Gå til innhold

Er dagens valgsystem det rette?

Nytt og bedre valgsystem  

14 stemmer

1. 1. Kunne du tenkt deg å stemme ned partier?

• Jeg synes dagens løsning der man kun stemmer på ett parti er det beste
      7
    • Jeg skulle ønske jeg kunne stemme ett parti opp og ett parti ned
      1
    • Jeg skulle ønske jeg kunne stemme på alle partier og velge +1, 0 eller -1 stemme til hver av de
      6

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er vanskelig å stemme slik ting fungerer i dag. Det er flere partier jeg liker, og flere partier jeg misliker. Uansett hvilket parti jeg skulle stemme, er de med i potensielle koalisjoner med partier jeg misliker. I praksis har vi i dag valget mellom en rød eller en blå regjering - ikke ulikt USA og deres "turd sandwich" eller "giant douche"-valg (se South Park...).

Ville det vært til hjelp å kunne stemme ned?

Endret av fudun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er vanskelig å stemme slik ting fungerer i dag. Det er flere partier jeg liker, og flere partier jeg misliker. Uansett hvilket parti jeg skulle stemme, er de med i potensielle koalisjoner med partier jeg misliker. I praksis har vi i dag valget mellom en rød eller en blå regjering - ikke ulikt USA og deres "turd sandwich" eller "giant douche"-valg (se South Park...).

Men du påvirker styrkeforholdet innad i blokka og eneste årsak til at det i praksis er et rød og et blå alternativ er jo at vi kan gjette hva folk vil stemme med ganske god sikkerhet. Stemmer du på SV eller Rødt trekker du det røde alternativet i den retningen. Det blir noe annet enn i USA der en stemme til et tredjeparti ikke gjør noe som helst pga vinneren tar alt systemet.

Det jeg gjerne skulle sett var at de enkelte stortingskandidatene var mer ansvarliggjort. Jeg synes partipolitikken er for sterk i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men du påvirker styrkeforholdet innad i blokka og eneste årsak til at det i praksis er et rød og et blå alternativ er jo at vi kan gjette hva folk vil stemme med ganske god sikkerhet. Stemmer du på SV eller Rødt trekker du det røde alternativet i den retningen. Det blir noe annet enn i USA der en stemme til et tredjeparti ikke gjør noe som helst pga vinneren tar alt systemet.

Det jeg gjerne skulle sett var at de enkelte stortingskandidatene var mer ansvarliggjort. Jeg synes partipolitikken er for sterk i Norge.

Ja, jeg forstår at man påvirker styrkeforholdet, og at man forsåvidt bare bidrar med en dråpe i havet. Det jeg misliker, er at man ved å stemme på et parti, samtidig hjelper et annet parti som man kanskje ikke liker, å komme i regjering.

Lenke til kommentar

Vil du ikke være representert om du sier deg fullstendig uenig i et parti?

Jeg tenkte på de som blir stemt ned.

Henger ikke helt med på denne. Mulig du har reflektert mer over matematikken enn jeg har her. I hvilken grad er ikke velgerne representert dersom de også kan stemme ned et eller flere partier?

Lenke til kommentar

Det jeg misliker, er at man ved å stemme på et parti, samtidig hjelper et annet parti som man kanskje ikke liker, å komme i regjering.

Er ikke så mange regjeringer vi har å velge i nå da.

Nettopp det som er problemstillingen min. Jeg tror at en løsning med å stemme ned kunne bidratt til å redusere posisjonen til de største, slik at man plutselig har mange flere muligheter. Mulig det ikke er veldig effektiv styring dersom det hadde vært 8 partier med 12,5% av stemmene da.

Lenke til kommentar

Burde vært to valg. Det første valget er som nå, og man stemmer mandater inn på tinget. Det andre valget kunne vi valgt mellom regjeringsalternativer.

Ja, det kunne vært en løsning. Jeg tenker dog at den eneste gangen man da stemmer mot regjeringsalternativet til partiet man stemte på er når de går i regjering med et parti man gjerne skulle stemt ned.

Lenke til kommentar

Nei, men det ville ha vært til hjelp å kunne be-stemme selv. :)

Så du verken liker eller misliker noen av partiene? Er eneste mulighet da deg selv som diktator?
Nei, dere skal velge deres hvem som skal diktere til dere hva dere kan og ikke kan gjøre .... bestemme selv innebærer at du bestemmer over deg selv, og ikke velger noen diktator til å bestemme over deg.
Lenke til kommentar

Jeg har aldri stemt. Hva skulle jeg stemme på? Norge er et helt og udelt rike, men vi har et todelt partisystem med en sterk høyre og en sterk venstreside. Småpartiene klynger seg rundt den ene eller den andre.

Det er ingen “partier” som representerer folket. Politikerne representerer partiet. Hvordan ta parti I Norge? Det blir å velge et part av helheten.

Høyre skulle I utgangspunktet representere bedriftseierne og eliten, mens Arbeiderpartiet arbeiderne og samfunnet forøvrig. I dag representerer de begge kapitalisme, privatisering, liberalisme, EU, Globalisering og mye annet de har felles. De representerer ikke folkeviljen og demokratiet.

Hvorfor skulle jeg stemme på noen av dem?

Partisystemet splitter folket I to leire og alt blir en drakamp og hvor spillet begynner å bli skitnere og skitnere, mens vi aldri fårt en helhetlig og langsiktig politikk. Tenk om et firma skulle drives slik?

Den ene siden kjemper for samholdet, velferdsstaten og felleseiet. Mange frivillige bidrar. Den andre siden som er utdannet ved samfunnets skoler vil det motsatte. Det gjelder å sko seg, samle makt, fravriste arvesølv til seg og sine og de er opptatt av fellesskapet forde det er en lukrativ saueflokk. Vi utdanner og subsidierer våre egne konkurenter. Samfunnet er praktisk talt I strid med seg selv.

Kanskje har vi noe å lære av næringslivet om drift av landet som en hel og selvstendig nasjon. Hva med Norge AS? Som multinasjonalt selskap kan vi overleve I en globalisert verden der polituikerne gradvis har gitt fra seg makten og ressursene til de som eier ressursene og dermed bestemmer.

Kanskje hvis vi opphevet partigrensene og hver represetant representerte de de er valgt inn for. Da var de personlig ansvarlig for å gjøre, eller arbeide for det de er valgt på. Da kunne vi lettere velge smarte og intelligente mennesker med gode og langsiktige løsninger

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...