Simen1 Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Jeg så på nyhetene i forrige uke at politiradio for en del norske storbyer var å få tak i som nett-radio. Dette er selvfølgelig moraksk betenkelig, men så langt politi og myndiheter har kommet i saken finnes det ikke noen som helst lover mot å legge slikt på nett. Hva synes dere om dette? Burde det vært gjort forbudt? Linker til artikkel i Dagbladet, artikkel i HerreSalongen, Politiradioen selv. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Nope. Det som er i luften tilhører alle. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Nope. Det som er i luften tilhører alle. Hvis jeg da har en parabol så kan jeg kjøpe piratkort da? Singnalene er jo i lufta, og da sier du at vi lovlig skal kunne hente de ned. Eller hvis jeg har en parabol tilkobling til nette så kan jeg laste ned proggrammer og spill siden signalene er i lufta? Lenke til kommentar
kag Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Det er kanskje morals betenkelig. Men det er akkurat det som gjør det så "godt". Mulig jeg er en kynisk og ondskapsfull mann av meg. Men jeg hadde kommet til å klikket, hadde moralens voktere kunne tatt fra oss alt som fantes av "go'saker". Spørsmålet er vel om denne radioen er noe verre enn det å kjøpe GTA3 i julegave til trettenåringen i familien. Og ja, det er kanskje det. Men jeg personlig synes ikke det er så ille at det ikke burde vært lov. Tiltross for at personvernet kanskje blir satt litt i perspektiv. På den andre siden hadde det kanskje vært bedre om de hadde gjort det ulovlig. Det å snappe opp signalene er ikke så vanskelig uansett. Ville bare gjort det enda mer digg, siden det var hadde vært 'forbudt'. Lenke til kommentar
kaiern Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Seff burde det ikke være forbudt!!! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 (endret) Seff burde det ikke være forbudt!!! Jeg skjønner problemstillingen. Det er åpent og tilgjengelig for alle i utgangspunktet og dermed umulig å hindre folk i å høre på det. Blir nesten som å forby internett fordi det finnes moralsk betenkelige ting der.. (Kina har og Irak har jo hadd et slikt forbud) Men på den andre siden skjønner jeg jo at politiet har behov for å kommunisere fortrolige ting også. Kanskje de burde brukt et kryptert samband i stedet for? (f.eks GSM) Endret 8. desember 2003 av Simen1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Så lenge tjenesten ER der, er det da ingen vits å la være å benytte den. Men det er rimelig kjedelig å høre på det der Sier det samme ang. piratkort. Kan man, så hvorfor ikke? Lenke til kommentar
[bat] Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Det å eie en politiscanner er lovlig. Det er lovlig å lytte. Det er ulovlig å bruke det du hører til noe som helst. Det er et vedtekt fra Statens teleforvaltningsråd. "Post- og teletilsynet har endret praksis og krever ikke lenger at det skal foreligge tillatelse for bruk av denne typen radioutstyr. Bakgrunnen for dette er at Statens teleforvaltningsråd i august 2002 fattet vedtak som sier at Post- og teletilsynet ikke har tilstrekkelig hjemmel til å kreve at slik tillatelse skal foreligge." Derimot så må scannere følge et EØS direktiv for å være lovlige. "Dette vil si at etter 1. juli 2000 kan alle typer radiomottakere omsettes, eies og brukes dersom de tilfredsstiller kravene i "Forskrift 20. juni nr. 628 om EØS-krav til radio- og teleterminalutstyr" og er korrekt merket med CE-merke." ---- hentet fra radio_illegal Lenke til kommentar
kaiern Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Men politiet har også noen digitale linjer som ikke kan avlyttes, som de bruker når det er veldig ille..Var på stovner politistasjon med klassen forrige torsdag.. Da fikk vi høre litt om det der.. Lenke til kommentar
[bat] Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Det er jo også en av grunnidéene blant dem som har satt opp relays som streamer politiradio -> politiet er ikke påpasselig nok med hvilke personopplysninger som bør sendes ukryptert over "åpne" samband. Politiet har scramblede samband der "alvorlige" saker tas opp. De burde nok forlengst gått over til 100% kryptert samband. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå