ETRH Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 (endret) Hei! Etter hussalg sitter jeg igjen med litt ekstra penger. I tillegg er jeg under utdanning og tar ut maks lån og stipend i to år til. Jeg er altså gjeldsfri bortsett fra Lånekasselånet, og lurer på om jeg skal bruke de ekstra pengene til å nedbetale Lånekasselånet så snart rentene begynner å løpe. Situasjonen er ca: Lånekasselån ved endt utdanning: 400 000 (evig student!) Sparepenger: 250 000 Spart i BSU (jeg er 24 år og har igjen mange år med skattefradrag): 160 000 Årslønn etter endt utdanning: 500 000 Det jeg lurer på er i hovedsak: Hva vil gi meg best betingelser i forhold til boliglån i framtiden? Betale ned på Lånekasselånet, eller beholde tilgjengelig egenkapital? Fremtiden er jo ikke sikker, men jeg regner med at jeg vil kjøpe ny bolig innen 2-5 år. Derfor tenker jeg at det er for stor risiko å spare i fond/aksjer. Samtidig er det trist å se sparekontorente på 0,55% når jeg vet det finnes bedre sparealternativer der ute. Setter pris på alle perspektiver og innspill! Hilsen undrende student. Endret 8. september 2017 av ETRH Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 Jeg ville spart pengene til du skal kjøpe bolig. Ikke vær redd for å ta lån fra Lånekassen, men om du klarer å leve på stipendet og bruke minst mulig av lånet da sitter du godt i det ved endte studier. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 Inb4 "start med utleieboliger" og "kjøp kryptovaluta". Hvis jeg var deg ville jeg ha satt sparepengene i en BSU 2-konto. Der får du samme rente som i vanlig BSU, men uten skattefradrag og uten begrensning på 25 000 kr per år. Du låses imidlertid til boligbruk, akkurat som for vanlig BSU. 4 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 Fond med god sikkerhet eller finn en bank med god sparekonto, komplettbank har 1,95% rente på sin og et svært godt kredittkort. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 Fond med god sikkerhet Det finnes ikke.I hvert fall ikke aksjefond. Anonymous poster hash: 221af...69d Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 9. september 2017 Del Skrevet 9. september 2017 Kjøp bitcoin!!!! Garantert 100x gevinst på et par uker selv om det allerede har 10 doblet seg i år!!! Definitivt ikke en boble selv om ingen her på diskusjon pratet om det før det begynte å stige!!! Evt. en annen random coin jeg nettopp fant ut om på reddit etter 5 min research. Garantert masse gevinst!! Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 9. september 2017 Del Skrevet 9. september 2017 Kjøp bitcoin!!!! Garantert 100x gevinst på et par uker selv om det allerede har 10 doblet seg i år!!! Definitivt ikke en boble selv om ingen her på diskusjon pratet om det før det begynte å stige!!! Evt. en annen random coin jeg nettopp fant ut om på reddit etter 5 min research. Garantert masse gevinst!! Bitcoin har vel økt med 600% og falt nylig med 25% så å sitte og garantere noe som helst i den gården er ikke lurt. 2 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 9. september 2017 Del Skrevet 9. september 2017 Kjøp bitcoin!!!! Garantert 100x gevinst på et par uker selv om det allerede har 10 doblet seg i år!!! Definitivt ikke en boble selv om ingen her på diskusjon pratet om det før det begynte å stige!!! Evt. en annen random coin jeg nettopp fant ut om på reddit etter 5 min research. Garantert masse gevinst!! Bitcoin har vel økt med 600% og falt nylig med 25% så å sitte og garantere noe som helst i den gården er ikke lurt. Du skjønte ironien? Lenke til kommentar
Tan28 Skrevet 9. september 2017 Del Skrevet 9. september 2017 Kjøp bitcoin!!!! Garantert 100x gevinst på et par uker selv om det allerede har 10 doblet seg i år!!! Definitivt ikke en boble selv om ingen her på diskusjon pratet om det før det begynte å stige!!! Evt. en annen random coin jeg nettopp fant ut om på reddit etter 5 min research. Garantert masse gevinst!! Det er så hinsides dumt å garantere for gevinst. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 9. september 2017 Del Skrevet 9. september 2017 Det er riktignok ekstremt vanskelig å vite hva som er ironi og hva som er en nyfrelst 16 åring som vet ALT om økonomi. 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 9. september 2017 Del Skrevet 9. september 2017 Det er riktignok ekstremt vanskelig å vite hva som er ironi og hva som er en nyfrelst 16 åring som vet ALT om økonomi. Trodde jeg smørte tykt på men tydeligvis ikke 3 Lenke til kommentar
Ideic Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Inb4 "start med utleieboliger" og "kjøp kryptovaluta". Hvis jeg var deg ville jeg ha satt sparepengene i en BSU 2-konto. Der får du samme rente som i vanlig BSU, men uten skattefradrag og uten begrensning på 25 000 kr per år. Du låses imidlertid til boligbruk, akkurat som for vanlig BSU. For BSU 2 er det ikke lenger lov for bankene å kreve at pengene brukes til bolig. De kan kun anbefale det.. Det eneste negative med BSU 2 er at du må ha BSU i tillegg og at du "ødelegger" kontoen ved uttak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå