Gå til innhold

TEST: Intel Core i7-7740X

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En Intel-CPU dere gir 6/10? Betyr dette at dere ikke er betalt av Intel likevel? Hva skal AMD-gutta her inne bruke som argument imot testene deres nå?  :wee: 

Litt mer seriøst, jeg er enig i konklusjonen her. Jeg forstår ikke denne segmenteringen til Intel, virker jo helt håpløs. Denne CPUen ville gitt mye mer mening om de gav den det fulle feature-sette som resten av storebrødrene har, her syns jeg det er mye rot i kålen

• Liker 4
Lenke til kommentar

Tek.no er vel aldri betalt av noen bortsett fra reklame og tek ekstra. Ville vært useriøst hvis du mener de gir intel god test kun fordi tek.no tjener penger på dette.

Er enig at i dette tilfeller forstår man ikke tanken å komme med ny cpu da den ikke er verdt invisteringen burde vel påpekes hva slags https://en.wikipedia.org/wiki/SSE5

https://arstechnica.com/gadgets/2007/08/amd-announces-128-bit-gpu-oriented-sse5-extensions-to-x86/

Da det kan ha noe betydning også hvor mye ram man kan ha i maskinen, men fleste kjøper nok 8 kjerne eller mere i så fall.

Per dags dato gir det ingen konkuranse mot AMD fremdeles kjøper man heller i7 7700k brukt hvis man er interisert.

Ellers går man for ryzen.

Så er vel strømbruk er det også det samme ytelse per watt?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så litt på Anandtech's test og konklusjonen der er relativt lik, men de fikk litt bedre ytelse på Core i7-7740X i forhold til Core i7-7700K. Uansett ekstremt små forskjeller, men kan jo forstå at Intel ønsker å ha en firekjerners i7 for X299-plattformen hvor Core i7-7700K ikke er noe alternative.

Det jeg ikke forstår er hvorfor Core i7-7740X har rundt 20% høyere TDP enn Core i7-7700K med same antall kjerner, samme mengde Cache, nesten samme ytelse, men uten innebygd grafikk. Dessuten fysisk større chip. Noen som vet hvorfor?

• Liker 1
Lenke til kommentar

men de fikk litt bedre ytelse på Core i7-7740X i forhold til Core i7-7700K.

Nå spekulerer jeg kraftig, men kanskje Intel forbereder seg til neste generasjon? (tick-toc)

Det jeg ikke forstår er hvorfor Core i7-7740X har rundt 20% høyere TDP enn Core i7-7700K med same antall kjerner, samme mengde Cache, nesten samme ytelse, men uten innebygd grafikk. Dessuten fysisk større chip. Noen som vet hvorfor?

Større die betyr ofte mer varme, og jeg har hørt/merket at TDP blir lavere hvis en fjerner metallskjolden, eller hadde tynnere/riktigere bindemiddel mellom metallmaterialene. Jeg merket før at skjolden var ofte i stål fremfor kobber eller aluminium. Alle disse småtingene hever TDP.

Dette påvirker TDP effekten:

https://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Delidding_the_Intel_Core_i7_7700K/

Enthusiasts have for a while now complained about Intel using a cheap and inexpensive thermal paste that performs poorly and creates a huge bottleneck to heat transfer.

Intel kan gjøre det bedre hvis de virkelig vil. Eller bytt til ARM prossessorer som har mye lavere TDP! :)

Endret av threeeyes
Lenke til kommentar

En Intel-CPU dere gir 6/10? Betyr dette at dere ikke er betalt av Intel likevel? Hva skal AMD-gutta her inne bruke som argument imot testene deres nå?  :wee: 

Litt mer seriøst, jeg er enig i konklusjonen her. Jeg forstår ikke denne segmenteringen til Intel, virker jo helt håpløs. Denne CPUen ville gitt mye mer mening om de gav den det fulle feature-sette som resten av storebrødrene har, her syns jeg det er mye rot i kålen

Rot? Intel roter ikke og vet utmerket godt hva de driver med. Hele x299 platformen var et desperat forsøk på å hindre folk fra å kjøpe Ryzen og Threadripper siden de visste at coffee lake ikke ble klar. Så med andre ord bare et forsøk på å loppe folk for penger i mellomtiden siden coffee lake yter bedre og til en lavere pris.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så litt på Anandtech's test og konklusjonen der er relativt lik, men de fikk litt bedre ytelse på Core i7-7740X i forhold til Core i7-7700K. Uansett ekstremt små forskjeller, men kan jo forstå at Intel ønsker å ha en firekjerners i7 for X299-plattformen hvor Core i7-7700K ikke er noe alternative.

Core i7-7740X er fysisk større, fordi den bygger på en annen plattform. Så jeg vet ikke helst sikkert, men det er sannsynligvis en veldig nedskalert Kaby Lake X brikke. Så den har bare mye greier deaktivert. Derfor også høyere TDP. Hvis Intel ikke hadde laget disse to CPUene, hadde de sikkert bare kastet de brikkene. Kanskje derfor de laget dem, selv om de er poengløse?

Lenke til kommentar

Core i7-7740X er fysisk større, fordi den bygger på en annen plattform. Så jeg vet ikke helst sikkert, men det er sannsynligvis en veldig nedskalert Kaby Lake X brikke. Så den har bare mye greier deaktivert. Derfor også høyere TDP. Hvis Intel ikke hadde laget disse to CPUene, hadde de sikkert bare kastet de brikkene. Kanskje derfor de laget dem, selv om de er poengløse?

Nei, den er ikke fysisk større - tar du av lokket, vil du set at selve brikken er omtrent like stor. Intel kunne ha gjort den mindre ved å fjerne GPU-en, men sannsynligvis er den bare deaktivert og det er bare lagt til noen ekstra transistorer for å takle de ekstra pinnene på hovedkortet.

Forvirringen oppstår fordi TDP-en er en maksspesifikasjon for hvor mange watt prosessoren kan bruke før den må kjøre ned klokkefrekvensen, ikke hvor mye den kommer til å bruke hele tiden. Intel har altså gitt 7740X litt mer spillerom for hvor mye strøm prosessoren kan bruke. Hvis du ser på testen som ble lenket til, bruker deres eksemplar av 7740X faktisk mindre strøm enn 7700K i praksis, og det er fortsatt snakk om under TDP-en til 7700K.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...