smartshaker Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 (endret) Hei. Jeg tenkte å bygge en pc som i hovedsak må være kraftig nok til å tåle 3d-modellering og etterhvert kunne kjøre AR headset som hololens, litt gaming vil det nok også bli Mitt totale budsjett er på omkring 20k, skjerm inngår ikke i budsjettet. Jeg har to spørsmål. 1. Jeg har familie i USA og reiser dit ofte. Er det smartere å kjøpe delene der? I så fall hvor? 2. Kunne noen hjulpet meg med et forslag til et godt oppsett? Endret 6. september 2017 av smartshaker Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 (endret) Hei. Velkommen til diskusjon.no!1. Nei. Datakomponenter er overraskende billig i Norge. Her har vi i tillegg 5 års reklamasjonsrett som forbruker.2. Hololens og hololens-utvikling ser ut til å ha lavere krav enn spilling. Det vil derfor være spillkravene som datamaskinen må bygges etter.I hvilken oppløsning skal det spilles? Endret 7. september 2017 av mobile999 1 Lenke til kommentar
smartshaker Skrevet 7. september 2017 Forfatter Del Skrevet 7. september 2017 Hei. Velkommen til diskusjon.no! 1. Nei. Datakomponenter er overraskende billig i Norge. Her har vi i tillegg 5 års reklamasjonsrett som forbruker. 2. Hololens og hololens-utvikling ser ut til å ha lavere krav enn spilling. Det vil derfor være spillkravene som datamaskinen må bygges etter. I hvilken oppløsning skal det spilles? Takk for info ang Hololens specs og pris, da blir det innkjøp i Norge. Jeg må innrømme det frister med 4k, men det blir kanskje litt vanskelig med dette budsjettet? Lenke til kommentar
SVD Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 1080ti fungerer fint i 4k hvis du skal spille i 60hz, jeg gjør det selv. Skal du ha høyere frekvens må du ha SLI og det er det langt i fra alle spill som støtter. Multi GPU er generelt ikke verd det IMHO. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 (endret) Det er vel på vei noen 4k 144Hz g-sync skjermer til en pris av ca. 20.000 når de blir lansert. Man må sikkert regne med å bruke 2 stk. "2080/2080Ti" kort. Inntil dette er testet virker det som at det er 3440x1440 g-sync som er det som anbefales her på forumet. Endret 8. september 2017 av mobile999 Lenke til kommentar
smartshaker Skrevet 10. september 2017 Forfatter Del Skrevet 10. september 2017 1080ti fungerer fint i 4k hvis du skal spille i 60hz, jeg gjør det selv. Skal du ha høyere frekvens må du ha SLI og det er det langt i fra alle spill som støtter. Multi GPU er generelt ikke verd det IMHO. Det er vel på vei noen 4k 144Hz g-sync skjermer til en pris av ca. 20.000 når de blir lansert. Man må sikkert regne med å bruke 2 stk. "2080/2080Ti" kort. Inntil dette er testet virker det som at det er 3440x1440 g-sync som er det som anbefales her på forumet. Ok, da tror jeg at jeg foreløbig venter med 4k. Er det noen som har forslag til en god "build" til dette budsjettet? Evt er det noen komponenter som anbefales sterkt, som f eks 1080Ti eller lignende? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 Her er en ferdig pc til 20000 så kan du tenke litt på om det er noe sånt du vil ha. https://www.komplett.no/product/11251/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-xtreme/komplett-gamer-xtreme-a250# Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 Komplett har jevnlig tilbud så det er mulig å få med et 1080Ti for samme prisen. Er det ferdigbygg han skal ha så ville jeg ventet litt da det er "Superweekend" og "Ukens beste kjøp" hver uke 1 Lenke til kommentar
smartshaker Skrevet 21. september 2017 Forfatter Del Skrevet 21. september 2017 Her er en ferdig pc til 20000 så kan du tenke litt på om det er noe sånt du vil ha. https://www.komplett.no/product/11251/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-xtreme/komplett-gamer-xtreme-a250# Komplett har jevnlig tilbud så det er mulig å få med et 1080Ti for samme prisen. Er det ferdigbygg han skal ha så ville jeg ventet litt da det er "Superweekend" og "Ukens beste kjøp" hver uke Takk for tilbakemeldinger! Jeg skrev at jeg i utgangspunktet hadde planer om å bygge den selv, men pga jobbendringer og langt mindre tid tilgjengelig tror jeg nok jeg vil gå for en ferdigbygd pc. Jeg tenker denne pakken er et flott utganspunkt i forhold til hva jeg ønsker, men jeg må ærlig talt innrømme jeg blir ganske lost når jeg trykker på konfigurer og ser alle mulighetene. Ville dere anbefalt å gått for denne pakken eller lagt inn noen endringer? Som Soseks nevner er planen å gå for et tilbud på "superweekend", evt Black Friday. Så om pakken havner en tusenlapp eller to over budsjett på tilbud er dette greit. Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 Så ut som en grom maskin fra Komplett der. Bare sånn til å være OBS, men du kunne potensielt gått på en smell om du kjøpte PC i USA. Over en grense skal du vel strengt tatt fortolle det som vanlig import, så da blir det "like dyrt", men uten Norsk reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 Så bra ut den maskinen, jeg fant ikke noe å endre. Lenke til kommentar
smartshaker Skrevet 21. september 2017 Forfatter Del Skrevet 21. september 2017 (endret) Så ut som en grom maskin fra Komplett der. Bare sånn til å være OBS, men du kunne potensielt gått på en smell om du kjøpte PC i USA. Over en grense skal du vel strengt tatt fortolle det som vanlig import, så da blir det "like dyrt", men uten Norsk reklamasjonsrett. Det er faktisk et godt poeng, for å unngått dette måtte jeg faktisk lagt igjen noen av komponentene i USA når jeg reiste tilbake til Norge. Hadde blitt veldig mye styr. Tidligere i tråden er det nevnt at 3440x1440 anbefales til 1080ti, 60hz er også nevnt. Har funnet en 3440x1440 VA, 100hz, 4ms skjerm jeg kanskje er så heldig å få til en god pris. Vil komplett pakken være for svak for denne skjermen? Endret 21. september 2017 av smartshaker Lenke til kommentar
SVD Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 Jeg vil si nei den er ikke for svak for den skjermen. Du kan dog ikke forvente 100fps i absolutt alle spill på maks, men personlig så synes ikke jeg det er krise. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 21. september 2017 Del Skrevet 21. september 2017 i7-7700k cpu og 1080ti skjermkort skal fungere godt til en oppløsning på 3340x1440. Dvs at framrate er over 60 fps. Jeg ser at mange bruker 3000 eller 3200MHz ram brikker (16GB er nok til gaming). En annen ting som jeg har sett er at noen skjermer støtter noe som kalles g-sync. Lenke til kommentar
smartshaker Skrevet 22. september 2017 Forfatter Del Skrevet 22. september 2017 Jeg vil si nei den er ikke for svak for den skjermen. Du kan dog ikke forvente 100fps i absolutt alle spill på maks, men personlig så synes ikke jeg det er krise. Takk for oppklaring! i7-7700k cpu og 1080ti skjermkort skal fungere godt til en oppløsning på 3340x1440. Dvs at framrate er over 60 fps. Jeg ser at mange bruker 3000 eller 3200MHz ram brikker (16GB er nok til gaming). En annen ting som jeg har sett er at noen skjermer støtter noe som kalles g-sync. Ang g-sync ser jeg dette ikke støttes av denne skjermen da dette viser seg å være en freesync skjerm. Hvor viktig mener dere g-sync er? Noen som har erfaringer de vil dele? Lenke til kommentar
SVD Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 G-sync forhindrer tearing, altså at bilde oppdateres imens skjermen holder på å "tegne" et nytt ett. Det er selvfølgelig noe man ser best når det er mye bevegelse. Det vises også bedre når skjermen har lav Hz og pc'n gir lav fps. Samtidig har jeg hørt at G-sync gir lavere forsinkelse. Hvor mye du har nytte av det har mye å gjøre med om du legger merke til det eller ikke G-sync skjermer koster også en god del mer. Freesync skjermer er mye billigere, men Freesync funksjonaliteten fungerer bare med AMD. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå