Gå til innhold

Kan jeg ta med meg borgerlønnen til Thailand?

VRK18

Anbefalte innlegg

Kan muligens være positivt, blir interessant å se hvordan det utvikler seg i Finland. Fører det til passivitet eller økt arbeidsinnsats mon tro?

Og ikke minst om de med borgerlønn genererer nok til å dekke sin egen borgerlønn i snitt, pluss alle andre offentlige utgifter.

Om de bruker mer penger enn de genererer er prosjektet døfødt.

Da er kanskje dagens norske NAV-system også døfødt? :-) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg vil definitivt foretrekke å nave (for det er det borgerlønn er) fremfor å bli navet på.

Hva tenker du at folk skal gjøre i fremtiden da? Når alt av jobb gjøres av roboter?Borgerlønn kommer enten du vil eller ikke.

Ja, det blir nok vakkert.... kan de som fortsatt har produktive jobber være rikere enn noen gang, mens resten prøver å spe på eksistens-minimum-borgerlønna med en 10kr per time jobb hvor de putter varer i poser for folk på butikken eller trykker på knapper i heisen...

Lenke til kommentar

Ja, det blir nok vakkert.... kan de som fortsatt har produktive jobber være rikere enn noen gang, mens resten prøver å spe på eksistens-minimum-borgerlønna med en 10kr per time jobb hvor de putter varer i poser for folk på butikken eller trykker på knapper i heisen...

Hvorfor det? Om alle lever på eksistensminimum, så er det ingen som har råd til å kjøpe det som produseres. Dersom jeg er butikkeier må jeg jo være interessert i at flest mulig har råd å kjøpe varene mine. Og dermed sørge for at folk kan kjøpe dem.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vil definitivt foretrekke å nave (for det er det borgerlønn er) fremfor å bli navet på.

Hva tenker du at folk skal gjøre i fremtiden da? Når alt av jobb gjøres av roboter?

Borgerlønn kommer enten du vil eller ikke.

Vi kommer (forhåpentligvis) til å få et samfunn som ikke er bygget opp om faste jobber som noen kapitalister/arbeidsgivere skal forsyne folk flest med. Teknisk sett er det allerede i dag mulig å dekke de grunnleggende fysiske behov for hele verdens befolkning med lite bruk av menneskelig arbeidskraft. Når man har dekket de grunnleggende fysiske behov på en sikker måte, så kan resten være "rå kapitalisme". En trenger ikke mer fordeling av materielle goder. Og de fleste vil sannsynligvis ikke savne å ha egne fly og store luksus-båter. Slikt harry kan være for spesielt interesserte :-)  Et samfunn som skal tvinge befolkningen innenfor en ramme av faste stillinger vil tape i den globale konkurransen. Winner takes all!

"Vanlige folk" er ikke så mye dummere enn kapitalistene. Og kapitalistene klarer seg uten fast jobb.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...