AfterGlow Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 En av de nye 4K-modellene er også riktig kostbar.Sony slipper en ekte 4K-projektor til en «billig» penge Lenke til kommentar
G Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 Så lampen tåler 250 dagers bruk Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 Så lampen tåler 250 dagers bruk 6000 timer på pæra er rundt det som er standard for prosjektorer, varierer etter hvor stor lysstyrke man har på. Har man den på døgnet rundt, så må man bytte oftere enn de som bruker den sjeldnere. 1 Lenke til kommentar
dbass Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 Hvordan kan en projektor måles i nits? Dette er en måleenhet for candela per kvadratmeter. Hvor langt unna/nære må projektoren stå for å skape et bilde med 1500 nits? 1 meter? 10? Hvis jeg setter denne projektoren 200 meter unna, så har jeg ikke et projisert bilde på 1500 nits! Lenke til kommentar
dbass Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 Så lampen tåler 250 dagers bruk Om du har projektoren på 24/7, ja. Jeg regner med at du er litt mer sparsom om du bruker denne som en hjemmekino-projektor i kjelleren? Lenke til kommentar
G Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 Og hva er pærekostnaden typisk for slike prosjektorer? Har aldri hatt en prosjektor selv, så spør av nysgjerrighet. Og er det noen form for standardisering, eller er dette som å skulle kjøpe "blekk til blekkskriver"-opplegg? 1 Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Hvordan kan en projektor måles i nits? Dette er en måleenhet for candela per kvadratmeter. Hvor langt unna/nære må projektoren stå for å skape et bilde med 1500 nits? 1 meter? 10? Hvis jeg setter denne projektoren 200 meter unna, så har jeg ikke et projisert bilde på 1500 nits! Det skal være Lumen. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Og hva er pærekostnaden typisk for slike prosjektorer? Har aldri hatt en prosjektor selv, så spør av nysgjerrighet. Og er det noen form for standardisering, eller er dette som å skulle kjøpe "blekk til blekkskriver"-opplegg?<språkpoliti>Man jobber i et prosjekt Man benytter projektor for å vise powerpoint på lerret </språkpoliti> 3 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Jeg var veldig nær å kjøpe projektor forrige gang. Men det at projektorer (som nok hadde hatt mest nytte av 4k) er så treige til å tilby ekte 4k til fornuftig pris og (såvidt jeg kan forstå) i praksis aldri kan yte HDR samme rettferdighet som en OLED-skjerm og tilgjengeligheten på stadig større tv-er så antar jeg at projektor blir mer og mer marginalt, for de som skal ha virkelig stort bilde? -k Lenke til kommentar
j0achim Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Og hva er pærekostnaden typisk for slike prosjektorer? Har aldri hatt en prosjektor selv, så spør av nysgjerrighet. Og er det noen form for standardisering, eller er dette som å skulle kjøpe "blekk til blekkskriver"-opplegg? En typisk original pære til projektor ligger på en plass mellom 3-5k NOK, dog de første 5 år om pære ryker vil produsent som oftest bytte/gi deg ny pære. (fikk selv 3 nye pærer av Epson på reklamasjon over 5 år, og leser at dette er normalt) Pærer som ikke er stemplet med produsents navn men av samme fabrikat (dvs laget på samme fabrikk) ligger på rundt tusenlappen og opp. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Jeg var veldig nær å kjøpe projektor forrige gang. Men det at projektorer (som nok hadde hatt mest nytte av 4k) er så treige til å tilby ekte 4k til fornuftig pris og (såvidt jeg kan forstå) i praksis aldri kan yte HDR samme rettferdighet som en OLED-skjerm og tilgjengeligheten på stadig større tv-er så antar jeg at projektor blir mer og mer marginalt, for de som skal ha virkelig stort bilde? -k For egen del gjør det ikke så mye, HDR er veldig flott å se på. Men den formidable lysstyrken HDR gir - ødelegger jo fullstendig "kino-stemningen" i stua. Batcave kunne løst problemet... Men størrelse trumfer allikevel for egen del, så foretrekker proj til film. Lenke til kommentar
tetrapod Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Jeg var veldig nær å kjøpe projektor forrige gang. Men det at projektorer (som nok hadde hatt mest nytte av 4k) er så treige til å tilby ekte 4k til fornuftig pris og (såvidt jeg kan forstå) i praksis aldri kan yte HDR samme rettferdighet som en OLED-skjerm og tilgjengeligheten på stadig større tv-er så antar jeg at projektor blir mer og mer marginalt, for de som skal ha virkelig stort bilde? -k For egen del gjør det ikke så mye, HDR er veldig flott å se på. Men den formidable lysstyrken HDR gir - ødelegger jo fullstendig "kino-stemningen" i stua. Batcave kunne løst problemet... Men størrelse trumfer allikevel for egen del, så foretrekker proj til film. Ja, det är något med projekterad bild som gör att upplevelsen är mer involverande. Vet inte varför, men jag tror att även om jag hade en lika stor OLED som jag har projektorbild. så skulle jag föredra att se på film/serier på projektorn. Lenke til kommentar
G Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 </språkpoliti> Kanskje noen kan nytte ordet jeg fant opp da? Noen som er sysselsatt i et prosjekt, kan kanskje få rollen som prosjektor? Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Jeg var veldig nær å kjøpe projektor forrige gang. Men det at projektorer (som nok hadde hatt mest nytte av 4k) er så treige til å tilby ekte 4k til fornuftig pris og (såvidt jeg kan forstå) i praksis aldri kan yte HDR samme rettferdighet som en OLED-skjerm og tilgjengeligheten på stadig større tv-er så antar jeg at projektor blir mer og mer marginalt, for de som skal ha virkelig stort bilde? -k For egen del gjør det ikke så mye, HDR er veldig flott å se på. Men den formidable lysstyrken HDR gir - ødelegger jo fullstendig "kino-stemningen" i stua. Batcave kunne løst problemet... Men størrelse trumfer allikevel for egen del, så foretrekker proj til film. Ja, det är något med projekterad bild som gör att upplevelsen är mer involverande. Vet inte varför, men jag tror att även om jag hade en lika stor OLED som jag har projektorbild. så skulle jag föredra att se på film/serier på projektorn. Bilde fra en HDR- tv er selvsagt veldig mye bedre enn fra en proj - men lysstyrken fra et HDR panel lyser så mye opp (i lyse scener) i et mørkt rom med hvitt tak og lyse vegger at hele rommet blir opplyst. Det blir som å "slå på lyset". Kino-stemningen forsvinner faktisk fullstendig. Man vil helst kun legge merke til bildet foran seg, med proj fungerer dette veldig bra med lyset av i en stue med "normale" farger. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Bilde fra en HDR- tv er selvsagt veldig mye bedre enn fra en proj - men lysstyrken fra et HDR panel lyser så mye opp (i lyse scener) i et mørkt rom med hvitt tak og lyse vegger at hele rommet blir opplyst. Det blir som å "slå på lyset". Kino-stemningen forsvinner faktisk fullstendig. Man vil helst kun legge merke til bildet foran seg, med proj fungerer dette veldig bra med lyset av i en stue med "normale" farger. Man kan justere ned lysstyrken på tv-er. Utfordringen med OLED er at panelet ikke greier _nok_ lys for å gjengi små highlights så lyst som scenen og produsenten legger opp til. Det er såvidt jeg forstår ingen grunn til at HDR skal måtte ha høyere midlere lysstyrke (midlet over tid og rom) poenget er å ha nok dynamikk til å smelle til en gang iblant hvis innholdet "ønsker det". -k Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 (endret) Bilde fra en HDR- tv er selvsagt veldig mye bedre enn fra en proj - men lysstyrken fra et HDR panel lyser så mye opp (i lyse scener) i et mørkt rom med hvitt tak og lyse vegger at hele rommet blir opplyst. Det blir som å "slå på lyset". Kino-stemningen forsvinner faktisk fullstendig. Man vil helst kun legge merke til bildet foran seg, med proj fungerer dette veldig bra med lyset av i en stue med "normale" farger. Man kan justere ned lysstyrken på tv-er. Utfordringen med OLED er at panelet ikke greier _nok_ lys for å gjengi små highlights så lyst som scenen og produsenten legger opp til. Det er såvidt jeg forstår ingen grunn til at HDR skal måtte ha høyere midlere lysstyrke (midlet over tid og rom) poenget er å ha nok dynamikk til å smelle til en gang iblant hvis innholdet "ønsker det". -k Ja, jeg tenkte litt på det der med å senke lysstyrken - i tillegg har man jo fine funksjoner som lyssensor som måler lysstyrken i rommet - slik at panelet tilpasser lysstyrken til omgivelsene. Jeg vet ikke om dette gjelder alle tver - men når min tv registrerer HDR og funksjonen trer inn - så makses lysstyrke og en del andre innstillinger (lyssensor kobles ut). Mulig det går an å dempe noe av dette - har ikke testet. Men det lyser altså så sterkt at selv tekst (subtitles) øker lyset i stua betraktlig. Uansett synes jeg at de som kanskje klager litt på lysstyrken på LG's OLED tver (under 1000 nits osv) kanskje burde være meget fornøyde med disse modellenes egenskaper i et mørkt rom. Edit: Problemet beskrives litt her: https://www.cnet.com/how-to/does-hdr-hurt-to-watch/ Synes selv det kan være plagsomt å bli blendet, men mest ødeleggende for egen del er at man ikke lenger sitter i "mørket" og ser film. Endret 10. september 2017 av Mr_Spock Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Ja, jeg tenkte litt på det der med å senke lysstyrken - i tillegg har man jo fine funksjoner som lyssensor som måler lysstyrken i rommet - slik at panelet tilpasser lysstyrken til omgivelsene. Jeg vet ikke om dette gjelder alle tver - men når min tv registrerer HDR og funksjonen trer inn - så makses lysstyrke og en del andre innstillinger (lyssensor kobles ut). Mulig det går an å dempe noe av dette - har ikke testet. Men det lyser altså så sterkt at selv tekst (subtitles) øker lyset i stua betraktlig. Jeg tenker at det å få en mer presis "kanal" fra kamera til seer er en bra ting - enten det er oppløsning, framerate, farger eller dynamikk. Så kan det godt tenkes at vi må igjennom en fase hvor produsenter lar seg rive med av nye muligheter. Uansett synes jeg at de som kanskje klager litt på lysstyrken på LG's OLED tver (under 1000 nits osv) kanskje burde være meget fornøyde med disse modellenes egenskaper i et mørkt rom. OLED er veldig bra i mørke rom hvor sortnivået får glimre, og lysstyrken slipper å konkurere med andre lys. Veldig mange ønsker ikke å se på film og tv i slike forhold, og det forklarer vel suksessen til lyssterk LCD. -k Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 Jeg var veldig nær å kjøpe projektor forrige gang. Men det at projektorer (som nok hadde hatt mest nytte av 4k) er så treige til å tilby ekte 4k til fornuftig pris og (såvidt jeg kan forstå) i praksis aldri kan yte HDR samme rettferdighet som en OLED-skjerm og tilgjengeligheten på stadig større tv-er så antar jeg at projektor blir mer og mer marginalt, for de som skal ha virkelig stort bilde? -k For egen del gjør det ikke så mye, HDR er veldig flott å se på. Men den formidable lysstyrken HDR gir - ødelegger jo fullstendig "kino-stemningen" i stua. Batcave kunne løst problemet... Men størrelse trumfer allikevel for egen del, så foretrekker proj til film. Ja, det är något med projekterad bild som gör att upplevelsen är mer involverande. Vet inte varför, men jag tror att även om jag hade en lika stor OLED som jag har projektorbild. så skulle jag föredra att se på film/serier på projektorn. Jepp, så en film på projen etter å ha brukt min nye 65" HDR tv intensiv til tv-titting og gaming i 4k HDR (Horizon New Dawn) i et par uker. Er helt enig med deg, film er fullstendig overlegent på proj. Nå har jeg 106" på proj, men man slapper på en måte mye mer av i øynene - årsaken er beskrevet i linken jeg ga i et tidligere innlegg. Stua forblir i fullstendig mørke og man kan la mørkersynet holde hele tiden. Film på proj - alt annet på tven Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 10. september 2017 Del Skrevet 10. september 2017 OLED er veldig bra i mørke rom hvor sortnivået får glimre, og lysstyrken slipper å konkurere med andre lys. Veldig mange ønsker ikke å se på film og tv i slike forhold, og det forklarer vel suksessen til lyssterk LCD. -k For egen del ble det en Sony led 65" som overtok for en 10 år gammel plasma, Oled i 65" ble for dyrt - selv om det var det jeg egentlig ville ha. Men er fornøyd, jeg var egentlig ute etter godt bilde i dagslys "ikke HDR" type - typisk sportsendinger - og gaming. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 Jeg var veldig nær å kjøpe projektor forrige gang. Men det at projektorer (som nok hadde hatt mest nytte av 4k) er så treige til å tilby ekte 4k til fornuftig pris og (såvidt jeg kan forstå) i praksis aldri kan yte HDR samme rettferdighet som en OLED-skjerm og tilgjengeligheten på stadig større tv-er så antar jeg at projektor blir mer og mer marginalt, for de som skal ha virkelig stort bilde? -k På sikt blir det nok mer marginalt ja, og det er som du sier vanskelig å få høy kontrast (selv om kontrasten på mange måter er fasinerende god når man vet hvordan det fungerer teknisk).Når det er sagt så har jeg selv et ganske moderat stort lerret, på 100 tommer, og TVer er milevis fra det i noenlunde fornuftig prisleie. Men når TVene blir billigere per størrelse vil produktet bli mer og mer marginalt. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå