zeebra Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Tilhengere av såkalt borgerlønn sier at hver nordmann skal få et bestemt beløp hvert år (f. eks. 300 000 kr), og så kan man velge å jobbe ved siden av hvis man vil ha mer penger. Spørsmålet er om jeg kan ta med meg disse pengene og bo i Thailand. Da vil jeg jo få utrolig mye mer for pengene, og kan rett og slett leve som en konge uten å jobbe. Eller vil det være et krav at jeg bor i Norge? Ja, men utbetalingene bør tilpasses prisnivået. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Flere vil jobbe, for det blir ikke lenger risikofylt å miste jobben. Man slipper å bekymre seg for å møte en papirmølle og stigmatiséring fra samfunnet. Gi tillit for å få tillit, gi en gulrot for å fordre vekst. Dessuten vil man kunne jobbe med akkurat hva man vil og når man vil. Istedenfor at folk blir betalt enorme summer for så skyve unødvendige papirer, kan folk kanskje gjøre(/bidra med) noe nyttig. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 6. september 2017 Forfatter Del Skrevet 6. september 2017 Tilhengere av såkalt borgerlønn sier at hver nordmann skal få et bestemt beløp hvert år (f. eks. 300 000 kr), og så kan man velge å jobbe ved siden av hvis man vil ha mer penger. Spørsmålet er om jeg kan ta med meg disse pengene og bo i Thailand. Da vil jeg jo få utrolig mye mer for pengene, og kan rett og slett leve som en konge uten å jobbe. Eller vil det være et krav at jeg bor i Norge? Ja, men utbetalingene bør tilpasses prisnivået. Så staten må holde styr på hvor alle er, og betale deretter? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Så staten må holde styr på hvor alle er, og betale deretter? Staten HOLDER styr på hvor alle bor. Det er derfor vi har folkeregister osv. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 6. september 2017 Forfatter Del Skrevet 6. september 2017 Så staten må holde styr på hvor alle er, og betale deretter? Staten HOLDER styr på hvor alle bor. Det er derfor vi har folkeregister osv. Men de holder ikke styr på hvor folk er på ferie. Så kan jeg ta 3 mnd ferie i Thailand? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Men de holder ikke styr på hvor folk er på ferie. Så kan jeg ta 3 mnd ferie i Thailand? Såvidt jeg vet "bor" du i Norge sålenge du er i Norge mer enn 185 dager per år. Det finnes regler for dette allerede. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 6. september 2017 Forfatter Del Skrevet 6. september 2017 Men de holder ikke styr på hvor folk er på ferie. Så kan jeg ta 3 mnd ferie i Thailand? Såvidt jeg vet "bor" du i Norge sålenge du er i Norge mer enn 185 dager per år. Det finnes regler for dette allerede. Så jeg kan bo halve året i Thailand og få norsk borgerlønn? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 (endret) Men de holder ikke styr på hvor folk er på ferie. Så kan jeg ta 3 mnd ferie i Thailand? Nei, det kan du ikke. Uten visum kan du maks oppholde deg 30 dager i Thailand dersom du ankommer med fly. Turistvisum gir opphold på 60 dager, mens er du pensjonist eller har jobb, kan du få 90 dagers visum, som jo er nesten 3 mnd. Jeg antar at du er ingen av delene, ettersom du ønsker å leve på borgerlønn. Du kan altså ikke ta 3 måneders sammenhengende ferie i Thailand. Gratulerer ! Endret 7. september 2017 av adeneo Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 7. september 2017 Forfatter Del Skrevet 7. september 2017 (endret) Men de holder ikke styr på hvor folk er på ferie. Så kan jeg ta 3 mnd ferie i Thailand? Nei, det kan du ikke. Uten visum kan du maks oppholde deg 30 dager i Thailand dersom du ankommer med fly. Turistvisum gir opphold på 60 dager, mens er du pensjonist eller har jobb, kan du få 90 dagers visum, som jo er nesten 3 mnd. Jeg antar at du er ingen av delene, ettersom du ønsker å leve på borgerlønn. Du kan altså ikke ta 3 måneders sammenhengende ferie i Thailand. Gratulerer ! Kan jeg oppholde meg halve året i utlandet på norsk borgerlønn? Endret 7. september 2017 av VR-katten Lenke til kommentar
