aalfei Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Har problem med at eg får røde øye på alle personer eg tek bilde av. Har prøvd å stille blitzen inn på anti-røde øye, men det hjelper ikkje...Er det nokon som har svar på dette? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Samme problem med alle små kamera dette. Jo nærmere blitsen står linsa, jo mer røde øyne får du. Anti-røde øyne funksjonen har ikke mye for seg. Prøv å la den du skal ta bilde av se inn i lyset fra en lommelykt ett par sekunder før du tar bilde (du kan lyse mot personen). Da rekker pupillene å trekke seg litt sammen, og du unngår røde øyne. Litt tungvint, men mitt beste tips ihvertfall. Evt. kan du behandle bildene i ett bildebehandlingsprogram med anti-røde øyne etterpå. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Eller du kan skru på mye mere lys inne. En annen ting du kan teste er å klistre matpapir over blitzen, Da får du spredd lyset litt mer og du slipper også å få så harde skygger bak. Enda en ting er å brette til aluminiefolie slik at blitzlyset treffer folien i ca 45 grader så lyset kommer opp i taket. 20-30cm over 45 grader aluminiumsfolien holder du et hvit ark eller aluminiumsfole ca 45 grader slik at blitzlyset treffer personen. Da får du også et mykere lys. Aluminiumsfole kan byttes ut med noe gullfaget folie om du ønsker varmere bilder osv. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Godt tips fra Arve28 der, men det bør testes ut før bruk ettersom blitsen på kompaktkamera (både digitalt og analogt) generelt er veldig svake. Matpapir eller det å slå blitsen opp i taket, vil jo gjøre blitseffekten enda svakere. Lenke til kommentar
Enmas Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 noen som kan forklare meg hvorfor "røde øyne" oppstår?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå