Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe en brukt golf, ting jeg må huske på?

Skribenten_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sjekk den nøye for skader, det går ikke på garantien. Se om det er fargeforskjeller i lakken, som viser at den er reparert etter karosseriskader.

Lenke til kommentar

De er ve pliktige å opplyse om den har vært kollisjonsskadet?

Overhode ikke.. jeg fant ut at min var kollisjonsskadet på naf sin garantiutløpstest. De går over lakken og sjekker dybden på den.. finner lett steder med masse sparkel under. Dette var en møller golf og skaden var fikset på møller skade, men selger hadde iiiingen ide om at den var kollisjonsskadet.. og siden selger ikke visste så kunne han heller ikke fortelle det.. og så står man der med skjegget i postkassa. Dette var noen år siden, men tror ikke reglene har blitt endret på området. Sjekk det som sjekkes kan. Så slipper du ubehagelige overraskelser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk bremseskivene, avhengig av bruksmønster kan tykkelsen på bremseskivene være på/nært/under minimum for hva som godtas ved kontroll (veikontroll/PKK.)

Se på når bilen ble registrert første gang. Som nevnt over, neste års (VW-) modell kommer gjerne fra juni(!) og utover så ikke sikkert at det er så ille kjørelengde.

Hvilken motor sitter det i bilen? Automat (DSG)?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Bremseskivene er vel det siste jeg hadde giddet å sjekke på en bil fra 2016.

Kommer an på hvordan bilen er kjørt. Jeg kjøpte en brukt Golf for noen år siden, 1 år gammel, kjørt litt over 30kkm. Etter 1 år måtte skiver og klosser foran byttes, på ca 45.000. Normalt holder mine biler over 100.000 før jeg må bytte.

Lenke til kommentar

Lite slitte klosser og skiver ved 50k km kan og tyde på at det er andre deler av bilen som er mer slitt pga redusering av fart.

Som?

Slitasje på klosser og skiver avhenger så mye av hva slags kjøring bilen har gått i at det er helt umulig å tolke noe av. En bil som går i by/køtrafikk hver dag sliter bremsene 50 ganger mer enn en bil som går tur-retur hytta hver helg men står stille i ukedagene. De kan ha samme kjørelengde og slitasjen på andre komponenter ikke nødvendigvis veldig forskjellig. 

Lenke til kommentar

Iflg teknikkerene hos vw jeg har pratet med ligger forventet levetid på klosser rundt 60.000km på Golf, og dette var under gode forhold med godt kjøremønster.

At man greier å kjøre noe mer enn dette før man må skifter er ikke noe problem, men når man nærmest dobler distansen så er det jo et klart tegn på at sjåføren har et kjøremønster hvor andre komponenter, som f.eks girkasse og motor, står for hastighetsreduksjonen. I det lange løp vil dette føre til vesentlig mer slitasje på disse komponentene. Og som de teknikkerene jeg har pratet med sier, så er det ikke så dyrt for klosser og skiver sammenlignet med en girkasse.

Lenke til kommentar

Bremsing på motor/gir er overhodet ikke noe probem for bilen. Motor og gir holder fint bilen levetid gjerne 300000km eller mer.

Greit, mulig jeg har vært noe utydelig i mine tidligere innlegg.

Jeg har ikke snakket om ordinær kjøring, som blant annet innebærer det å holde igjen bilen på gir i nedoverbakke, normal hastighetreduksjon ved hjelp av å løfte foten av gassen og lignende. Jeg har snakket spesifikt om biler hvor tidligere eier(e?) har lagt et stort fokus på å spare penger på bremseklosser ved å bruke girkassen som en brems. Som blant annet reflekteres ved en unaturlig høy levetid på bremseklosser (og skiver) i forhold til hva produsenten oppgir. Som f.eks doble antall km man kjører i forhold til hva produsenten oppgir er forventet levetid, som jeg tidligere poengterte.

For ved å aktivt bruke gir som en brems vil du måtte koble inn og ut clutchen vesentlig oftere og dette vil føre til mer slitasje på denne. I tillegg PGA antall flere inn- og utkoblinger av clutch føre til mer slitasje og stress for utløserlageret.

Lenke til kommentar

Det er greit det, men jeg vil heller tro at de som har oppnådd dobbel levetid på slitedeler i bremsesystemet er de som pendler lange strekninger på landevei. Det virker litt mer naturlig at folk faktisk ikke bremser så mye enn at de bremser på kreative måter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...