Gå til innhold

Finne ut effekten på anlegget

Gjest Slettet-3RYwwc

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-3RYwwc

Jeg har et Yamaha 5.1 hjemmekinoanlegg jeg skal selge. Legger jeg bare sammen watten som står bak på de 5 høyttalerne pluss subwooferen for å finne total output? Litt greit å kunne opplyse potensielle kjøpere om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et Yamaha 5.1 hjemmekinoanlegg jeg skal selge. Legger jeg bare sammen watten som står bak på de 5 høyttalerne pluss subwooferen for å finne total output? Litt greit å kunne opplyse potensielle kjøpere om.

Legg hellere ved en lenke til offisiell spec så du ikke ender opp med å lyve.  Reèl max effekt av ditt anlegg er som tommerfingerregel ca. 50% av strømforsyningen og det er som regel veldig mye lavere enn det der står med store bokstaver da du kjøpte det; som oftest angis max watt med kun èn høytaler i bruk noe som er bortimot uten verdi. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

En classe 300W monoblokk trekker 420W med 1/8-styrke med 8ohm last. Synes det er trist at ikke flere oppgir disse tallene.

En åpenbar flott måte å markedsføre en varmeovn  :dribble:

Nå er vel klasse D forsterkere begynt å bli veldig bra, men tidligere var jo slik informasjon om forbruk på tomgang og særlig vekt - en god indikasjon på performance. Har selv en 40kg Vincent forsterker som trekker en halv kW på tomgang som jeg gjerne fyrer opp i vinterhalvåret.

Lenke til kommentar

Litt varme gir de selvsagt, som ikke er negativt i et kaldt land som Norge. Bruker vanligvis ikke ovn på vinteren. Disse "old-style" forsterkerne som helst vil ha en egen kurs alene gir vanligvis penere lyd enn de moderne klasse D forsterkerne (selv om også de har blitt bedre i det siste).

Lenke til kommentar

Jeg har en Rotel forsterker som er merket med maks 500W og den er oppgitt til å levere 2 x 60 W til høyttaleren i 8 ohm.

Den spiller fletta av nyere forsterkere som er oppgitt til 200-300W RMS.

Yamaha er ingen versting på å lyve på seg Watt som verstingen Pioneer selv om de er blitt et par prosent bedre en de var, ​I dag er Kina jalla varer blitt verstingen.

Så søk opp forsterkeren og opplys de tallene med målemetoden som RMS, DIN eller annet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ørten måter å beregne watt på. RMS er det som er elektrisk riktig på utgangsterminalene. 

Yamaha opererer normalt ikke med konstant RMS-watt, men heller med peak-baserte musikalske watt, altså max-effekt en bare oppnår i korte perioder p.g.a kondensatorer som blir brukt som buffer. Teknisk sett er det ikke juks.

Lenke til kommentar

Jeg har en Rotel forsterker som er merket med maks 500W og den er oppgitt til å levere 2 x 60 W til høyttaleren i 8 ohm.

Den spiller fletta av nyere forsterkere som er oppgitt til 200-300W RMS.

Yamaha er ingen versting på å lyve på seg Watt som verstingen Pioneer selv om de er blitt et par prosent bedre en de var, ​I dag er Kina jalla varer blitt verstingen.

Så søk opp forsterkeren og opplys de tallene med målemetoden som RMS, DIN eller annet.

Vil vel ikke kalle Yamaha verstingen, den prisen går nok til Onkyo. De har i mange år oppgitt watt tallene sine i 6ohm, og ikke 8 som alle andre, og dermed alltid sett mye "bedre" ut på papiret.

Lenke til kommentar

RMS er veldig fint for å måle strømforsyninger. På forsterkere må man se på et par ting i tillegg. Impedans, THD (forvrengning), antall kanaler i drift samtidig og frekvensrespons.

• 1000W RMS, 1 channel, 25% THD, 1kHz, 4ohm.
  • 300W RMS, 6 channels, 0.03% THD, 20Hz-20kHz, 8 ohm.

Gjett hvilken som ville vært kraftigst. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...