere ut negative fortegn slik: -3-3 = (-1)*(3+3) = (-1)*6= -6 Fordi når man ganger inn -1 i (3+3) så får man -3 + (-3), som er det samme som -3-3. Se for deg tallinja når du regner. Når du trekker fra et tall, går du mot venstre. -3 trekker fra 3, så du hopper tre mot venstre. Når du skal legge til et tall, går du mot høyre. Men når du legger til et negativt tall (+(-3)), går du likevel mot venstre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå