Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Aksjesparekonto mot Investeringskonto Zero

Manlulu

Anbefalte innlegg

Jeg har sett litt på Nordnet sine sider, hva som der forskjellene på de 2 kontotypene.

Kan noen si enkelt hva fordelene og ulempene er?

Eks: 

- Jeg vil kjøpe å selge aksjer, uten å måtte skatte.

- Utbytte ser ut til å være bedre på Zero. Er det?

- Det ser ut til at ingen har papirarbeid.

- Hvorfor skal jeg bytte fra min Zero konto til Aksjesparekonto? Jeg jobber ikke med svimmlende summer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på det samme. Har en Zero med fond nå. Langsiktig sparing. Kunne kanskje tenkt meg å prøve meg på aksjer senere, og da være litt mer aktiv selvfølgelig. Burde jeg ta meg bryet med å bytte?

Dessuten må vel fondene jeg har være så og så mange prosent aksjer? Og kanskje de må være nordiske også?

Lenke til kommentar

Har dere urealisert gevinst eller tap på det du har på Zero-kontoen deres?

Zero er en kapitalforsikring, så det er Nordnet (dvs. banken for tilsvarende produkter) som eier aksjer, fond, ETFer, osv. på dine vegne. Du kan da ikke flytte det du har der til Aksjesparekonto uten å måtte skatte eller få fratrekk for tap, siden det blir et eierskifte fra banken til deg. Det er en større valgfrihet på Zero-kontoen mtp. at det ikke er et krav om at innholdet må være aksjer eller fond med høy aksjeandel slik det er i en Aksjesparekonto.

Per i dag er det en skattefordel (i satsen) i Zero sin favør, men den jobbes det så vidt jeg vet med å få utjevnet. Aksjesparekonto har skjermingsfradrag, og i tillegg en annen løsning ved uttak. Tar du ut f.eks. 10 % av Zero skatter du for en proporsjonal del av gevinsten du har, dvs. blir skatten 24 % av 10 % av gevinsten. Når det gjelder Aksjesparekontoen kan du, slik jeg har forstått det, ta ut hele innskuddet ditt før du skatter noe som helst.

Akkurat det med utbytte har jeg ikke satt meg inn i, så det kan jeg dessverre ikke svare på.

Jeg kommer til å bruke begge deler. Zero for ETFer, eventuelle aksjer utenfor EU/EØS og eventuelle produkter som har lav aksjeandel, og Aksjesparekonto for fond fra norske tilbydere og eventuelle europeiske aksjer.

Lenke til kommentar

Kanskje noen kan svare mer spesifikt på spørsmålene mine, istede for å poste noen vage linker der jeg må lese igjennom x antall poster for å finne noe

Jeg og mange andre har skrevet veldig detaljert om dette i tråden som omhandler ASK. Det finnes så mye bra informasjon der at jeg ikke ser noen grunn til å bruke lang tid på å skrive det på nytt når det allerede er diskutert. 

Er du såpass lat at du ikke orker å lese en _relevant_ tråd som svarer på spørsmålene dine, så har du ingen grunn til å forvente å få svar i en ny tråd. Jeg linket også to relevante poster, ikke bare tråden, og disse postene handler _spesifikt_ om det du spør om. 

Endret av Ziff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har dere urealisert gevinst eller tap på det du har på Zero-kontoen deres?

Zero er en kapitalforsikring, så det er Nordnet (dvs. banken for tilsvarende produkter) som eier aksjer, fond, ETFer, osv. på dine vegne. Du kan da ikke flytte det du har der til Aksjesparekonto uten å måtte skatte eller få fratrekk for tap, siden det blir et eierskifte fra banken til deg. Det er en større valgfrihet på Zero-kontoen mtp. at det ikke er et krav om at innholdet må være aksjer eller fond med høy aksjeandel slik det er i en Aksjesparekonto.

Per i dag er det en skattefordel (i satsen) i Zero sin favør, men den jobbes det så vidt jeg vet med å få utjevnet. Aksjesparekonto har skjermingsfradrag, og i tillegg en annen løsning ved uttak. Tar du ut f.eks. 10 % av Zero skatter du for en proporsjonal del av gevinsten du har, dvs. blir skatten 24 % av 10 % av gevinsten. Når det gjelder Aksjesparekontoen kan du, slik jeg har forstått det, ta ut hele innskuddet ditt før du skatter noe som helst.

Akkurat det med utbytte har jeg ikke satt meg inn i, så det kan jeg dessverre ikke svare på.

Jeg kommer til å bruke begge deler. Zero for ETFer, eventuelle aksjer utenfor EU/EØS og eventuelle produkter som har lav aksjeandel, og Aksjesparekonto for fond fra norske tilbydere og eventuelle europeiske aksjer.

Takker! :) Jeg tror skal tenke på å gjøre det samme som deg. Og ha aksjer uten utbytte i Zero, siden utbytte der ikke blir skattet fortløpende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...