Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er minus minus = pluss?

Anbefalte innlegg

Hei, sitter og prøver å løse noen oppgaver. Irriterende at jeg er usikker på noe så lett som - 5x -x. Sitter med polynomdivisjon, og for at stykket skal gå opp og passe til fasiten, er -5 - x nødt til å utgjøre -4x. Det vil da bety at -5x - x blir til -5 + x pga - - = +. Men jeg trodde dette bare gjaldt ganging, at -6 * -6 = 36. For jeg så en youtube video av en som gjennomgikk en oppgave og løste -6 - 3 slik at det ble -9 og greide oppgaven. 

Hater å være forvirra over sånne bagateller når jeg prøver å lære noe nytt. Så hva er riktig?:

- 3 - 3 = -6

- 3 - 3 = 0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan lese denne korte teksten om regning med fortegn, og studere eksemplene som gis der:

https://www.matematikk.org/trinn1-4/artikkel.html?tid=154017&within_tid=125799

For å svare spørsmålet ditt: 

- 3 - 3 = -6 

Derimot er  

-3 - (-3) = 0 (fordi -3 - (-3) = - 3 + 3 = 0)

Det blir samme prinsipp for algebraen:

-5x - x = -6x (ikke -4x)

Derimot er: 

-5x - (-x) = -5x + x = -4x

Lenke til kommentar

Hei, sitter og prøver å løse noen oppgaver. Irriterende at jeg er usikker på noe så lett som - 5x -x. Sitter med polynomdivisjon, og for at stykket skal gå opp og passe til fasiten, er -5 - x nødt til å utgjøre -4x. Det vil da bety at -5x - x blir til -5 + x pga - - = +. Men jeg trodde dette bare gjaldt ganging, at -6 * -6 = 36. For jeg så en youtube video av en som gjennomgikk en oppgave og løste -6 - 3 slik at det ble -9 og greide oppgaven. 

Hater å være forvirra over sånne bagateller når jeg prøver å lære noe nytt. Så hva er riktig?:

- 3 - 3 = -6

- 3 - 3 = 0

Man kan alltid faktorisere ut negative fortegn slik:

-3-3 =

(-1)*(3+3) =

(-1)*6=

-6

Fordi når man ganger inn -1 i (3+3) så får man -3 + (-3), som er det samme som -3-3.

Se for deg tallinja når du regner. Når du trekker fra et tall, går du mot venstre. -3 trekker fra 3, så du hopper tre mot venstre.

Når du skal legge til et tall, går du mot høyre. Men når du legger til et negativt tall (+(-3)), går du likevel mot venstre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...