Gå til innhold

Lenovo sendte ut 750 000 nye laptoper fra fabrikk – alle var proppet med ondsinnet programvare

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Linux ...? :D

Hvis Lenovo hadde sendt ut Linux preinstallert, er det ingenting som stopper de å bundle med ett eget sett med rotsertifikater, og resultatet blir det samme. Problemet har ingenting med OS å gjøre, men at leverandører installer programvare på maskiner som de selger uten reel kvalitetskontroll hva gjelder programvaren de inkluderer

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det som skurrer mest her er at/om de fortsatte å selge dette etter vi leste om Superfish i 2015: https://www.digi.no/artikler/superfish-sertifikatet-knekket/215873

Her står det "ondsinnet programvare". Hvis jeg leser dette helt rett så er "sales pitchen" til VisualDiscovery "improve users’ Internet experience by adding visual results to Google search and other websites". Det tolker jeg som adware som har som hovedoppgave å faktisk være adware. Helt klart uønsket programvare for sluttbrukeren, mye som en forhåndsinstallert 15-dagers forhåndsinstallert trial-versjon av McAfee, bortsett fra at McAfee i alle fall har en positiv funksjon for de som ønsker å bruke den. Og også en dårlig/usikker løsning som gjorde man in the middle-angrep mulig - men ikke med vilje!(?)

Kan nevne at firmaet bak Superfish "la ned" etter omtalen men fortsatte som JustVisual.

JustVisual, Inc. was formerly known as Superfish, Inc. and changed its name to JustVisual, Inc. in April 2015. JustVisual, Inc. was founded in 2006 and is based in Palo Alto, California.

Firmaet eksisterer altså fortsatt, noe som ikke helt er kompatibelt med det jeg tenker på når jeg tenker "ondsinnet". Men da skal jeg innrømme at min definisjon av det er for sterkt knyttet til "ulovlige angrepsaktiviteter" og at det jo er mulig å være ond uten å bryte lover. Lawful evil (Baldurs Gate). 

Jeg er likevel litt ukomfortabel med å stemple adware som ondsinnet. Fordi: hele Android-økosystemet... I mitt hode er det altså fortsatt forskjell på adware og malware. Er det noe mer her?

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som skurrer mest her er at/om de fortsatte å selge dette etter vi leste om Superfish i 2015: https://www.digi.no/artikler/superfish-sertifikatet-knekket/215873

Her står det "ondsinnet programvare". Hvis jeg leser dette helt rett så er "sales pitchen" til VisualDiscovery "improve users’ Internet experience by adding visual results to Google search and other websites". Det tolker jeg som adware som har som hovedoppgave å faktisk være adware. Helt klart uønsket programvare for sluttbrukeren, mye som en forhåndsinstallert 15-dagers forhåndsinstallert trial-versjon av McAfee, bortsett fra at McAfee i alle fall har en positiv funksjon for de som ønsker å bruke den. Og også en dårlig/usikker løsning som gjorde man in the middle-angrep mulig - men ikke med vilje!(?)

Jeg er litt ukomfortabel med å stemple adware som ondsinnet. Fordi: hele Android-økosystemet... Er det noe mer her?

Adware er vel ikke ondsinnet i utgangspunktet, men adtrackingen er nok på kanten...

Trackingfri reklame burde være lovpålagt...

Lenke til kommentar

De har gjort det før. Kjøper aldri Lenovo igjen. Det er synd, det er egentlig ålreite maskiner.

Dette er samme sak som før. Det er nemlig en stygg skrivefeil i artikkelen, juni 2017 skal nemlig være juni 2015. Så det er den saken som Lenovo ble tatt for i 2015, og som de ryddet raskt opp i i 2015. Det saken her går på er det rettslige etterspillet i USA, som først nå er klart.

Så Lenovo har gjort dette en gang (august 2014 til juni 2015). I og med at Lenovo har tabbet seg ut og faktisk fått smake det økonomisk regner jeg Lenovo som tryggest av alle. Ikke minst fordi en gjentagelse blir fort fryktelig dyr. Slike tabber bruker å skjerpe internkontroll til de grader. Noe som nødvendigvis ikke har skjedd hos konkurrentene.

Så fra juni 2015 og 3 - 4 år framover er vel forbruksmaskinene til Lenovo de med minst sjanse for uønska programvare. Bedriftsmodellene har aldri vært et problem.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er samme sak som før. Det er nemlig en stygg skrivefeil i artikkelen, juni 2017 skal nemlig være juni 2015. Så det er den saken som Lenovo ble tatt for i 2015, og som de ryddet raskt opp i i 2015. Det saken her går på er det rettslige etterspillet i USA, som først nå er klart.

Det var det som skurret mest. Hadde det stått 2015 hadde jeg bare hoppet videre til neste artikkel :B

Lenke til kommentar

Er man av den mistenkelige sorten så faller dette under "death by a thousand tine cuts" mentaliteten som Kina og Nord-korea bruker til å spionere på Vesten. Bare vent til man finner kontroll mekanismer begravd på chip nivå i ting som hovedkort, solseller og andre infra strukturelle ting..

Eller var dette det fra en forfatter som brukte dette som et eksempel i boken mon tro?

Lenke til kommentar

Hadde vært veldig deilig uten crapware i det hele tatt. Det er fint at det nå går an å laste ned MS sitt installeringsprogram og slenge inn helt rent OS. Var enda verre før når man var låst til imaget til produsenten.

Det som Lenovo gjorde var at selv om du installerte med rent image, så fikk du søpplet deres installert.

Dette lå i laptopens firmware og auto installerte via en Windows funksjon straks den fant Windows.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vært veldig deilig uten crapware i det hele tatt. Det er fint at det nå går an å laste ned MS sitt installeringsprogram og slenge inn helt rent OS. Var enda verre før når man var låst til imaget til produsenten.

Synd det ikke hjalp å installere fra eget image da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...