Gå til innhold

Mist - Frostbite.


Choo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
7. Den var et rent ****** å sette på. Man måtte først skru av den svære svarte saken som vifta satt på for å få tilgang til skruene som man bruker til å sette ribba fast på hovedkortet med.

Sett ovenfra: Tre skrujernet ned i åpningene i hjørnene. Du har god tilgang til alle 4 skruene uten å måtte demontere noe som helst.

 

--

Microplex Norge AS

Hans Petter Faale

Lenke til kommentar
7. Den var et rent ****** å sette på. Man måtte først skru av den svære svarte saken som vifta satt på for å få tilgang til skruene som man bruker til å sette ribba fast på hovedkortet med.

Sett ovenfra: Tre skrujernet ned i åpningene i hjørnene. Du har god tilgang til alle 4 skruene uten å måtte demontere noe som helst.

 

--

Microplex Norge AS

Hans Petter Faale

Er det pentium versjonen det? Det ser ut som AMDsaken "bare" er å klipse på. Jaja, jeg får nå teste når jeg kommer hjem fra jobb.

Lenke til kommentar
7. Den var et rent ****** å sette på. Man måtte først skru av den svære svarte saken som vifta satt på for å få tilgang til skruene som man bruker til å sette ribba fast på hovedkortet med.

Sett ovenfra: Tre skrujernet ned i åpningene i hjørnene. Du har god tilgang til alle 4 skruene uten å måtte demontere noe som helst.

 

--

Microplex Norge AS

Hans Petter Faale

Ok, syns det var så dårlig plass der jeg.

Takk for info :thumbs:

 

Hilsen

- Alltid fornøyd microplex kunde :D

Lenke til kommentar

Ja nå har jeg fått sjansen til å installere Frostbiten min, og i følgende "test" så kommer jeg til å gå litt innpå hvordan det var. Jeg kommer til å sammenligne med min forrige kjøler, en Glacial Igloo 2400 kobberkjøler.

 

Systemet mitt som sådan er:

 

Aopen Ak77-333

1 GB Geil PC2700 RAM

AMD XP 1800 (palomino kjerne). Planslipt av dens forrige eier (lang historie)

2 Harddisker (En WD 80 GB og en WD 20 GB)

ASUS 52x CD-Brenner

Samsung 3.5" floppy.

Colorcase Moonlight Kabinett. En kabinettvifte innstallerte, en 80 x 80 med oppgitt lydnivå på 19 dB, Husker ikke merket.

SB Audigy player kort

SMC nettverskort m/ADMtech chipset.

Xabre 200 grafikkkort

 

Som nok noen ser så er ikke dette et godt kjølt system. Bare en kabinettvifte, og det til og med slik en pingleytelse. Grunnen til at jeg lister hele systemet selv om det bare er prosessorkjøling jeg skal teste er at folk kan se at enhver kjøler vil få litt å arbeide med her. Pluss så på at prosessoren har Palomino-kjerne, dette er, etter som jeg forstår, en prosessor som utvikler en god del varme, og i de fleste tilfeller mere enn en kjappere XP prosessor med en annen kjerne (T-bred el. Barton).

 

Prosessoren min har over lengre tid lagt på rundt 50 grader Celsius og oppover avhengig av belastning, og selv om en XP prosessor skal tåle det med glans så føles det litt skummelt og det er flere som mener at de merker en reduksjon i ytelsen på soine XP-prosessorer når de tikker over 50 graders merket.

 

Derfor var det at jeg tenkte jeg skulle prøve den nye kjøleren fra Microplex, Mist Frostbite. Når en kjøler tar på seg navnet rostbite så bør den kunne kjøle en prosessor som min en god del. Det var ihvertfall tanken bak kjøpet.

 

Jeg bestilte kjøleren i helgen og pakken kom på torsdagen (og ja, de hadde sendt med snop denne gangen;))

 

På forhånd så hadde noen her inne på forumet snakket om noen problemer med installasjonen av Frostbiten, så jeg fryktet det verste...

 

Enhver kjøler med respekt for seg selv har et visst innslagt av kobber i sin oppbygging, og Frostbite er intet unntak. Den har en kjerne av rent kobber. Det var ikke helt "speilfinish", men likefullt en god finish. Når jeg installerte Iglooen i maskinen min hadde jeg hatt på yndlingsgoopen til de som er litt mere enn "vanlig" inne i maskinen sin og klør, nemlig Arctic Silver 3. Jeg syndet dog litt mot det som er den gjengse vane, jeg la nemlig ikke på nytt Goop. Jeg presset Frostbiten ned mot kjernen på prosessoren og fikk et greit nok avtrykk av Arctic Silveren på kjøleren. Etter som jeg forstår det skal man smøre goop på kjernen på samme måte som en smører smør på knekkebrødet (i en ideell verden), nemlig bare såvidt fylle "hullene".

 

Uansett, moving on. Ved montering av min tidligere Igloo kjøler har jeg måttet hente frem de mere hardhendte metodene (skrujern for å presse ned osv.) og det er et rent under at jeg ikke herpet kjernen i kampens hete. Jeg har plukket vekk de fire støtteputene på prosessoren og har ikke noen som helst form for shim i mellom kjøler og prosessor. Når jeg skulle innstallere MIST Frostbite så var det ikke nødvendig å plukke frem skrujernet i det hele tatt. Det hele gikk seg til vha. fingermakt. Jeg har ikke montert all verden med kjølere for så det ble naturligvis litt knoting før den satt som den skulle. En naturlig følge av DETTE igjen er at den står ikke like bom fast som Iglooen gjorde. JEg måtte faktisk bruke skrujern for i det hele tatt ha håp om å få av Iglooen. Frostbiten kunne jeg riste littegranne på men jeg fikk ikke på noen som helst tidspunkt en følelse av at den ikke sitter tilfredsstillende.

 

I pakken finner man en viftehastighetsregulator (puh), en liten pakke med Goop (vet ikke noe om hvor godt dette goopet er), samt diverse ledninger og tilkoblinger. Du har blant annet muligheten for å velge mellom å gi viften strøm gjennom en kontakt på hovedkortet, eller gjennom en Molex-kontakt. Microplex har blant annet lagt ved en Molex "gjennomgang" (jeg vet ikke den korrekte termen på dette, en splitter kanskje) slik at du slipper å måtte legge beslag på en egen Molex for kjøleren.

 

Så, de magiske testene. Jeg har verken SiSoft Sandra eller noen andre slike Burn-In program, og jeg har heller ikke internett i mitt ringe hjem, så jeg ble nødt å gjøre noe alternativt. Derfor testet jeg det helt enkelt med å starte opp maskinen, og fyre igang en omgang med 3dMark2001. Først gjorde jeg dette med Iglooen, og sjekket temperaturen rett etterpå vha. den innebygde temperaturmåleren i hovedkortet mitt. Når jeg kjørte igloo viste den 49 grader. Så slo jeg av maskinen og lot den stå av i et par timer, og innstallerte dernest Frostbiten. Når den var ferdig med 3dMark2001 så viste den 46.5 grader. Det er altså en viss forskjell å spore. Ikke så stor som jeg håpte men en viss forskjell.

 

Så spilte jeg i ca 1 time, før jeg leste av etterpå. JEG spilte forøvrig CM4 som etter som jeg forstår er nokså prosessorhungrig, og som en følge av dette igjen, drar opp varmen. Med min Igloo så har jeg pleid å ligge på rundt 54 til 55 grader, mens Frostbiten lå på 51 grader. JEg har bare testet dette med full fres på viften. Eller det jeg antar er full fres. Vet ikke om kontakt på hovedkortet klarer å gi Deltaen nok strøm til at den kan gå for fullt, men jeg antar at dette går.

 

I den forbindelsen vil jeg komme med et visdomsord. "Microplex/MIST dB er ikke som andre dB". Iglooen er oppgitt til å lage 25 dB med lyd, men slik som det høres ut for meg, lager Frostbite og Igloo omtrent samme lyd, selv om Frostbite altså er spesifisert til å gi fra seg 31 dB med lyd. JEg prøvde meg og litt med viftekontrolleren og skrudde opp og ned. Hadde det ikke vært Palomino kjerne på min prosessor kunne jeg sikkert ha kjørt den på lavere hastigheter, og få vekk "støyen" uten å miste kjøleevnen-

 

Frostbite er en stor kjøler, men den har et par geniale løsninger. Basen er nemlig ikke noe stor men et par mm over hovedkortet stikker ribbene og viften ut. På mitt hovedkortet så har den 1 eller 2 mm med klaring over kondensatorene slik at det ikke er noe problemer med at den ikke passer.

 

Det hadde kanskje vært en ide for MIST å stramme festene ørlitegranne, da antar jeg at den ville kjølt enda litt bedre enn det den gjør nå.

 

Men det er såvidt jge ser en meget god kjøler. Jeg vet at det er flere som har klart å overklokke ganske greit med lillebroren til min Igloo, nemlig den såkalte Silent Breeze (19dB) , da antar jeg at Iglooen jeg har er heftigere, og når Frostbite klarer å rå med denne så må jeg få sagt at det er en ganske god kjøler.

 

Dessuten ser den tøff ut, og utseendet matcher med det svarte hoevdkortet mitt. OG det er jo ikke bare dumt det heller ;)

Lenke til kommentar
Ser bra ut dette her, noen som kan sammenligne støyen på denne med f.eks. iglo silent breeze, eller mist silent twin?

Som sagt har jeg ikke kjørt denne for lenge på 16 dB siden jeg har så ufattelig dårlig kjøling i kabinettet mitt at jeg ikke får den noe lavere, men jeg har da en Igloo Silent Breeze i en annen av maskinene mine. Den bråker mindre enn den om du kjører den på nederste, den bråker litt mere enn det om du kjører den på det høyeste, men ikke urovekkende høyt. Og så er det mere en brummelyd enn noe annet da. Vet ikke om dette hjalp deg, men sant, det var forsøket verdt.

Lenke til kommentar
Ser bra ut dette her, noen som kan sammenligne støyen på denne med f.eks. iglo silent breeze, eller mist silent twin?

Støyen? er du gal mann? det finnes ingen støy på 16DB! på 31DB så bråker den ca like mye som skjermkortet.

Skjermkortet mitt bruker kun passiv kjøling så den lager ikke mye lyd.

 

Det kommer jo an på hvordan ting er konstruert, selv om viften ikke lager støy så kan jo f.eks. vibrasjon i delene lage støy osv...

 

Også har man de ekle høyfrekvente lydene...

 

Men dersom det bare er 16 dB så er den godkjent ;)

Lenke til kommentar
Ser bra ut dette her, noen som kan sammenligne støyen på denne med f.eks. iglo silent breeze, eller mist silent twin?

Støyen? er du gal mann? det finnes ingen støy på 16DB! på 31DB så bråker den ca like mye som skjermkortet.

Skjermkortet mitt bruker kun passiv kjøling så den lager ikke mye lyd.

 

Det kommer jo an på hvordan ting er konstruert, selv om viften ikke lager støy så kan jo f.eks. vibrasjon i delene lage støy osv...

 

Også har man de ekle høyfrekvente lydene...

 

Men dersom det bare er 16 dB så er den godkjent ;)

Skjermkortet mitt bråker så mye at en "normal" person som ikke tenker så mye på støy ville brydd seg noe særlig over den :)

Men jeg skal sjekke litt mere, skal bytte ut vifta i psu med en på 19DB og sette zalman heatpipe på skjermkortet, så skal vi se om den spinnville hovedkort vifta også må gå ;)

Lenke til kommentar
Men jeg skal sjekke litt mere, skal bytte ut vifta i psu med en på 19DB og sette zalman heatpipe på skjermkortet, så skal vi se om den spinnville hovedkort vifta også må gå ;)

Jeg garanterer deg at du må det. De mini-viftene bråker så innmari mye. Helt utrolig, men når man tenker seg om så har jo de småe viftene så høy tur-tall at de ofte bråker mest. Så når du først bestiller Zalman Heatpipe, bruk et par ekstra kroner og kjøp deg en passiv chipset kjøler i samme slengen.

Lenke til kommentar

Hepp, hepp!

Da var endelig Mist Frostbite kommet i hus. Posten har brukt utroolig lang tid på å få pakken frem til meg. Microplex sendte den Torsdag forrige uke, og først i dag kom den... :thumbdown:

 

Men nok om det. Jeg har nå fått montert dyret på plass. Jeg sier dyret, for den er vel nesten dobbelt så stor som min gamle Igloo Silent Breeze. :)

Reslutatet vil jeg si er meget tilfredstillende! Den bråker en del på maks hastighet etter min oppfatning. Hører den godt og tydelig over de andre viftene mine med kabinettdøren av. Setter jeg døren på så forsvinner det meste. Jeg har Magic fleece fra microplex i døren og den tok denne type støy ganske effektivt. På laveste hastighet hører jeg den ikke, og den bråker da litt mindre enn Silent breeze.

Ellers har jeg 3stk 19db papst vifter i kabinettet, og 1 stk 14 db papst . Jeg har også fått 2 stk harddiskkjølere fra Microplex idag, og med viften deres på lav hastighet hører man nesten ikke de heller.

 

Temperaturen i kabinettet mitt er 22 grader nå etter en time på. Idle temp på cpu ligger på 33 grader (Xp2500 @ 11 x 210 @ 1.75 Vcore), og etter en runde med 3dMark 2001 var temperaturen på 38 grader. Jeg har viften på ca.2900 omdr., max er ca. 3500. Støyer ikke særlig på denne hastigheten vil jeg si.

Med Silent breeze lå temperaturen typisk på 37 grader (idle) ved samme temperatur inne i kabinettet. (Xp2500 @ 11 x 200 @ 1.65 Vcore)

 

Verdt kronene syns jeg! :D

 

Edit: Fjernet noen skriveleifer ;)

Endret av Eriond
Lenke til kommentar
3. på full hastighet var tempen på 40 grader ved 3,15Ghz spenning på 1,6V

Og 43 på ~1500rpm. dette er idle. 10 min i windows

Idel temp er ikke 10 min i windows, men et par timer i windows!

Jaha, så man er ikke idle før maskin har stått på en stund?

Og hvor har du det fra?

Når ingenting har blitt gjort på 10 minutter så er man da idle!

Ellers kan jeg si at maskin har stått å gått en god stund nå. Julemiddag og slikt :)

Og da er tempen på 43 grader, nå er den heller ikke klokka, men maskin min er ustabil som bare fy :(

Den var det før jeg fikk den nye vifta og ;) så det har ikke noe med cpu vifta å gjøre. Med dette mener jeg at spenningene ikke står som vanlig, da jeg driver å feilsøker. Kjørte btw prime95 torture test i en halv time og da var maks temp 50 grader, noe jeg syns er veldig bra mtp at den lå på min. hastighet :)

Ingen feil her så feilsøkinga går bra ;)

Jeg vurderer også å smøre på goop på nytt igjen, da jeg er sikker på at det laget jeg smurte på var alt for tynt.

 

unwil: jeg stoppet alle viftene men henda før jeg hørte på vifta, slik at ingen vifter sto på ;)

Og nå ser det ut til at den nye IC7 vifta bråker som ###### ved kald start, så da er det vistnok feil med den og :(

 

Jeg har også en zalman viftestyring som jeg har brukt til å sette ned hastigheten på viftene når jeg ikke spiller og slikt. Her ville ikke MIST vifta stå, av en eller annen grunn :(

Så jeg måtte ta i bruk den som følger med.

Og med den viftestyringa så setter jeg nb vifta til min. hastighet og da hører man ikke den lenger heller :)

 

Edit: er det farlig å skrive s-a-t-a-n og nå eller?

Endret av LoS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...