Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2mbit hvor mange kbit ?


Anbefalte innlegg

Jeg mener det er;

1 Byte = 8 bit

1 kiloByte = 1024 bytes

1 MegaByte = 1000 kiloBytes = 1024000 Bytes

2 MegaByte = 2000 kiloBytes = 2048000 Bytes

 

1 kilobit = 1024 bits

1 Megabit = 1000 kilobits = 1024000 bits(/8) = 128000 Bytes(/1024) = 125 kB

2 Megabit = 2000 kilobits = 2048000 bits(/8) = 256000 Bytes(/1024) = 250 kB

Du mener at 1 kB er 1024 bytes, men ikke at 1 MB er 1024kB?

 

Uansett er kilo en gammel prefix som betyr 1000... ikke 1024... uansett

 

1KiB (kibiByte) = 1024B

1MiB (mebiByte) = 1024KiB

 

 

Hastigheten på linjen vil (som mange andre har sagt) i teorien være 250kB/s.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tillater meg å spørre: er en 2Mb/s i telecomverdenen annerledes enn en i dataverdenen?

Kanskje Anders Leipsland kan forklare litt om hva han mener med at:

 

"telecomfolk har ALLTID brukt titallsystemet. "

 

Her er det øyensynlig noe jeg ikke har fått med meg, og jeg ser frem til å få litt kunnskap om transmisjonsstandarder.

Lenke til kommentar
skal få 2 mbit nå men lurer fært på hvor mye jeg kommer til laste ned fra internett i kbit? nå har jeg 712/128 og da laster jeg ikke ned mere enn 70 kbit i sekund så hvor mye laster jeg ned ? har bestilt nextgentel

Hmm, det er åpenbart ingen over som har fått med seg hva som faktisk spørres etter i overskriften / navnet på tråden. Jeg siterer:

 

2mbit hvor mange kbit ?

 

Altså spørres det ikke her om hvor mange kilobytes det er i 2 mbit, men hvor mange kilobit der er i 2 mbit.

 

Dette skulle være rimelig enkelt å svare på, igjen med forbehold om den evigvarende diskusjonen rundt mega og mibi og kilo og kibi osv.

 

Men mega står for million, kilo står for tusen.

 

 

Spørsmålet i emnefeltet er av karakteren "Hvor mange gram er det i et kilogram?".

Lenke til kommentar
Dette har jeg fra datateknikken fra tidlig 90-tallet.

Ja du har det fra datateknikk, men dette er ikke data, det er telecom og telecomfolk har ALLTID brukt titallsystemet.

Interesant poeng. Det ser visst ut til at det opereres med både "binary kilobyte" og "decimal kilobyte", ref; http://www.dslreports.com/faq/2388.

 

Nå sier jo også Cisco at det er 1024 bits i en kilobits her ; http://www.cisco.com/en/US/products/sw/net...ml#xtocid190162 men jeg har sjekket en del sider og mange støtter det du sier. Det ser ut til at det er en del "controversy" rundt emnet og det ser ut til at det var dette DesertGlow refererte til.

 

Det ser altså ut til at bytes "regnskapet" mitt stemmer, men at 1 Kilobit er 1000 bits, ikke 1024 bits. Ikke noe å si på at det er forvirring på dette feltet, men jeg er enig i at det opereres med desimalt system i telco verdenen når det gjelder bits (nå) men det ser ut til at det er binært når det gjelder bytes. Nå brukes jo forsåvidt ikke bytes der heller da...

Lenke til kommentar

Teoretiske hastigheter er mange ganger (som oftest her) under det man faktisk vil oppnå, jeg har en 384/128 :green: linje fra telenor, hvis vi ser på den er teoretisk maks hastighet 384/8=48kbs, når jeg laster ned fra servere med akseptable hastigheter ligger jeg på omtrent 55kbs, og på ftp server'n til en kompis her i norge ligger jeg på 70kbs, 70-48=22, altså 22kbs mer enn teoretiske hastigheter. Så jeg vil nok si at du kan forvente deg mer enn den teoretiske hastigheten.

Lenke til kommentar
Altså spørres det ikke her om hvor mange kilobytes det er i 2 mbit, men hvor mange kilobit der er i 2 mbit.

Da det ikke er så vanskelig å se hva han vil fram til, så burde ikke B/b være et problem...

Trådstarter skriver BIT. Hele denne diskusjoner er per definisjon off topic.

Lenke til kommentar
Altså spørres det ikke her om hvor mange kilobytes det er i 2 mbit, men hvor mange kilobit der er i 2 mbit.

Da det ikke er så vanskelig å se hva han vil fram til, så burde ikke B/b være et problem...

Trådstarter skriver BIT. Hele denne diskusjoner er per definisjon off topic.

Nei egentlig ikke. Det er forvirring rundt området både på bits og bytes siden og det er det vi har diskutert, selv om det i utgangspunktet ble spurt om bits er de relatert til hverandre.

 

Forøvrig påpekte jeg at trådstarter sa bits på side 1, men det er nå så.

Lenke til kommentar

Vel, uansett hvilken omregning dere bruker, så står det 2000/640 på ngt.no....

 

Jeg har denne linja, og får aldri over 1830 Kbits i speedometeret (itavisen.no)... Lurer på om dette har noe med at de ikke hadde kapasitet til å levere 2mbit linja til å begynne med, men skulle finne en alternativ løsning som skulle fungere like bra.

Reell nedlasting ligger på rundt 230-245Kb/s

Lenke til kommentar
skal få 2 mbit nå men lurer fært på hvor mye jeg kommer til laste ned fra internett i kbit? nå har jeg 712/128 og da laster jeg ikke ned mere enn 70 kbit i sekund så hvor mye laster jeg ned ? har bestilt nextgentel

Hmm, det er åpenbart ingen over som har fått med seg hva som faktisk spørres etter i overskriften / navnet på tråden. Jeg siterer:

 

2mbit hvor mange kbit ?

Joda, jeg fatter ikke hvorfor det kan bli så mye gale svar her... Helt utrolig.

 

For å svare på spørsmålet : 2 mbit = 2.000 kbit

Lenke til kommentar

Joda, jeg fatter ikke hvorfor det kan bli så mye gale svar her... Helt utrolig.

 

For å svare på spørsmålet : 2 mbit = 2.000 kbit

Hei Simen1 !

 

Jeg satt bare og ventet på hvor lang tid det ville ta før du engasjerte deg - dette er jo tross alt hjertebarnet ditt!

 

For alle andre: dette er ikke ment å være intern humor, men Simen1 var for en tid siden sterkt engasjert i en heftig diskusjon som gikk over mange sider i forbindelse med kibi og mebi og SI-system og hvem som var gærne og hvem som hadde rett og jeg vet ikke hva....

 

Simen1, legg ut link til tråden, jeg kan ikke huske sist jeg hadde det så moro på HW-forumet :thumbs:

Lenke til kommentar

For å legge striden om hvor mange bits det regnes å være i 2Mb enda dødere:

 

Oppdatert 23/9/01: Utregningen for testen er nå noe modifisert. Tidligere utregning til overføringshastighet skjedde ut fra at 1 kilobit = 1024 bit. Nå bruker vi i stedet kilo = 1000, som er det riktige når det gjelder hastighetsmålinger. Alle tidligere resultater i databasen er derfor justert opp med 2,4%, som dette utgjør.

http://www.itavisen.no/speedometeret.html#0

Lenke til kommentar

Jeg siterer igjen boken "Modern Operating Systems" av Andrew Tannenbaum:

 

"It is also worth pointing out that for measuring memory sizes, in common industry practice, the units have a slight different meanings. There Kilo means 1^10 (1024) rather than 10^3 (1000) because memories are always a power of two. Thus a 1-KB memory contains 1024 byte, not 1000 bytes. Simalary, a 1-MB memory contains 2^20 (1048576). bytes and a 1-GB memory contains 2^30 (1073741824) bytes. However, a 1-kbps communication line transmit 1000 bits per second and a 10-Mbps LAN runs 10000000 bits/sec because these speeds are not powers of two. Unfortunately, many people tend to mix up these two systems, especially for disk sizes."

 

Kort sagt: 1 Mbps = 1000 Kbps = 1 000 000 bps (bits per sekund)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...