Gå til innhold

TEST: Sony Xperia XZ1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Lars Isaksen Pluss og minus-listene er har ikke et konstant innhold. Det er de viktigste tingene vi tar med. Av og til er det andre ting som peker seg ut, og oftere enn vi kanskje gjør synlig lytter vi til input vi får. At fingersensoren faktisk er helt kurant plassert for pekefingeren er en tilbakemelding vi har fått fra flere venstrehendte. Så da ble ikke det så viktig å ta med her.

Store rammer betyr større telefon, uten at man vinner noe på skjerm. I denne prisklassen er vi kresne, og skjerm er tross alt "ansiktet" til mobilen. Mer skjerm på mindre plass, forutsatt at teknologier som sorterer vekk utilsiktede trykk er på plass, er i utgangspunktet noe vi vurderer som bedre enn mindre skjerm og større ramme.

@Marius: Foreløpig er ikke burst-modusen satt skikkelig på prøve nei - her falt fokuset mest på Android 8-funksjonaliteten og den laaaaaange standby-tiden. Men en samletest av mobilkamera kommer, og der har den en svært naturlig plass.

Burst-modusen er dog brukt litt i perioden, og ser ut til å fungere bra. Fokusen gjør det den lover, om enn ikke alltid fra aller første bilde med nytt innhold eller mye nærmere subjekt (hvis noen løper mot telefonen). Den bare fordrer en del bevegelse i motivet og en god del lys for at man skal se hvor godt den fungerer - men den gjør altså omtrent som beskrevet.

Den scorer ikke lavt på teknologi, men det er ikke der den er sterkest. Den gjør det svært bra på en del andre punkter, mens det ikke er så himla mye teknologi her som ikke andre toppmodeller har gitt oss en stund, og noen gir oss også mer. Den er altså ikke dårlig på dette, bare på det jevne.

Funksjonalitetsbaren er høy, og handler i større grad om ting man løser med programvare, der 3D-scanning inngår. Den bruker eksisterende teknologi på en ny måte gjennom programvare for å få til en del av triksene sine.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

@Lars Isaksen Pluss og minus-listene er har ikke et konstant innhold. Det er de viktigste tingene vi tar med. Av og til er det andre ting som peker seg ut, og oftere enn vi kanskje gjør synlig lytter vi til input vi får. At fingersensoren faktisk er helt kurant plassert for pekefingeren er en tilbakemelding vi har fått fra flere venstrehendte. Så da ble ikke det så viktig å ta med her.

Store rammer betyr større telefon, uten at man vinner noe på skjerm. I denne prisklassen er vi kresne, og skjerm er tross alt "ansiktet" til mobilen. Mer skjerm på mindre plass, forutsatt at teknologier som sorterer vekk utilsiktede trykk er på plass, er i utgangspunktet noe vi vurderer som bedre enn mindre skjerm og større ramme.

@Marius: Foreløpig er ikke burst-modusen satt skikkelig på prøve nei - her falt fokuset mest på Android 8-funksjonaliteten og den laaaaaange standby-tiden. Men en samletest av mobilkamera kommer, og der har den en svært naturlig plass.

Burst-modusen er dog brukt litt i perioden, og ser ut til å fungere bra. Fokusen gjør det den lover, om enn ikke alltid fra aller første bilde med nytt innhold eller mye nærmere subjekt (hvis noen løper mot telefonen). Den bare fordrer en del bevegelse i motivet og en god del lys for at man skal se hvor godt den fungerer - men den gjør altså omtrent som beskrevet.

Den scorer ikke lavt på teknologi, men det er ikke der den er sterkest. Den gjør det svært bra på en del andre punkter, mens det ikke er så himla mye teknologi her som ikke andre toppmodeller har gitt oss en stund, og noen gir oss også mer. Den er altså ikke dårlig på dette, bare på det jevne.

Funksjonalitetsbaren er høy, og handler i større grad om ting man løser med programvare, der 3D-scanning inngår. Den bruker eksisterende teknologi på en ny måte gjennom programvare for å få til en del av triksene sine.

Synes nå store høyttalere, bedre grep, bedre kamera, og slikt gjør opp for rammene. Spesielt når det sies at samsung blir vanskelig å holde.

Men kan forstå at det kan være kjedelig.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Stereohøyttalerne er dog noe som absolutt skulle vært i listene fra første stund. Stereohøyttalerne skulle vært med, men kan ha blitt glemt da jeg satte opp listene. Nå er i hvert fall det med.

Akkurat hva man vurderer som viktigst er en vanskelig vurdering, men det er helt klart et pluss når rammene først er der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"har den klart kunststykket å ikke bruke mer enn 78 prosent batteri på 77 timer - mer enn tre døgn. Den har ligget for det meste i ro i den perioden"

Å bruke opp nesten hele batteriet på tre dager når den ligger i ro synes jeg ikke er imponerende i det hele tatt. Vi har vel forskjellige forventninger.

Lenke til kommentar

hei. jeg har sony xperia x nå. før hadde jeg z5 jeg elsker str på compackt variantene men er konfortabel med x og også med xz. premium var altfor gedigen. anyway. hvem av de nye sony skal jeg ta? stor eller liten? hvor mye mer får du for de 1000kr som den store koster?jeg elsker jo de små nette mobilene. jeg klarer ikkr helt å finne forskjellen. ser ay compackten ikke harfull hd sjerm... hvor viktig er det egentlig? ser også at lagringsplassen er liten... 32gb... syns nesten 7000kr er veldig my...

• Liker 1
Lenke til kommentar

hei. jeg har sony xperia x nå. før hadde jeg z5 jeg elsker str på compackt variantene men er konfortabel med x og også med xz. premium var altfor gedigen. anyway. hvem av de nye sony skal jeg ta? stor eller liten? hvor mye mer får du for de 1000kr som den store koster?jeg elsker jo de små nette mobilene. jeg klarer ikkr helt å finne forskjellen. ser ay compackten ikke harfull hd sjerm... hvor viktig er det egentlig? ser også at lagringsplassen er liten... 32gb... syns nesten 7000kr er veldig my...

Nye Sony har et nytt type kamera hvor det lagrer informasjon fortere, dette gjør at du kan filme i saktefilm.

Når Sony lagde dette bestemte de seg for å også bruke en ny type linse, denne gjør at kameraet trekker til seg mere lys. Når de da også gikk ned i piksler så fungerer kameraet mye bedre i mørket enn det gjorde før.

Den større har også en hdr skjerm, som skal se litt bedre ut, men om du ikke ser mye på spesifikt hdr innhold så vil du ikke se stor forskjell.

32 GB lagring kan bli lite om du har mange store apper, lagrer netflix filmer, Spotify lister eller lignende. Men man kan alltids bruke et sd kort.

Frontkamera er forskjellige, den lille har vidvinkel men mindre piksler, den større er nermere et vanlig.

Ellers er de veldig like, den større har kanskje litt bedre byggekvalitet.

Bare å velge den du liker best egentlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

XZ1 Compact har en veiledende pris på 5490 kroner, ikke nærmere 7000. Så du sparer på sett og vis litt på at den har mindre lagringskapasitet og en dårligere oppløsning på skjermen.

Lenke til kommentar

Du vil ikke kunne se at skjermen ikke er full HD på compact. Compact har et litt annet "selfi" kamera. Alle Sony Xperia har plass til minnekort, så minne trenger du ikke bekymre deg for.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg lurer mest på, er om man havner i oppgradering av OS-versjon hengemyra, tross at det leveres Android 8.0 som skal tilrettelegge for mer smidighet.

Begynner å bli lei av å havne i den gamle hengemyra igjen  :confused:

I tilfellet Sony så er jeg håpefull med tanke på oppdateringer. Har selv en Z5 Compact som er snart 2 år gammel, men allikevel er på siste/nest siste versjon, 7.1.1

Jeg antar at siden denne modellen kommer med Android 8, så er den også Treble-kompatibel, og alle fremtidige oppdateringer til Android vil komme kort tid etter at AOSP publiserer patcher, siden mobilprodusentene ikke lenger behøver å skrive/teste all softwaren på ny.

Men blir dette min neste telefon? Tjaaaa, kanskje?

Sony gjør ikke mye galt her, med mulig unntak av batteriet. Tradisjonelt har Xperia-serien utmerket seg på bra batteritid, det er synd å se at den trenden kanskje er i ferd med å snu.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Problemet med Sony er ikke at oppdateringene ikke kommer. Men at de ofte er dårlig laget, slik at ting plutselig slutter å funke, til du får enda en ny oppdatering tre-fire uker senere. Synes Sony er særdeles dårlige til å komme med fungerende oppdateringer.

Lenke til kommentar

Vil det være tilsvarende bundle-kampanjer på XZ1 Compact ved forhåndsbestilling?

Edit:

UK har kun preorder av XZ1 med hodetelefoner på Sony sin nettside:

https://estore.sonymobile.com/gb/sony-xperia-xz1-black-uk-ie-302560/

Tyskland har både XZ1 og Compact med hodetelefoner:

https://estore.sonymobile.com/de/sony-xperia-xz1-compact-snow-silver-de-302602/

Ser også at Nederland og Polen har mulighet til å bestille, men Norge og resten av Europa har ingenting...

Håper det skjer noe her også, hvis ikke må jeg nok fortsette å bruke min gamle Z5C.

Kanskje noen andre produsenter kommer på banen med en 5" skjerm i like liten formfaktor?

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Problemet med Sony er ikke at oppdateringene ikke kommer. Men at de ofte er dårlig laget, slik at ting plutselig slutter å funke, til du får enda en ny oppdatering tre-fire uker senere. Synes Sony er særdeles dårlige til å komme med fungerende oppdateringer.

Jeg har aldri hatt Sony mobil (ren type var jo noe som het Sony Ericsson en gang for lenge lenge siden).

Men, på Sony Playstation 4 har jeg aldri merket noe til disse dårlige oppdateringene. Så det må ligge på mobilavdelingen det da?

Lenke til kommentar

Nå er det da google sine oppdateringer, og siden Sony nå er blant de raskeste til å oppdatere så blir det noen små feil.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...