KrizzKrozz Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Jeg har en en ext3 partisjon på omtrent 40 gb som jeg har bla mp3 på. Problemet er at cluster size er ganske stor dvs 2mb dermed forsvinner veldig mye av plassen. Er det noen måte man kan forandre denne på uten å formatere partisjonen på nytt? mvh Kristian Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Cluster-size paa HVOR MANGE kilobyte?!!!!! Er du klar over at hver fil har jevnt 50% sjangse for aa havne over halvparten av cluster sizen for siste tildelte cluster? Anyway, med ext3fs har jeg ikke peiling paa hva du kan gjoere. *bleeding edge sw hurts* Lenke til kommentar
KrizzKrozz Skrevet 1. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2002 2048 kb eller noe deromkring. Når jeg blar opp på en tilfeldig valgt fil med win2k (mappet gjennom samba) så er denne på 3 mb. Size on disk er 4 mb. Dermed taper jeg en tredjedel av harddisken, og dette er jo ganske mye... mvh Kristian Lenke til kommentar
abaddon Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 Du mister da ikke en tredjedel av disken din på å ha 2M, det betyr bare at hver fil blir paddet opp til nærmeste hele 2 megabyte med null og nix. Hvis du kun har filer under 2 megabyte på disken din, så bør du kanskje vurdere en lavere "clusterstørrelse". Denne kan vel i ext3 settes til 1,2 og 4 megabyte så vidt jeg husker. BTW, så vidt jeg vet så bruker Windows 2000 4M til clusterne sine i fat32. Vet ikke om du kan endre dette uten å formatere(tviler), men du kan jo sjekke tune2fs og se. _________________ Signatur? [ Denne Melding var redigert av: abaddon på 2002-03-04 13:49 ] Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Quote: On 2002-03-04 13:46, abaddon skrev:Du mister da ikke en tredjedel av disken din på å ha 2M, det betyr bare at hver fil blir paddet opp til nærmeste hele 2 megabyte med null og nix. *krangle-humoer* Hvis vi antar: M = stoerrelse av disk( 40Gb ) S = sector stoerrelse( 2048kb ) s = gjennomsnittlig filstoerrelse( 3MB ) n = antall filer( M / s = 14000 ) d1 = uutnyttet sectorplass for 'S', 's' og 'n'( (s - S)*14000 = 14 GB ) d2 = som for 'd1', med 'S' satt til 1024kb for sammenligning( 0 GB ) ->Tapt plass ved aa bruke S = 2MB fremfor S = 1MB paa en 40GB disk med 14000 sanger paa gjennomsnittlig stoerrelse 3MB er 14GB -> 35% tapt diskplass. Jeg har talt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå