Civilix Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 Er innkjøpsprosessen slik at hver kommune i Norge går til innkjøp av IT-verktøy uten samarbeid med andre kommuner? Uten å ta stilling til hvilke systemer som er best: Burde ikke hele kommune-Norge ha felles gruppevare/kontorstøttesystemer? Ville ikke det vært billigere både i innkjøp og drift? Hver kommune er forskjellige når det kommer til it-miljø, og det er også veldig stor forskjell på budsjettene så hva som passer inn hos en passer ikke nødvendigvis inn i en annen. Hvis staten ønsket å forhandle fram og betale en avtale på kontorstøttesystemer hadde nok mange rådmenn blitt glade(kontorstøtte er dyrt), men diverse it-avdelinger hadde nok ikke satt pris på en slik føring ovenfra da det ikke nødvendigvis passer inn med alle andre systemer i kommunen. En eventuell omlegging til en statlig avtale ville not trigget en ekstrem kost i omleggingsperioden, og da er spørsmålet om man klarer å spare inn igjen denne kosten. Ellers så er det mange kommunesamarbeider rundt om i landet på IT-siden, her jeg bor er det 6 kommuner på felles plattform. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå