Gå til innhold

Hevder grønn energi tar over langt tidligere enn antatt: – Sol og vind telles helt feil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig godt poeng dett her. Strøm er typisk 3x mer verdt enn hydrokarboner enten det brukes til bevegelse (elmotor vs. stempelmotor) eller oppvarming (varmepumpe vs. panelovn)

Et unntak er når man skal lage svært høye temperaturer, f.eks smelteverk, prosessindustri, baking osv.

 

River meg derfor i håret når jeg ser polarbrød skryter av at de er stekt med vindkraft...

Lenke til kommentar

Eg har teke opp akkurat det same her i kommentarfeltet mange gonger, som svar på påstanden om at berre 2% av verdas energiproduksjon er fornybar.

 

Påstanden er feil på veldig mange andre måtar òg. Til dømes reknar dei vasskraft, soloppvarming av varmtvatn og vedfyring som ikkje-fornybar energi. Slike påstandar kjem gjerne frå folk som desperat prøver å dekkje over dei dårlege framtidsutsiktene til fossil energi.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Nå brukes vel ikke stempel motorer med virkningsgrad

 

Åjoda. Toyotas elbiler som lader seg selv er nettopp det. Du kan bare fylle bensin og forbruket av energi er minst tre fire ganger høyere enn en elbil den kan sammenlignes med.

Snakker om EL-kraft produksjon til nettet her. Ikke kjøretøymotorer.

 

Der er det mer vanlig å bruke turbiner eller mediumspeed stempel-motorer som har virkningsgrad rundt 50% (og over, avhengig av størrelse og utnyttelsesgrad av kjøletap).

 

(Tilbake til kjøretøymotorer:

I prinsippet burde det også være mulig å belaste motoren i en hybridbil nært optimalt, noe som kan gi vikningsgrad for motoren i området 35-40%. Men så er det jo tap i generator-batterilading-EL motor som kan gjøre det like effektivt å koble motoren direkte til drivhjulene via en girboks.)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg lyttet på denne podcasten frem til en av TUs 'eksperter' uttalte at en forbrenningsmotor har maks 25% virkningsgrad. I en diskusjon som handler om industriell produksjon av elektrisk energi. Hvorfor TU velger å kalle dette 'ekspertise' er vanskelig å forstå. Jeg inviterer herved selvutnevnte 'ekspert' til et møte hos oss på Tyholt i Trondheim, evt. kan vedkommende starte med noen grunnleggende fag innen området. Men vær så snill å slutt å kalle deg 'ekspert'. Det er du ikke. En slik påstand hadde ført til stryk hos studentene her oppe.

 

Til selve saken: Sauar bruker helt merkelige resonnementer omkring virkningsgrad for elektrisk energiproduksjon far de forskjellige kilder. Vindakraft f.eks kan ikke utnyttes 100%. Den maksimale tilgjengelige energi for en vindturbin er 59.3% av vindenergien som passerer turbinen (Betz lov, som regel feiltolket som vindturbinens maksimale virkningsgrad). De største vindturbinene utnytter allerede 60-70 av denne energien, og det er lite trolig at de kan hente ut mer i praksis.

Nedre brennverdi, som er tallet som benyttes, for hydrokarboner er den faktiske maksimale energien som kan hentes ut i et varmekraftverk. I moderne godt drevne anlegg henter man ut 70-90% av denne energien, hvilket slår bena under Sauars påstand om alt for høye verdier for hydrokarboner.

 

Og skulle vi fulgt Sauars prinsipp på kjernekraft så måtte vi anse E=mcˆ2 som primærenergien, noe som selvsagt er absurd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...