0laf Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Kan jeg oppholde meg halve året i utlandet på norsk borgerlønn? Det finnes ingen norsk borgerlønn, så nei, det kan du ikke. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 7. september 2017 Forfatter Del Skrevet 7. september 2017 Kan jeg oppholde meg halve året i utlandet på norsk borgerlønn? Det finnes ingen norsk borgerlønn, så nei, det kan du ikke. Kan jeg det når den innføres? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Kan jeg det når den innføres? Det er det ingen som kan svare deg på ! 2 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 7. september 2017 Forfatter Del Skrevet 7. september 2017 Hva mener tilhengerne av borgerlønn? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Men de holder ikke styr på hvor folk er på ferie. Så kan jeg ta 3 mnd ferie i Thailand? Nei, det kan du ikke. Uten visum kan du maks oppholde deg 30 dager i Thailand dersom du ankommer med fly. Turistvisum gir opphold på 60 dager, mens er du pensjonist eller har jobb, kan du få 90 dagers visum, som jo er nesten 3 mnd. Jeg antar at du er ingen av delene, ettersom du ønsker å leve på borgerlønn. Du kan altså ikke ta 3 måneders sammenhengende ferie i Thailand. Gratulerer ! Dette er feil. I Thailand kan du få et pensjonsvisum om du er over 50 år og har en måntlig pensjon på minst 15000 eller har 200k i en thailandsk bankkonto. https://www.siam-legal.com/thailand-visa/Thailand-Retirement-Visa.php Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 (endret) Hva mener tilhengerne av borgerlønn? Det er et poeng å *eksperimentere* med borgerlønn. Det er virkeligheten som er fasiten - ikke hva vi tenker og tror. Et poeng med borgerlønn er at den er enkel og ikke medfører byråkrati. Den kan gjerne være mer eller mindre "selv-organisert" og det er rimelig med internasjonale/globale initiativ for borgerlønn og finansiering av dette. Dette angår også global migrering - slik at f.eks. Drammen ikke blir en "fraflyttings-sone" (no-go zone ?) for etniske nordmenn :-) Ville eventuelt være trist? Min mening/tro (så langt): du kan gjerne ta med deg din (fremtidige) borgerlønn dersom du finner en dame (mann?) i Thailand og etablerer deg der. Kanskje kan det inngå en automatikk i størrelsen på borgerlønnen og som har med opphold å gjøre. Dette kan også være avhengig av hvor mange som gjøre slike ting. Husk at du kan slik også ta med deg aksje- og rente-utbytte til Thailand. Så dette er ikke noen spesiell problemstillig sånn rent prinsippielt. Har dog ikke hørt om at kapitalister er så ivrige på å leve et latmannsliv i Thailand. Jeg tror det blir tilsvarende når alle blir kapitalister (med borgerlønn). Vi kommer til å arbeide fletta av oss :-) Edit: når jeg arbeider med noe meningsfult - gjerne uten lønn - så arbeider jeg mye mer og engasjert enn når jeg arbeider for lønn. Endret 7. september 2017 av lada1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 mens er du pensjonist eller har jobb, kan du få 90 dagers visum Dette er feil. I Thailand kan du få et pensjonsvisum om du er over 50 år og har en måntlig pensjon på minst 15000 eller har 200k i en thailandsk bankkonto. Okay, så det holder ikke bare å være pensjonist, du må faktisk ha over 15 000,- i måneden i pensjon eller 200 000,- i banken, eller med andre ord, man får neppe pensjonistvisum på borgerlønn. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 (endret) Okay, så det holder ikke bare å være pensjonist, du må faktisk ha over 15 000,- i måneden i pensjon eller 200 000,- i banken, eller med andre ord, man får neppe pensjonistvisum på borgerlønn. Hvis borgerlønnen er lav så har du nok rett. Men det jeg ville nevne er at pensjonistvisumet er 1 år ikke 90 dager. Endret 7. september 2017 av Camlon Lenke til kommentar
0laf Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Men det jeg ville nevne er at pensjonistvisumet er 1 år ikke 90 dager. Med meldeplikt hver 90. dag for å fortsatt beholde det. Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 Flere vil jobbe, for det blir ikke lenger risikofylt å miste jobben. Man slipper å bekymre seg for å møte en papirmølle og stigmatiséring fra samfunnet. Gi tillit for å få tillit, gi en gulrot for å fordre vekst. Er det ikke snakk om at robotene skal ta alle jobbene? Da vil det jo ikke være flere mennesker som jobber, men færre Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 7. september 2017 Del Skrevet 7. september 2017 (endret) Flere vil jobbe, for det blir ikke lenger risikofylt å miste jobben. Man slipper å bekymre seg for å møte en papirmølle og stigmatiséring fra samfunnet. Gi tillit for å få tillit, gi en gulrot for å fordre vekst. Er det ikke snakk om at robotene skal ta alle jobbene? Da vil det jo ikke være flere mennesker som jobber, men færre Det vil sikkert være færre som er bundet til faste stillinger - men alle kan gjøre meningsfulle ting (gjerne for penger). Man blir ikke utsatt for "yrkesforbud" i regi av NAV - slik som mange langtidsledige i dag opplever (der de er bundet til uføretrygd e.l.). Borgerlønn gjør at man overtar rollen til NAV-ansatte og kan legge opp til en meningsfull karriere og ikke kaste burt tiden på masse NAV-tull, meningsløse kurser etc. En kan bruke tiden på noe produktivt/verdiskaping. Endret 7. september 2017 av lada1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå