Gå til innhold

Enkeltpersonsforetak v/ inntekt under 50k og ingen ansatte.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vurderer da ( har kommet såpass langt og sendt enkeltpersonforetak melding inn) å opprette et enkeltpersonsforetak.

 

Det vil ikke ha noen ansatte, dvs kun meg, og jeg vil ikke ta ut noen inntekt til meg selv.

årlig omsetning er estimert til under 50,000.

 

Det er kort sagt nettbaserte tekstbaserte spill, der inntekten kommer fra "viretuelle goder".

 

 

Jeg har da noen spørsmål knyttet til dette:

Til neste år, vil jeg få eventuell skatt igjen iløpet av sommeren ( på min hovedbaserte jobb), eller blir jeg da automatisk beregnet som næringsdrivendes, og derav ikke får før utpå høsten?

 

altså, får jeg selvangivelse for næringsdrivende?

 

Hva skjer da ved sykemelding, ved siden av studiene og min andre vedsiden jobb?

 

Har forstått forøvrig at hobbyvirksomhet ikke skal registreres enda, men det blir bare et hobbybasert virksomhet som har skattbar inntekt når enn det blir aktuelt.

 

Noen andre ting jeg burde tenke på?

Endret av malinangel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til neste år vil du måtte sende inn skattemelding for næringsdrivende, og du vil da tidligst få oppgjør i august.

 

Ved sykemelding gjelder reglene om sykepenger for næringsdrivende (65 % av inntekt fra 17. dag), og ellers også sykepenger for arbeidstakere hvis du blir sykemeldt fra en ordinær jobb.

 

Det finnes ikke noe som heter "hobbyvirksomhet". Enten er det hobby ellers er det virksomhet. Hvis aktiviteten går i pluss over tid er det virksomhet og ikke hobby.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg vurderer da ( har kommet såpass langt og sendt enkeltpersonforetak melding inn) å opprette et enkeltpersonsforetak.

 

Det vil ikke ha noen ansatte, dvs kun meg, og jeg vil ikke ta ut noen inntekt til meg selv.

årlig omsetning er estimert til under 50,000.

 

Det er kort sagt nettbaserte tekstbaserte spill, der inntekten kommer fra "viretuelle goder".

 

 

Jeg har da noen spørsmål knyttet til dette:

Til neste år, vil jeg få eventuell skatt igjen iløpet av sommeren ( på min hovedbaserte jobb), eller blir jeg da automatisk beregnet som næringsdrivendes, og derav ikke får før utpå høsten?

 

altså, får jeg selvangivelse for næringsdrivende?

 

Hva skjer da ved sykemelding, ved siden av studiene og min andre vedsiden jobb?

 

Har forstått forøvrig at hobbyvirksomhet ikke skal registreres enda, men det blir bare et hobbybasert virksomhet som har skattbar inntekt når enn det blir aktuelt.

 

Noen andre ting jeg burde tenke på?

 

Ja, dersom du har et registrert enkeltmannsforetak så skal levere næringsoppgave RF-1030 og RF-1175 og da får du en ekstra måned på å levere inn selvangivelsen, samtidig så vil du få skatteoppgjøret litt senere. Det vil være greit å holde seg under 50.000,- i omsetting (siste 12-måneder - løpende oppdatering), for da slipper du å føre momsoppgavene. Du taper ikke rett til sykepenger i din vanlige jobb. Vær imidlertid oppmerksom på at du får litt svakere forbrukervern i forbindelse med telefonselgere og slikt (du blir jo nå en profesjonelt handlende). Dersom du skal markedsføre en vare/tjeneste i den hensikt å skaffe overskudd så skal/bør du registrere det som et foretak. Fordelen med å gjøre det helt fra starten er at du da kan kostnadsføre alle oppstart-kostnadene. Underskudd i næring vil du kunne trekke fra i alminnelig inntekt og således kunne få enda mer penger tilbake. Det er vanlig at det blir underskudd de første driftsårene. Anleggsmidler som PC osv. skal avskrives (RF-1084) over flere år og trekker således ned resultatet. Hør med skatteetaten lokalt hos deg. Dem pleier å kjøre info-kurs for nyetablerte. 

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Jeg vurderer da ( har kommet såpass langt og sendt enkeltpersonforetak melding inn) å opprette et enkeltpersonsforetak.

 

Det vil ikke ha noen ansatte, dvs kun meg, og jeg vil ikke ta ut noen inntekt til meg selv.

årlig omsetning er estimert til under 50,000.

 

Det er kort sagt nettbaserte tekstbaserte spill, der inntekten kommer fra "viretuelle goder".

 

 

Jeg har da noen spørsmål knyttet til dette:

Til neste år, vil jeg få eventuell skatt igjen iløpet av sommeren ( på min hovedbaserte jobb), eller blir jeg da automatisk beregnet som næringsdrivendes, og derav ikke får før utpå høsten?

 

altså, får jeg selvangivelse for næringsdrivende?

 

Hva skjer da ved sykemelding, ved siden av studiene og min andre vedsiden jobb?

 

Har forstått forøvrig at hobbyvirksomhet ikke skal registreres enda, men det blir bare et hobbybasert virksomhet som har skattbar inntekt når enn det blir aktuelt.

 

Noen andre ting jeg burde tenke på?

 

Ja, dersom du har et registrert enkeltmannsforetak så skal levere næringsoppgave RF-1030 og RF-1175 og da får du en ekstra måned på å levere inn selvangivelsen, samtidig så vil du få skatteoppgjøret litt senere. Det vil være greit å holde seg under 50.000,- i omsetting (siste 12-måneder - løpende oppdatering), for da slipper du å føre momsoppgavene. Du taper ikke rett til sykepenger i din vanlige jobb. Vær imidlertid oppmerksom på at du får litt svakere forbrukervern i forbindelse med telefonselgere og slikt (du blir jo nå en profesjonelt handlende). Dersom du skal markedsføre en vare/tjeneste i den hensikt å skaffe overskudd så skal/bør du registrere det som et foretak. Fordelen med å gjøre det helt fra starten er at du da kan kostnadsføre alle oppstart-kostnadene. Underskudd i næring vil du kunne trekke fra i alminnelig inntekt og således kunne få enda mer penger tilbake. Det er vanlig at det blir underskudd de første driftsårene. Anleggsmidler som PC osv. skal avskrives (RF-1084) over flere år og trekker således ned resultatet. Hør med skatteetaten lokalt hos deg. Dem pleier å kjøre info-kurs for nyetablerte. 

 

 

Takk for svar :)

 

Det har aldri vært min intensjon at denne bedriften skal gå med solid overskudd. Alt overskudd blir brukt videre til utvikling.

Lenke til kommentar

OK, jeg tolket deg dithen at du hadde opprettet et enkeltmannsforetak allerede. Dersom du ikke her tenkt å annonsere noen varer eller tjenester for salg så er det vel en hobbyvirksomhet du driver? Du må nok ta et valg, enten å drive med hobby og begrense salget til det som er lovlig for hobbysalg, eller å starte bedrift. Starter du bedrift så er det å forvente at du har intensjoner om å gå med overskudd på sikt. Dersom du ikke har intensjoner om å gå med overskudd, men allikevel starter bedrift, så kalles det ulovlig skatteplanlegging, noe som kan være straffbart. Starter du bedrift og har intensjoner om overskudd, men ikke får det til, så er det lovlig, men du blir da vurdert som udyktig i faget :-) På sikt kan det tenkes at Skatteetaten ber deg stoppe med bedrifts-virksomheten dersom dem mister trua på at du noensinne blir å gå i pluss. Det er lovlig å prøve selv om man ikke lykkes med å generere overskudd, men det er ikke lovlig å bevist planlegge å gå med underskudd år etter år. Husk at underskudd i næring gir deg en lavere skattbar inntekt og således mer penger tilbake på skatten. 

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...