Kurt Lekanger Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Ett år etter overgangen til Google: – Trondheim kommune trives i skyen Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Jeg synes det er litt overrasket over at de valgte Google. Det er lover og forskrifter innen arkivering og økonomi som legger føringer for at ting skal lagres innenfor Norges grenser og med Google sim løsning vet man jo ikke hvor ting havner. 2 Lenke til kommentar
digimator Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Jeg synes det er litt overrasket over at de valgte Google. Det er lover og forskrifter innen arkivering og økonomi som legger føringer for at ting skal lagres innenfor Norges grenser og med Google sim løsning vet man jo ikke hvor ting havner. Som det står i artikkelen: "... deler av kommunens virksomhet også omfattes av lovgivning som gir konsekvenser for hvordan kontorstøtteverktøy etableres og benyttes. Derfor har kommunen fortsatt en del IT-fagsystemer som ikke ligger i skyen – men befinner seg i Trondheim." 1 Lenke til kommentar
YW3EMM4T Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Jeg synes det er litt overrasket over at de valgte Google. Det er lover og forskrifter innen arkivering og økonomi som legger føringer for at ting skal lagres innenfor Norges grenser og med Google sim løsning vet man jo ikke hvor ting havner. De fleste av disse utfordringene "oppdaget" man ikke før etter anskaffelsen var gjort, og etter at andre anskaffelser som har avhengigheter til f.eks. Microsoft Office var gjennomført. Konsekvensen er at alle som jobber med saksbehandling vil måtte ha lisens på Office-produkter i overskuelig fremtid; det skyldes så vel tekniske som lovmessige forhold. 2 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Så mangelen på 'Å' har ikke dukket opp som ett problem? 2 Lenke til kommentar
digimator Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Jeg synes det er litt overrasket over at de valgte Google. Det er lover og forskrifter innen arkivering og økonomi som legger føringer for at ting skal lagres innenfor Norges grenser og med Google sim løsning vet man jo ikke hvor ting havner. De fleste av disse utfordringene "oppdaget" man ikke før etter anskaffelsen var gjort, og etter at andre anskaffelser som har avhengigheter til f.eks. Microsoft Office var gjennomført. Konsekvensen er at alle som jobber med saksbehandling vil måtte ha lisens på Office-produkter i overskuelig fremtid; det skyldes så vel tekniske som lovmessige forhold. Som det står i artikkelen: "kun ti prosent av de ansatte som før hadde MS Office installert på PC-en, som enten fortsatt har et dokumentert behov for dette – eller bare føler på et behov for å ha hele eller deler av programpakken tilgjengelig." Ti prosent er vesentlig mindre enn "alle". 2 Lenke til kommentar
Zappy1 Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Så mangelen på 'Å' har ikke dukket opp som ett problem? Mangler Å? 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Mangler Å? Har du lest artikkelen? Kan være publiseringssystemet til digi som kan være problemet men da kopierte sitater i andre artikler ikke har dette problemet antar jeg at det er noe med data sendt fra google sitt epostsystem. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Å anta at Google sitt e-postsystem sliter med tegnet Å er kanskje litt vel drøyt? Det er ikke bare Trondheim kommune som bruker GMail eller Google Apps. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Bare synser her, hvorfor i bare denne artikkelen og bare i sitatene er det problemer med 'å' tegnet? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Kanskje "noe" skjedde med publiseringen av akkurat denne artikkelen? Correlation does not imply causation 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 At elevene ikke lærer seg å skrive riktig, fordi stavekontrollen i Google Docs ikke takler sammenskrevne ord, er kanskje ikke så viktig? sist men ikke minst så er hele 70% fornøyd med de nye verktøyene. Vi kan med andre ord si at vi har gjort et riktig valg av verktøy og klart å introdusere det på en god måte i organisasjonen, opplyser Villa. Hvis 95% var fornøyd før, og 30% er misfornøyd nå, så er dette helt horribelt. Tallet gir ingen mening uten å sammenligne med tidligere. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Kanskje "noe" skjedde med publiseringen av akkurat denne artikkelen? "Noe" skjedde definitivt, og hadde det skjedd konsekvent i hele artikkelen er det naturlig å tro at det lå alene i publiseringssystemet. For øvrig fant jeg nå ut at chrome baserte nettlesere viser teksten med 'Å' tegn, så det gjelder bare alle andre nettlesere. Lenke til kommentar
Kurt Lekanger Skrevet 7. september 2017 Forfatter Del Skrevet 7. september 2017 Kanskje "noe" skjedde med publiseringen av akkurat denne artikkelen? "Noe" skjedde definitivt, og hadde det skjedd konsekvent i hele artikkelen er det naturlig å tro at det lå alene i publiseringssystemet. For øvrig fant jeg nå ut at chrome baserte nettlesere viser teksten med 'Å' tegn, så det gjelder bare alle andre nettlesere. Hei - jeg har nå testet i Chrome, Firefox og Safari, og Å vises korrekt, og det ser også riktig ut i kildekoden. I hvilke setninger er det "Å" ikke dukker opp riktig, og i hvilken nettleser? 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 (endret) Hei - jeg har nå testet i Chrome, Firefox og Safari, og Å vises korrekt, og det ser også riktig ut i kildekoden. I hvilke setninger er det "Å" ikke dukker opp riktig, og i hvilken nettleser? Se vedlegg, OS er Windows 10. Det samme skjer her på forumet med det sitatet som Emancipate har over her. Redigert: Som du ser så er det forskjell på Å i sitater og tekst dere har produsert. Endret 7. september 2017 av Civilix Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Jeg synes det er litt overrasket over at de valgte Google. Det er lover og forskrifter innen arkivering og økonomi som legger føringer for at ting skal lagres innenfor Norges grenser og med Google sim løsning vet man jo ikke hvor ting havner. Det kan du være sikker på, kun på en måte, og det er å velge opensource. Det er verken Microsoft eller Google, så de to er jevngode i så måte. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Hei - jeg har nå testet i Chrome, Firefox og Safari, og Å vises korrekt, og det ser også riktig ut i kildekoden. I hvilke setninger er det "Å" ikke dukker opp riktig, og i hvilken nettleser? Se vedlegg, OS er Windows 10. Det samme skjer her på forumet med det sitatet som Emancipate har over her. Redigert: Som du ser så er det forskjell på Å i sitater og tekst dere har produsert. problem med norsk tegn.png Det må være et tegn bestående av to glypher, "a" og "ring over". Lenke til kommentar
databajas Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Skyløsning i Trondheim da gitt! Den byen med høyest IT-kompetanse i landet kan altså ikke ordne noe selv, og opprette sårt tiltrengte arbeidsplasser. Trondheim må være den kjipeste byen å søke jobb i. "Alle" har gått høyskole der, og trives så godt at de helst vil bo i byen etter endt utdanning. 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 Jeg synes det er litt overrasket over at de valgte Google. Det er lover og forskrifter innen arkivering og økonomi som legger føringer for at ting skal lagres innenfor Norges grenser og med Google sim løsning vet man jo ikke hvor ting havner. Det kan du være sikker på, kun på en måte, og det er å velge opensource. Det er verken Microsoft eller Google, så de to er jevngode i så måte. Microsoft og Google er ikke jevngode når det gjelder skyløsningene sine. Og jeg skjønner heller ikke hvorfor OpenSource er relevant til dette? Lenke til kommentar
labrekke Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 Er innkjøpsprosessen slik at hver kommune i Norge går til innkjøp av IT-verktøy uten samarbeid med andre kommuner? Uten å ta stilling til hvilke systemer som er best: Burde ikke hele kommune-Norge ha felles gruppevare/kontorstøttesystemer? Ville ikke det vært billigere både i innkjøp og drift? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå