Gå til innhold

Ingen av de store partiene vil verne bompengefordel for elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er så typisk norsk politkk som man kan få det. Fjern fritak slik at staten kan skrape til seg mer kroner... og straff fossile biler med avgifter slik at staten kan skrape til seg mer kroner.

 

Mer til staten er kjenningsmelodien som går igjen til stadighet.

 

Hva med å fokusere på å beholde fordeler og samtidig la være å straffe gjennom avgifter? Hva med å øke fordelene til el-biler og lage avstanden mellom fossile biler og el-biler enda større på den måten slik at de som har fossile biler idag (inkludert undertegnede som kjører med djevelens drivstoff; diesel) ser enda større fordeler med å skifte til el-bil?

 

Hvorfor skal fossilebiler straffes? Typisk Norge. Rull ut avgifter er tydeligvis den eneste metoden som eksisterer for å få en ønsket virkning i befolkningen. Når jeg hører straff for fossile biler så tenker jeg heller at jeg fortsetter å kjøre dieseldyret i ren trass samtidig som jeg rettferdigjør kjøringen ved at jeg støtter opp min egen jobb innen "oljå" i Stavanger.

 

For at folk skal velge el-bil er det ett par ting som må være tilrettelagt.

 

Eksempelvis må det være ladestasjoner spredt rundt på samme måte som bensinstasjoner. Hvem som vil ha el-bil hvis eneste plassen du kan få ladestrøm er hjemme og i enkelte tilfeller noen få parkeringsplasser med lading for el-biler på parkeringsplassen på jobben?

 

Sett opp krav om at alle bensinstasjoner skal ha tilrettelagt hurtigladings punkter innen 2025 heller.

 

I tillegg bør fritak fra bompenger og lignende bli stående. Å vurdere ta bort slike fordeler så snart det begynner å bli en del el-biler på veien er ingenting annet en grådighet av staten. Garantert at det sitter noen blåruss og finteller på hvor mange kroner og øre staten "taper" på hver el-bil som passerer en bomstasjon og leverer rapporter på "Hei, se her hvor mye mer vi kan skrape inn til statskassa hvis vi fjerner el-bil fritakene. Er ikke jeg en flink liten blåruss eller???"

 

Skal vi se en økning i el-bil satsing så må fordelene ligge til rette slik at når man vurderer om man skal kjøpe el-bil eller ikke så ser man flere fordeler enn ulemper. Fjernes fordelene så sitter man kun igjen med ulemper... f.eks relativt korte kjøreavstander... lang ladetid... lite tilgjengelige ladepunkter, spesielt ved langkjøring m.m.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er helt greit og logisk at el-biler skal være med og betale for bruk som alle andre. Selv om man feks. kjører miljøvennlige busser på biogass så må man betale like mye for billettprisen som på busser som spyr ut diesel.

Det man burde gjøre er å tilrettelegge bedre for lading slik at både betaling og tilgjengelighet skal kunne være best og enklest mulig.

 

Dette er uansett en industri som er i utvikling, og som på langt nær er moden ennå, så man vil nok uansett se både bedre rekkevidde og ladetider på biler framover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er en "fossilbil" ?

 

Er det en elbil laget og ladet vha kullkraft?

 

Er det en bil med forbrenningsmotor som kjører på fornybart drivstoff?

 

Hvorfor skal ikke elbiler betale for veiene de kjører på?

 

Elbiler er matpakkebiler for middelklassen med 2 biler og carport med lademulighet. For alle andre er de HELT ubrukelige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Uten å tildele noen generell støtte til FrP så finner jeg det snodig at de får tommel ned på «Varig bompengefordel» når FrP jobber mot å fjerne alle bompenger? Hvordan tenker egentlig TU at man skal tildele en fordel til bompenger som ikke finnes? Det blir like snodig som de som ønsker å innføre CO2-avgiften på el-biler.

 

Halvparten av null i bompenger ble sist jeg sjekket null, på lik linje med at 100% av null i CO2-utslipp ble null.

 

Om man har noen som helst tro på at FrP kommer til å klare å bli kvitt bompenger, det er en helt annen sak. Denne artikkelen handler om hva de har som uttalt målsetning.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Man trenger ikke være kvalifisert for å jobbe i ESA for å skjønne at elbilene kommer til å måtte betale like mye bompenger som alle andre ganske snart i Oslo (og at det meste som står i artikkelen om emnet bare er valgløgn).

s

Hvorfor?

 

Fordi det er ekstremt mange elbiler på veiene i rushtiden i Oslo i dag, noe samfunnet taper veldig mye penger på. I tillegg er det lagt opp til at bompenger skal delfinansiere kollektivtrafikken fordi kollektivtrafikk er et tapsprosjekt som må få støtte (du trodde vel ikke at månedskortet ditt dekker driften?). Når MDG, som styrer i Oslo, ønsker _alle_ biler dit peppern gror og at elbiler bare skal betale noen kronestykker i bompenger i nær fremtid, så sier det seg selv at hvis elbilandelen fortsetter å øke så vil også bompengesubsidiet forsvinne rimelig raskt. Oslo kommune har ikke råd til å drifte kollektivtrafikken på noen annen måte.

 

Uansett hvem som vinner valget, så vil elbilene være nødt til å betale det samme som alle andre i bomringen i løpet av de neste 4 årene. Alle som bor utenfor Oslo finansierer kollektivtrafikken til de som bor i Oslo, og det er begrenset hvor mye Oslo kan ta i eiendomsskatt eller [sett inn annen avgift som må betales for å få lov til å bo i Norge] fra innbyggerne. Hvordan skal de ellers finansiere kollektivtrafikken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er så typisk norsk politkk som man kan få det. Fjern fritak slik at staten kan skrape til seg mer kroner... og straff fossile biler med avgifter slik at staten kan skrape til seg mer kroner.

 

Mer til staten er kjenningsmelodien som går igjen til stadighet.

 

Hva med å fokusere på å beholde fordeler og samtidig la være å straffe gjennom avgifter? Hva med å øke fordelene til el-biler og lage avstanden mellom fossile biler og el-biler enda større på den måten slik at de som har fossile biler idag (inkludert undertegnede som kjører med djevelens drivstoff; diesel) ser enda større fordeler med å skifte til el-bil?

 

Hvorfor skal fossilebiler straffes? Typisk Norge. Rull ut avgifter er tydeligvis den eneste metoden som eksisterer for å få en ønsket virkning i befolkningen. Når jeg hører straff for fossile biler så tenker jeg heller at jeg fortsetter å kjøre dieseldyret i ren trass samtidig som jeg rettferdigjør kjøringen ved at jeg støtter opp min egen jobb innen "oljå" i Stavanger.

 

For at folk skal velge el-bil er det ett par ting som må være tilrettelagt.

 

Eksempelvis må det være ladestasjoner spredt rundt på samme måte som bensinstasjoner. Hvem som vil ha el-bil hvis eneste plassen du kan få ladestrøm er hjemme og i enkelte tilfeller noen få parkeringsplasser med lading for el-biler på parkeringsplassen på jobben?

 

Sett opp krav om at alle bensinstasjoner skal ha tilrettelagt hurtigladings punkter innen 2025 heller.

 

I tillegg bør fritak fra bompenger og lignende bli stående. Å vurdere ta bort slike fordeler så snart det begynner å bli en del el-biler på veien er ingenting annet en grådighet av staten. Garantert at det sitter noen blåruss og finteller på hvor mange kroner og øre staten "taper" på hver el-bil som passerer en bomstasjon og leverer rapporter på "Hei, se her hvor mye mer vi kan skrape inn til statskassa hvis vi fjerner el-bil fritakene. Er ikke jeg en flink liten blåruss eller???"

 

Skal vi se en økning i el-bil satsing så må fordelene ligge til rette slik at når man vurderer om man skal kjøpe el-bil eller ikke så ser man flere fordeler enn ulemper. Fjernes fordelene så sitter man kun igjen med ulemper... f.eks relativt korte kjøreavstander... lang ladetid... lite tilgjengelige ladepunkter, spesielt ved langkjøring m.m.

 

Biler straffes ikke, biler bilister betaler mindre enn kostnaden de påfører samfunnet.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uten å tildele noen generell støtte til FrP så finner jeg det snodig at de får tommel ned på «Varig bompengefordel» når FrP jobber mot å fjerne alle bompenger? Hvordan tenker egentlig TU at man skal tildele en fordel til bompenger som ikke finnes? Det blir like snodig som de som ønsker å innføre CO2-avgiften på el-biler.

 

Halvparten av null i bompenger ble sist jeg sjekket null, på lik linje med at 100% av null i CO2-utslipp ble null.

 

Om man har noen som helst tro på at FrP kommer til å klare å bli kvitt bompenger, det er en helt annen sak. Denne artikkelen handler om hva de har som uttalt målsetning.

 

"Problemet" er at FrP ikke jobber særlig hardt for det, de sier bare at de gjør det.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om man har noen som helst tro på at FrP kommer til å klare å bli kvitt bompenger, det er en helt annen sak. Denne artikkelen handler om hva de har som uttalt målsetning.

 

"Problemet" er at FrP ikke jobber særlig hardt for det, de sier bare at de gjør det.

 

AtW

Godt mulig, men igjen: Dette er en gjennomgang av hva de sier, ikke en analyse av hva man tror de faktisk kommer til å gjøre.

Lenke til kommentar

Uten å tildele noen generell støtte til FrP så finner jeg det snodig at de får tommel ned på «Varig bompengefordel» når FrP jobber mot å fjerne alle bompenger? Hvordan tenker egentlig TU at man skal tildele en fordel til bompenger som ikke finnes? Det blir like snodig som de som ønsker å innføre CO2-avgiften på el-biler.

 

Halvparten av null i bompenger ble sist jeg sjekket null, på lik linje med at 100% av null i CO2-utslipp ble null.

 

Om man har noen som helst tro på at FrP kommer til å klare å bli kvitt bompenger, det er en helt annen sak. Denne artikkelen handler om hva de har som uttalt målsetning.

 

Hei Benny,

 

Frp ønsker ikke å beholde dette som en fordel for elbiler. Gratis bompenger for elbiler er ett av de viktigste incentivene for å få folk til å kjøpe elbil, det kommer for eksempel ganske tydelig frem når du ser på hvilke kommuner som har størst andel elbiler. Det er i stor grad øykommuner med bom for å komme seg til fastlandet og nabokommunene til større byer, hvor folk må gjennom bomring for å komme seg til arbeidsplass etc.

Dersom ingen skal betale bompenger, som er Frps mål, vil ikke dette lenger være en fordel for nullutslippsbiler, og Frp er dermed mot tiltaket.

De var også ganske tydelige selv på at de var mot dette punktet, da de besvarte spørsmålene våre.

 

Med vennlig hilsen,

Ina Steen Andersen, journalist tu.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det feil i overskriften eller i analysen? Overskriften fastslår at ingen av de store partiene vil verne bompengefordelene for elbil, mens i analysen går det da frem at høyre, som i hvert fall er landets nest største parti, er for et slikt vern.

Dersom overskriften er gal er den igjen et eksempel på at man forsøker å skape et inntrykk som ikke kan støttes av realiteter. Det føyer seg i tilfelle inn i rekken av falske nyheter som seriøse media må vokte seg vel for. Jeg begynner å bli lei av at jeg ikke lenger kan ha tillit til at overskriften reflekterer innholdet eller hovedbudskapet i artikkelen. Her er på ingen måte TU blant de verste, men tendensen er dessverre der også.

For øvrig mener jeg at bompengefordelene sammen med avgiftsfritak og mulig kjøring i bussfil er blant de viktigste grunnene til at folk kjøper el-bil i dag. Dersom myndighetene ønsker at den gode utviklingen skal fortsette må el-biler også i fremtiden ha fordeler i bommene.

Lenke til kommentar

Hva er en "fossilbil" ?

 

Er det en elbil laget og ladet vha kullkraft?

 

Er det en bil med forbrenningsmotor som kjører på fornybart drivstoff?

 

Hvorfor skal ikke elbiler betale for veiene de kjører på?

 

Elbiler er matpakkebiler for middelklassen med 2 biler og carport med lademulighet. For alle andre er de HELT ubrukelige.

 

Ja fysj, den forferdelige middelklassen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Alt i fjor bikket vi 100.000 registrerte elbiler i Norge."

 

Hvor mye utgjorde elbil-støtte ( dvs. reduserte avgifter) av dette? 

Hvis vi  (nasjonen) tok denne summen et par år, og satte opp batteriladestasjoner og Hydrogen-fyllestasjoner og teppela landet med slike ( 10 stykker pr. kommune?), ville folk se at et nullutslipp-valg halverte deres transportenergi-utgifter, og ingen annen støtte ville være nødvendig.

Og bilfrabrikantene, Honda, Huyndai, Mercedes m. fl. ville ha grunnlag nok for å sette i gang masseproduksjon kun pga. Norge.

Med dertil fallende priser på  både batteri-elektriske og Hydroogen-elektriske biler.

Og både Tesla og Nikolay kommer jo med nullutslippbiler til tyngre/lengre transport.

Så kunne både private og profesjonelle transportører velge; batteri-elektrisk eller Hydrogen-elektrisk, helt etter den enkeltes behov.

- Uten  behov for parti-politikk eller konstruerte motsetninger.  Kun bedre biler, enklere vedlikehold og slutt på lokal forurensning som har vært et problem (spesielt om vinteren) i tiår etter tiår.

Og nasjonen Norge ville ha spart mengder med arbeidskrefter og resurser som nå brukes til vedlikehold og eksosanlegg-bytte på fossilbiler.

Et skifte ville altså ikke ha redusert vår velferd eller økt våre skatter/utgifter på noen områder. Kun økt velferd, med reduserte omkostninger for nasjonen.

Lenke til kommentar

Høgre har skjønt det. Om permanent halvering av bompengar for elbilar:

"For. Når det på et tidspunkt praktisk talt ikke er fossilbiler igjen vil jo den halve satsen være den reelle satsen."

 

Bom- og avgiftspartiet, aka FrP, har ikkje skjønt det. Dersom dei forbyr bompengar for elbilar no, har dei oppnådd målet om bompengefinansiering om få år. Problemet er at FrP er bompengepartiet framfor noko. Dei er dei største pådrivarane for meir bompengar av alle, og difor vil dei heller ikkje la elbilar sleppe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Alt i fjor bikket vi 100.000 registrerte elbiler i Norge."

 

Hvor mye utgjorde elbil-støtte ( dvs. reduserte avgifter) av dette? 

Hvis vi  (nasjonen) tok denne summen et par år, og satte opp batteriladestasjoner og Hydrogen-fyllestasjoner og teppela landet med slike ( 10 stykker pr. kommune?), ville folk se at et nullutslipp-valg halverte deres transportenergi-utgifter, og ingen annen støtte ville være nødvendig.

Og bilfrabrikantene, Honda, Huyndai, Mercedes m. fl. ville ha grunnlag nok for å sette i gang masseproduksjon kun pga. Norge.

Med dertil fallende priser på  både batteri-elektriske og Hydroogen-elektriske biler.

Og både Tesla og Nikolay kommer jo med nullutslippbiler til tyngre/lengre transport.

Så kunne både private og profesjonelle transportører velge; batteri-elektrisk eller Hydrogen-elektrisk, helt etter den enkeltes behov.

- Uten  behov for parti-politikk eller konstruerte motsetninger.  Kun bedre biler, enklere vedlikehold og slutt på lokal forurensning som har vært et problem (spesielt om vinteren) i tiår etter tiår.

Og nasjonen Norge ville ha spart mengder med arbeidskrefter og resurser som nå brukes til vedlikehold og eksosanlegg-bytte på fossilbiler.

Et skifte ville altså ikke ha redusert vår velferd eller økt våre skatter/utgifter på noen områder. Kun økt velferd, med reduserte omkostninger for nasjonen.

 

Høres bra ut, problemet er at dette er en ren teoretisk sum: Vi som har kjøpt elbilene hadde ikke kjøpt så dyre biler hvis vi ikke fikk fordelene ved å kjøpe elbiler.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enda lenger vei å gå. I følge ofv.no utgjorde elbiler 19% av salget av nye personbiler første halvår. Opp et par prosentpoeng fra 2016.

 

Opp nesten fire prosentpoeng, som tilsvarer ein auke på nesten 26% frå året før.

 

Samstundes rasar salet av dieselbilar, og dei fleste bilar med bensinmotor har batteri og elmotor i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Alt i fjor bikket vi 100.000 registrerte elbiler i Norge."

 

Hvor mye utgjorde elbil-støtte ( dvs. reduserte avgifter) av dette? 

Hvis vi  (nasjonen) tok denne summen et par år, og satte opp batteriladestasjoner og Hydrogen-fyllestasjoner og teppela landet med slike ( 10 stykker pr. kommune?), ville folk se at et nullutslipp-valg halverte deres transportenergi-utgifter, og ingen annen støtte ville være nødvendig.

Og bilfrabrikantene, Honda, Huyndai, Mercedes m. fl. ville ha grunnlag nok for å sette i gang masseproduksjon kun pga. Norge.

Med dertil fallende priser på  både batteri-elektriske og Hydroogen-elektriske biler.

Og både Tesla og Nikolay kommer jo med nullutslippbiler til tyngre/lengre transport.

Så kunne både private og profesjonelle transportører velge; batteri-elektrisk eller Hydrogen-elektrisk, helt etter den enkeltes behov.

- Uten  behov for parti-politikk eller konstruerte motsetninger.  Kun bedre biler, enklere vedlikehold og slutt på lokal forurensning som har vært et problem (spesielt om vinteren) i tiår etter tiår.

Og nasjonen Norge ville ha spart mengder med arbeidskrefter og resurser som nå brukes til vedlikehold og eksosanlegg-bytte på fossilbiler.

Et skifte ville altså ikke ha redusert vår velferd eller økt våre skatter/utgifter på noen områder. Kun økt velferd, med reduserte omkostninger for nasjonen.

Høres bra ut, problemet er at dette er en ren teoretisk sum: Vi som har kjøpt elbilene hadde ikke kjøpt så dyre biler hvis vi ikke fikk fordelene ved å kjøpe elbiler.

 

Fordelen ved elbiler, både batteri- og Hydrogen-elbiler  vil jo dermed være at fraktkostnader og vedlikeholdskostnader ble betydelig lavere. Dette er vel en fordel som burde gjøre valget lett.

Og  masseproduksjon av brencel-celler , batteri og nullutslipp-biler generelt vil gjøre disse biltypene raskt billigere fra produsent, enn fossilbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...